پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تشییع پیکر حاج نادر طالب زاده

چشم های گریان ابراهیم حاتمی‌کیا، ابوالقاسم طالبی، وحید جلیلی، علیرضا قزوه و حتی سردار قاآنی نشان از دلتنگی برای حاج نادر طالب زاده ای بود که خود را وقف تعالی انقلاب، جبهه مقاومت و فرهنگ مردم کرده بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مسجد بلال صدا و سیما، پیش از ظهر یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ میزبان مراسم تشییع با شکوه پیکر حاج نادر طالب‌زاده، علمدار جبهه فرهنگی و رسانه ای انقلاب، پژوهشگر، کارگردان سینما، مستندساز، مجری کارشناس برنامه های تحلیلی تلویزیون، دبیر کنفرانس بین المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار و از موسسان شبکه افق بود. همو که شب و روزش را وقف رساندن پیام انقلاب اسلامی به اقصی نقاط عالم کرده بود.

چشم های گریان همسنگران حاج نادر

چشم های گریان همسنگران حاج نادر مانند ابراهیم حاتمی‌کیا، ابوالقاسم طالبی، وحید جلیلی، علیرضا قزوه و ... نشان از دلتنگی برای مردی بود که خود را وقف تعالی انقلاب، جبهه مقاومت و مردم کرده بود.

بدرقه نادر جبهه فرهنگی انقلاب تا همسایگی حاج مرتضی | چشم های گریان همسنگران + عکس

فرمانده مقاومت هم آمده بود

سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه، حسن رحیم‌پور ازغذی، سردار نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه و بسیاری از چهره های شاخص و اهالی فرهنگ و هنر هم خود را به مراسم رسانده بودند تا به حاج نادر ادای احترام کنند.

بیشتر بخوانید:

آیا نادر طالب زاده ترور بیولوژیک شد؟ + فیلم و عکس

حاج صادق آهنگران هم آمده بود تا برای رفیق قدیمی اش زیارت عاشورا بخواند و مرثیه سرایی کند.

اجرای مراسم بر عهده صابر خراسانی بود که در ابتدا به قرائت پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت حاج نادر طالب‌زاده پرداخت.

پیام ولی امر مسلمین برای هنرمند انقلابی:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف خبر درگذشت پژوهشگر و هنرمند انقلابی و پرتلاش و پرانگیزه آقای نادر طالب زاده رحمة الله علیه را دریافت کردم. به خانواده و بازماندگان و همکاران و دوستان ایشان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت و پاداش نیک برای خدمات باارزش فرهنگی و رسانه‌ئی ایشان مسألت می‌نمایم.

سیّدعلی خامنه‌ای

«حاج نادر پرچمت بالاست»

در ادامه مراسم علیرضا قزوه در جایگاه قرار گرفت و به شعرخوانی در سوگ حاج نادر پرداخت.

او این گونه در فراق علمدار جبهه فرهنگی و رسانه انقلاب و مقاومت سرود:

حاج نادر خاطراتت سبز، حاج نادر پرچمت بالاست

سینه‌ات طوفانی و مواج، چشم‌های آبی‌ات دریاست

سهم تو از عاشقی بسیار، تا هنوز آن دیده‌گان بیدار

چشم تو در چشم‌های ما، دست تو در دست‌های ماست

ایستادی در کنار ما با همان آرامش زیبا

خفته‌ای هرچند در تابوت، روح تو بشکوه و پابرجاست

تو نمردی، تو نمی‌میری، قدس را از خصم می‌گیری

با تو و ما قدس کی دلتنگ، با من و تو قدس کی تنهاست

الوداع‌ای خاطرات سبز، الوداع‌ای راز و رمز عشق

می‌روی و یاورت الله، می‌روی و شافعت مولاست‌

ای ز نسل آفتاب و نور، روح تو با مجتبی محشور

ای شهید آرمان قدس، در دلت، چون کربلا غوغاست

حاج نادر پاشو از تابوت، زود رفتی، بال وا کردی

هر کجا هستی خدا با توست، هر کجایی پرچمت بالاست

بدرقه نادر جبهه فرهنگی انقلاب تا همسایگی حاج مرتضی | چشم های گریان همسنگران + عکس

نوای گرم حاج صادق در سوگ رفیق قدیمی

صابر خراسانی در ادامه از حاج صادق آهنگران دعوت کرد تا به جایگاه بیاید و زیارت عاشورا بخواند.

حاج صادق هم همچون همیشه با نوای سوزناک خود در سوگ رفیق قدیمی و هنرمند انقلابی مرثیه سرایی کرد و حال هوای معنوی خاصی بر مراسم حاک شد.

جبلی: مکتب حاج نادر زنده و پویاست

در ادامه پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما پشتِ تریبون حاضر شد و به این نکته اشاره کرد که ظهور پدیده‌هایی چون حاج نادر طالب‌زاده از نفحات انقلاب است، همانگونه که چمران و آوینی و حججی بودند. اینها نفحاتی است که باید خود را در مقابل آن قرار دهیم. امروز بیش از حسرت رفتنش، باید خوشحال زایش و رویش مکتب انقلاب باشیم و باید بیشتر از این مکتب بگوییم.

او تأکید کرد: در تاریخ ما کم نیستند انسان‌هایی که دچار انحطاط شدند. طالب‌زاده در مقابل جریان ریزش‌ها قرار دارد. همه بهانه‌هایی که می‌توانست دستاویزی برای انحراف او از ولایت قرار گیرد وجود داشت از زندگی پرزرق و برق تمدنِ غرب تا دل‌زدگی و دلگیری از اردوگاه مومنین، همه اینها بود اما هیچ‌کدام او را از صراط مستقیم دور نکرد.

رئیس صداوسیما افزود: رفتن او داغ بر همه ما گذاشت، اما مکتب او همچنان زنده و پویاست. او هرچقدر هم شیرین باشد اما میوه‌ای از درختِ تناورِ انقلاب است و همه شکوه و خیر و برکتی که در نادر طالب‌زاده بود برآمده از مکتبی است که در روزگار مدرنیته شخصیت‌های مثل او و آوینی را به بار آورد. او همیشه به سوی این مکتب نشانه گرفته بود. او مصداق انسان‌هایی است که در مسیر ولایت قرار می‌گیرند.

بدرقه نادر جبهه فرهنگی انقلاب تا همسایگی حاج مرتضی | چشم های گریان همسنگران + عکس

وی خاطرنشان کرد: طالب‌زاده از یک سو به مودت با مومنان و غیظ با دشمنان دعوت می‌کرد و از سوی دیگر محبوب دل مؤمنان و مغضوب کافران بود. راه او همچون همسنگرانش از تجدد و تحجر غرب عبور می‌کند. او مظهر نوآوری و روشنگری و نگاه به آینده و از طرفی درگیر مقابله با تجدد کور غرب بود. امروز با یک شخص رو به رو نیستیم با یک شاخص رو به رو هستیم. شاگردان و دوستان او نخواهند گذاشت مکتب چمران ساز، آوینی ساز سلیمانی ساز و نادرساز به افول دچار شود.

جبلی با اشاره به اینکه باید دل‌خوشِ مکتب طالب‌زاده باشیم که زنده است، ادامه داد: امروز همه کسانی که فراغ برایشان سخت است و همه آن‌ها که رفتن و عروج او برایشان خوشحال‌کننده است، به همه می‌گوییم مکتب طالب‌زاده زنده است. امروز با تو هم صحبت می‌کنیم حاج نادر عزیز که صدای ما را می‌شنوی و همه ما را می‌بینی. خوش به سعادت تو که برگزیده مکتب ولایت و هدایت شدی. حاج نادر عزیز امروز همه جوش و خروش‌های تو به آرامش تبدیل شد اما مسیر پرجوش و خروش تو ادامه دارد.

چه خون دل ها خوردی!

وی افزود: اگر روزی برای گردآوری میهمانان کنفرانس افق نو خون دل خوردی و از بی مهری‌ها نالیدی و از این سازمان به آن سازمان رفتی و بین دو لبه بی مهران داخلی و دشمنان خارجی که مهمانانت را تحریم کردند تحمل کردی، اما امروز دیگر نگران نیستی. چند روز پیش وقتی به عیادتت آمدم امیدوار بودیم دوباره خداوند تو را برگرداند، امیدوار بودیم در روز قدس کنارمان باشی، اما خداوند این‌طور خواست.

رحیم‌پور ازغذی: مردان بزرگ را تا وقتی هستند اذیت می‌کنیم، وقتی رفتند، تجلیل!

حسن رحیم‌پور ازغذی هم سخنران بعدی مراسم بود که پشت تریبون رفت و گفت: ما مردان بزرگ را تا وقتی هستند اذیت می‌کنیم و وقتی رفتند، تجلیل می‌کنیم. آنچه از همه بیشتر درباره نادر طالب‌زاده اهمیت داشت روحانیت او بود. من روحیه روحانی به اندازه او کم دیدم. ما هدف معنوی کم داریم. او ریا نمی‌دانست اهل تهجد و نماز شب بود. هر فرصتی گیر می‌آورد مشغول نماز قضا می‌شد و مطلقاً ریاکاری را بلد نبود.

وی افزود: در حالی که بسیاری مشغول فوت و فن ریاکاری‌اند اما گاهی حس می‌کردم او نفس ندارد و در بین همه طوفان‌هایی که به صورتش می‌خورد هدف را گم نمی‌کرد. در دوره‌ای که دوستان به دشمن می‌پیوستند و او برعکس از دل دشمن به جبهه انقلاب آمد. ما به آدم‌هایی مثل او که در ترافیک انقلاب گیر نکردند به شدت نیاز داریم. او هرچه جلوتر آمده انقلابی‌تر شده است و حتی این اواخر که گرفتار بیماری بود یک مرد دهه شصتی و پنجاه‌وهفتی بود.

کوتوله‌هایی که از حاج نادر عبور می کردند!

رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: اذیت‌ها و توهین‌های مکرری از طرف جبهه‌های مختلف از دشمنان، ناخودی‌ها، خودی‌ها و نخودی‌ها صورت می‌گرفت، اما نادر طالب‌زاده خود را معطل اینها نمی‌کرد. او هیچ گاه واکنش شخصی نشان نداد و من اینجا به همه نهادهای رسمی و فرهنگی کشور عرض می‌کنم که چرا همیشه عقبید؟ دیر می‌فهمید! چند ساعت دیر می‌رسید. او از همه شما گله داشت، بخصوص از کوتوله‌هایی که از او عبور می‌کردند و هنوز فکر می‌کنند عبور از مردان بزرگ هنر است.

وی افزود: او کاروان یک نفره داشت. درس مهمی که نیروهای متدین باید به آن توجه کنند این است که او متفکر و خلاق بود و تولید معنا می‌کرد. بسیاری‌اند که در طول این سال‌ها فقط مصرف کننده بوده‌اند. طالب‌زاده جزو مصرف‌کنندگان ایدئولوژی انقلاب نبود، گزاره‌های فکر شده از سر شعور دینی و سیاسی از او می‌شنیدیم. ما به حزب اللهی متفکر و خلاق نیاز داریم. حزب‌اللهی عوام و مصرف‌کننده نمی‌توانند کاری کنند.

بدرقه نادر جبهه فرهنگی انقلاب تا همسایگی حاج مرتضی | چشم های گریان همسنگران + عکس

چریک رسانه‌ای عرصه بین‌الملل

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: در دوره‌ای که بسیاری از بزرگ‌نماها شک کردند و برگشتند و گفتند نکند خون‌هایی که ریخت و شعارهایی که داده شد دروغ بود! اما طالب‌زاده بیشتر ایمان آورد. او به تنهایی پشت خاکریز می‌جنگید حتی اگر دیگران خاکریز را ترک می‌کردند. او یک چریک رسانه‌ای عرصه بین‌الملل بود و در جهت جهانی کردن انقلاب در پوست خود نگنجید. آن هم در زمانی که بسیاری این انقلاب کبیر را می‌خواهند به صغیر تبدیل کنند و آن را به دیپلماسی بفروشند.

وی افزود: در دوره‌ای که بسیاری با رسانه کار می‌کنند اما نمی‌دانند رسانه چیست، او کار کرد. او جرأت خط‌شکنی داشت. خیلی‌ها در کنار محاسبات انقلاب یک پرونده شخصی برای منافع شخصی خود دارند اما او خط‌شکن بود. او در زمانی‌که که خیلی‌ها آرزو دارند به آن طرف خندق بروند، از آن طرف به این طرف آمد. در معرفی‌نامه جبهه، خیلی راست و حسینی گفته بود که آن طرف تحصیل کرده است و فردی که ثبت نام کرد از چهره و تیپ او ترسید و او در جای دیگر رفت و گفت بی‌سواد است تا توانست ورود کند.

بدرقه نادر جبهه فرهنگی انقلاب تا همسایگی حاج مرتضی | چشم های گریان همسنگران + عکس

وداع پایانی

در ادامه مراسم، بار دیگر حاج صادق آهنگران به جایگاه رفت و پشت تریبون قرار گرفت و برای وداع پایانی با پیکر مرحوم حاج نادر طالب‌زاده به ذکر مصیبت و مرثیه‌ سرایی پرداخت.

بدرقه نادر جبهه فرهنگی انقلاب تا همسایگی حاج مرتضی | چشم های گریان همسنگران + عکس

نمازی متفاوت

در پایان مراسم هم حجت‌الاسلام والمسلمین قائم مقامی، نماز میت را بر پیکر حاج نادر اقامه کرد تا در میان حزن و اندوه و اشک های جمعیت سوگوار به سوی بهشت زهرا و خانه ابدی بدرقه شود.

بدرقه نادر جبهه فرهنگی انقلاب تا همسایگی حاج مرتضی | چشم های گریان همسنگران + عکس

همسایگی حاج مرتض آوینی / برای همیشه آرام گرفت

پس از تشییع باشکوه، پیکر حاج نادر طالب‌زاده، نادر جبهه فرهنگی و رسانه ای انقلاب، در میانِ گریه دوستدارانش، در بهشت زهرا کنار سید شهیدان اهل قلم شهید حاج سیدمرتضی آوینی و در خانه ابدی به خاک سپرده شد و برای همیشه آرام گرفت. هرچند که جای خالیش کاملاً حس می شود.

روحش شاد و یادش گرامی

انتهای پیام ۳۱۳/۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نازنین IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    4 1
    خدا رحمتش کنه مرد نازنین بود
  • بنده خدا IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 0
    از ته قلبم تاسف خوردم بابت این فقدان، خدایش بیامرزد.
  • حسین شیرنژاد IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم چه زیبا فرمود،شیخ بهایی:گریه و زاری و نالیدن چه سود؟ بی خبر از همدگر آسوده خوابیدن چه سود؟ بر مزار مردگان خویش نالیدن چه سود؟ زنده را باید به فریادش رسید تا زنده است و رنه بر سنگ مزارش آب پاشیدن چه سود؟ بزرگان عرصه ی نظامی،علم،فرهنگ ،رسانه و...آنچه باید در مورد عمار انقلاب می گفتند را بخوبی بیان کردند. اما دو جمله از دکتر رحیم پور ازغدی بسیار بر دلم نشست که گفتند: *کوتوله هایی که از حاج نادر عبور کردند و هنوز فکر می کنند عبور از مردان بزرگ هنر است*. *چریک رسانه ای عرصه ی بین الملل* مصداق واضح و عینی وضعیت جامعه ی امروزی ماست. بدتر آنکه این مدعیان دروغین، متاسفانه،سالهاست سوار بر اسب به تاخت دارند می تازند.تا کی الله و اعلم. ای کاش قدر داشته هایمان را می دانستیم. اللهم غنی حسن العاقبه.
  • عیسی محتشم IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    الحمدلله مردان انقلاب اسلامی هرگز نمی ميرند، آنها زنده اند چون انقلاب زنده است
  • دوستدار حاج نادر IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    استاد رحیم‌پور ازغذی در مراسم تشییع حاج نادر طالب زاده جمله بسیار پرمعنایی را گفت. جمله این بود «مردان بزرگ را تا وقتی هستند اذیت می‌کنیم، وقتی رفتند، تجلیل!». حاج نادر با همه اذیت ها و نامهربانی و حتی مصادره اموال پدری اش که خودش بارها و بارها گفته بود به ناحق بوده، مردانه پای انقلاب ایستاد و کاری کرد کارستان. ای کاش تا حاج نادر بود، قدرش را می دانستیم و این همه اذیتش نمی کردیم. حاج نادر یکی بود، فقط یکی. ای کاش و ای کاش قدرش او را تا بود، می دانستیم ... هنوز هم دیر نشده، حداقل راهش را به درستی ادامه دهیم و مانند او مردانه پای انقلاب بایستیم و شهید بخوانیمش. بله، شهید حاج نادر طالب زاده.