جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در اروپا

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت‌آیت‌الله سیستانی از علما و خطیبان حسینی خواست مؤمنین را به ضرورت احیای شعائر حسینی با رعایت دستور العمل های پزشکی تشویق کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا فرارسیدن ماه محرم و ماه عزاداری حضرت اباعبد الله الحسین (علیه السلام) را تسلیت گفت و از علما و خطیبان حسینی خواست مؤمنین را به ضرورت احیای شعائر حسینی با رعایت دستور العمل های پزشکی تشویق کنند.

نهضت حسینی در تمامی ابعاد آن بیانگر یک نهضت انسانی است

وی طی سخنانی بر ضرورت پرداخت به اررزش های نهضت حسینی و معرفی آن به جهان تأکید کرد و گفت: حقیقت نهضت حسینی، در تمامی مصداق های آن بیانگر یک نهضت انسانی است که تمامی فضائل انسانی را برجسته ساخت و امام حسین (علیه السلام) و اصحاب ایشان مظهر این فضائل بودند و در مقابل این بزرگواران، رذائل انسانی و وحشی گری وجود داشت که دشمنان امام حسین (ع) مظهر آن رزائل بودند.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی ادامه داد: در مقدمه این نهضت مبارک، شهادت مسلم بن عقیل (ع) نشانگر کمالات اخلاق انسانی مثل وفاداری و پاکدامنی و تنفر از فریب است و این از جمله کمالاتی است که هر انسانی عاقل با هر اعتقادی آن را می پسندد.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری در بخش دیگر سخنان خود مواردی را برای تبلیغ و نشر بیان کرد:

اول: آنچه مرتبط با مبارزه با نژادپرستی است. ارزش انسان به رنگ و نژادش نیست، بلکه به عمل و میزان سودی که برای جامعه بشری دارد، است؛ مثال آن، سخن "جون" غلام سیاه در آخرین لحظه عمرش است، زمانی که امام حسین (ع) صورت روی صورتش گذاشت، این غلام گفت: ( کیست همانند من که پسر پیامبر صورتش را بر صورتم قرار داده است ).

دوم: آنچه مرتبط با آزادی انسان (از شهوت، ظلم و بردگی) است. باید به جهانیان یاد آور شویم که شعار امام حسین (ع) «کونوا احرارا فی دنیاکم: در دنیای خود آزاده باشید» بود.

سوم: نهضتی که بر اساس اصلاح عمومی و توجه به امور فرد و امت بر پا شد (همانا برای طلب اصلاح قیام کردم) و (می خواهم آمر به معروف باشم)؛ این چیزی است که فطرت انسان آن را می شناسد و می پذیرد و شریعت ها بر آن صحه می گذارند، ( و نهی از منکر کنم)؛ منکر چیزی است که عقل ها و فطرت سالم آن را نمی پذیرد.

چهارم: لطف و محبت و احترام امام حسین (ع) تنها بر انسان مختصر نمی شود، بلکه تا مهربانی با حیوان نیز می رسد؛ زمانی که دشمن به جنگ با امام حسین (ع) آمد، ایشان تنها به سیراب کردن دشمنان اکتفا نکرد، بلکه دستور داد که به اسب های آنان نیز آب دهند و این نهایت بزرگی و جوانمردی است.

پنجم: تأکید و دقت امام حسین (ع) نسبت به اینکه آغازگر جنگ نباشد و تلاش برای قانع کردن دشمن از طریق گفتگو و جلوگیری از خشونت. بار ها امام (ع) و اصحاب ایشان با دشمن صحبت کردند.

ضرورت تشکیل یک همایش جهانی برای معرفی نهضت حسینی

نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا در بخش دیگر سخنان خود شیوه هایی را برای معرفی نهضت حسینی بیان کرد:

اول: کمک گرفتن از بازیگران و مجریان بزرگی که معروفیت جهانی دارند برای سخنرانی یا ارائه گزارشی از نهضت حسینی و تأثیر آن بر جهان اسلام و شیعه.

استفاده از ارتباطات عتبات مقدسه به ویژه کربلا با روزنامه نگاران، خبرنگاران و سیاستمداران، مسئله مهمی است و ما دو سال پیش پیشنهاد تشکیل همایشی را با حضور خبرگزاری های سرتاسر جهان و روزنامه نگاران برجسته برای معرفی این شعائر در بهترین شکل آن به جهان اسلام و غرب ارائه دادیم.

دوم: توصیه جوانان شیعه به توجه به ارزش ها و فضائل انسانی در نهضت حسینی، به گونه ای که بتوانند امر اهل بیت (علیهم السلام) را احیا کنند و با بیان این ارزش ها و فضائل جوامع خود را مورد خطاب قرار دهند و این همان روش در معرفی سخن و سیره اهل بیت (ع) به مردم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha