جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب

حوزه/ کتاب «رهنمای دین؛ دستور تبلیغ (رساله ای پیرامون امر به معروف و نهی از منکر)» به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «رهنمای دین؛ دستور تبلیغ» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا کلباسی اشتری و تصحیح و تحقیق حجت الاسلام والمسلمین احمد کلباسی اشتری و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۳۶ صفحه منتشر شد.

امر به معروف و نهی از منکر دو رکن محافظ ارزش‌های دینی نزد عموم مردم می‌باشد و سهل انگاری نسبت به آن سلامت اعتقادی و رفتاری جامعه اسلامی را به خطر می‌اندازد.

«رهنمای دین؛ دستور تبلیغ» اثری است پیرامون امر به معروف و نهر از منکر که مؤلف در این اثر، جایگاه آمر به معروف و ناهی از منکر را ترسیم کرده و با استناد به آیات و روایات وظیفه الهیه مبلغان شریعت سید المرسلین را توضیح و تفسیر فرموده و برای آن شرایطی مقرر فرموده است.

توصیه وی در این راه اجتناب از تبلیغ دین بدون مطالعه و تحقیق و بررسی موضوع مورد تبیین مبلّغ می‌باشد.

این کتاب به همت پرفسور عبدالجواد فلاطوری پس از تقریر نویسی از مطالب مؤلف و بازبینی نهایی حجت الاسلام والمسلمین کلباسی به چاپ رسیده است.

در تصحیح و تحقیق این رساله تمام آیات و روایات و شواهد، اعراب گذاری و مأخذ یابی و ترجمه کرده است و در مواردی که نیاز به توضیح مؤلف بوده، برای همان مطلب شرح کوتاهی تدوین شده است.

از مطالب این اثر می‌توان به «ادله وجوب امر به معروف و نهی از منکر»، «گناه و عقوبت ترک این واجب الهی»، «حفظ دین در سایه امر به معروف و نهی از منکر»، «حرکت دشمن در ترویج باطل»، «آیا منبر رفتن و تبلیغ دین موجب کسر شأن می‌شود»، «علت آمدن انبیا»، «اثر وجود علما: اجرای دستورهای دین»، «امر به معروف و نهی از منکر؛ واجب دینی یا کفایی»، «عامل حفظ قوانین»، «شرایط و آداب دعوت»، «شرایط دعوت کننده»، «صدور مجوز برای اهل تبلیغ از سوی علما»،

برشی از اثر

* علت آمدن انبیا

اصولاً نبوت (خاصه یا عامه) برای چیست؟ و غرض خداوند توانا از ارسال رسل چیست؟ و در این مورد عقل چه می‌گوید؟

عقل می‌گوید: بشر نیازمند به اجتماع است و بدون آن نمی‌تواند رفع حوائج و نیازمندی‌ها و دفع آلام و درمندی های خود را نماید. لازمه (آن) پیدا شدن سلسله افکار و اعمال و عقایدی است که مربوط به همان اجتماع و زاده آن است. اگر جلوی آن امیال و عقاید گرفته نشود، موجب انحطاط و زوال آن جامعه خواهد بود. روی این اصل است که عقل، آمدن پیامبران و آوردن دین را لازم می‌شمارد.

حال که به حکومت عقل دین لازم شد، باز هم به قضاوت عقل باید رجوع کنیم. عقل می‌گوید: همانطور که هر موجودی محتاج است به علت موجِده، همچنین نیازمند است به علت مبقیه. دین و مذهب هم از این قانون عمومی و اصل کلی خارج نیست و دارای این دو علت است؛ خصوص دین مقدس اسلام که بهترین و پاک‌ترین ادیان و مقدس‌ترین قوانین بشریت است، دارای علت موجده ای است که آن، وجود مقدس انبیای خاصه پیغمبر اسلام (ص) است؛ و علت مبقیه ای که پیشوایان بزرگواران و جانشینان نامداران آن وجود مقدس‌اند؛ و در این زمان علما. ثُمَّ الأمثلُ فالأمثل.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha