جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین کشمیری گفت: جایگاه امامت در اعتقاد پیروان مکتب اهل بیت (ع)، منصبی الهی است که خداوند متعال به هر کدام از بندگان که بخواهد اعطا می کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا شهادت امام  محمد تقی الجواد (علیه السلام) را تسلیت گفت و اشاره کرد: جایگاه امامت در اعتقاد پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، منصبی الهی است که خداوند متعال بدون در نظر گرفتن عمر به طور محدود و خاص به هر کدام از بندگان که بخواهد اعطا می کند.

وی در سخنانی به مناسبت شهادت امام جواد (ع) گفت: امام محمد تقی (ع) در سن پایین به مقام امامت رسیدند و در ۲۵ سالگی به شهادت رسیده و در مقایسه با سایر امامان کمتر عمر کردند. زمان آغاز امامت ایشان در ۹ سالگی بود، لذا این مسئله بحث و اختلافاتی را در میان پیروان مکتب اهل بیت (ع) به وجود آورد و جمعی از علمای بزرگ شیعه در آن زمان از کشور های اسلامی به سوی مدینه رفتند تا شایستگی امام (ع) را برای این منصب الهی درک کنند. بعد از دیدار و مطرح کردن سؤالات مختلف، کاملا قانع شدند که امام تقی (ع) در توصیفات ضروری امامت با پدران بزرگوارانش فرقی ندارند.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری با بیان اینکه امامت در اعتقاد شیعیان یک منصب الهی است که خداوند متعال به  افراد معینی اعطا می کند، افزود: اعلان امامت از طریق وحی الهی است که تنها بر قلب نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل می شود و هیچ دخالت بشری در آن وجود ندارد.

وی در خصوص شبهه امامت امام جواد (ع) در خردسالی به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد که به پیامبری حضرت عیسی مسیح (ع) و حضرت یحیی (ع) در کودکی اشاره دارند و آیه ((قَالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَن کَانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا * قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا)) در خصوص حضرت عیسی (ع) و آیه ((وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا)) در رابطه با حضرت یحیی (ع) است.

نماینده آیت الله سیستانی در خصوص زندگی امام جواد (ع) گفت: تمامی اهل علم بر برتری و فضیلت امام جواد (ع) بر معاصران خود در تمامی کمالات و در زمینه  علم، عمل، اخلاق، دینداری و رفتار اجماع دارند و حتی پیش از دوستداران، دشمنان به فضل امام (ع)  اعتراف کردند. در دوران زندگی امام جواد (ع) جنبش های فرهنگی شکوفا شد، علم گسترش فراوانی یافت و مکتب های علمی و تحصیلی تأسیس شد و مردم در یثرب، کوفه، بصره و بغداد مشتاقانه به علم روی آوردند و به برکت وجود امام (ع) شهر یثرب یکی از مراکز علمی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بود.

وی ادامه داد: امام محمد تقی (ع) تنها به علوم شریعت نپرداختند، بلکه علوم طبیعی مثل شیمی، کیهان، ریاضی، هندسه، سیاست و پزشکی را مورد توجه قرار دادند و ایشان پناه مسلمانان در نیاز های دینی و دنیایی بودند.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری تصریح کرد: متأسفانه با پیشرفتی که روز به روز در جهان شاهد آن هستیم، آثار این علوم در برنامه درسی مدارس و مؤسسات اسلامی و غیر آن وارد نشد تا فرزندان ما آن را یاد بگیرند و بدانند که منبع این علوم ائمه معصومین (علیهم السلام) هستند. دشمنان برای فرزندان ما نام برخی افراد ناشناس و نامعلوم را که در تاریخ وجود نداشتند را بیان می کنند تا چهره های نورانی و درخشان اهل بیت نبوت (علیهم السلام) را که با علم و معرفت خود مظهر هدایت و پایداری در دین و مسیر حق در این جهان هستند، بپوشانند و در خفا نگه دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha