سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 1064418
۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱
نقش زنان در پیروزی انقلاب

حوزه/ حجت الاسلام توحید خالقی گفت: دشمنان می دانستند که ایران اسلامی، برای تبدیل شدن به جامعه ‏ای بی‏ هویت و غیر مولد، باید از فرهنگ و ارزش‏های ملی و اسلامی تهی می‏ شد و بهترین وسیله برای این هدف زنان بودند.

حجت الاسلام توحید خالقی، مسئول امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ارومیه با تبریک ولادت با سعادت ام ابیها، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و تبریک روز زن، گفت: در قرن اخیر یکی از اهداف استعمار غرب در ایران، تهاجم به ارزش‏های دینی و ملی از جمله حجاب زنان بوده است.

وی با بیان اینکه انقلاب ایران در تاریخ معاصر با همه انقلاب های اتفاق افتاده در جهان چند تفاوت اساسی داشت، بیان کرد: اول؛ عنوان این انقلاب که صراحتا انقلاب اسلامی نامیده شد. دوم؛ بنابر نظر اکثر تحلیلگران اجتماعی و سیاسی این انقلاب کاملا مردمی می باشد. سوم؛ محور مهم این انقلاب که از ویژگی الهی بودن آن است، دین، عالمان دینی و هدایت و رهبری آن توسط امام خمینی(ره) می باشد که بنا بر اذعان تمام تحلیلگران علت اساسی شکست انقلابهای اخیر به ویژه در جریانات بهار عربی یا بهار اسلامی، نبود رهبر و هدایتگر بود.

حجت الاسلام خالقی با اشاره به تأکیدات امام خمینی (ره) بر پیوند عمیق انقلاب ایران با آموزه های اسلامی و تعالیم دینی، خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی با رهبری و هدایت عالمان دینی به وجود آمد و پیروز شد و در راس آنها رهبری تمام اقشار برعهده بالاترین جایگاه دینی یعنی مرجعیت و شخص امام خمینی(ره) بود .

نماینده دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در آذربایجان غربی بیان کرد: حال با این مقدمه، رهبر و هدایتگر این انقلاب حضرت امام خمینی (ره) در خصوص پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی ایران می فرمایند: «این انقلاب و پیروزی آن وامدار زنان می باشد، چون زنان سبب حضور، تقویت روحیه و انگیزه انقلابی مردان شدند البته حضور زنان در انقلاب هر چند پدیده ای بی سابقه نبود و تاریخ جنبش های سیاسی و اعتراض آمیز ملت ایران از شور و شعور زنان مسلمان حکایت دارد، اما با توجه به فراگیر بودنِ انقلاب ، باید گفت الهام بخش همگان در این انقلاب زنان بودند».

حجت الاسلام توحیدی بیان کرد: اقدام رضاخان علیه حجاب زنان به تقلید از فرهنگ غرب، نشانه عملی و خشن این تهاجم فرهنگی بود.

وی افزود: اهداف این حرکت از آن ناشی می‏ شود که با استقرار سلطنت پهلوی و تثبیت آن، در حقیقت دوره اجرای سیاست مذهب‏ زدایی و استحاله فرهـنگی از طـریق فرهنگ تجددگرایی در دستور کار هیئت حاکمه قرار گرفت.

بررسی نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی

مسئول گروه های جهادی طلاب آذربایجان غربی تصریح کرد: امام خمینی(ره) با فراست خاص خود دریافته بود که استعمار و ایادی آنان بر اساس سلطه‏ طلبی خود در جستجوی راهها و شیوه‏ های مناسب برای نفوذ فرهنگی- سیاسی در جامعه ایرانی هستند و لذا برای رسیدن به هدف، موقعیت زنان را بهانه قرار داده و با شعار به ظاهر زیبای آزادی و مساوات ، فرهنگ برهنگی و بی‏ بندوباری را اشاعه می دادند و در این راه حتی خشن ‏ترین رویه‏ های استبدادی را نیز در قالب کشف حجاب رضاخانی به کار گرفتند.

حجت الاسلام توحید خالقی اظهار کرد: دشمنان می دانستند که ایران اسلامی، برای تبدیل شدن به جامعه ‏ای بی‏ هویت و غیر مولد، باید از فرهنگ و ارزش‏های ملی و اسلامی تهی می‏ شد و بهترین وسیله برای این هدف، زنان بودند.

نماینده دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) که خود از نزدیک شاهد این گونه برداشت‏های متحجرانه از جایگاه زن بود و نتیجه آن یعنی ابتذال و فساد و از خود بیگانگی و خودباختگی جوامع مسلمان را به خوبی احساس می‏کرد، با تعمق مجتهدانه در میراث گرانقدر سنت نبوی (ص) و تعالیم ائمه معصومین (ع) به نقد این دیدگاه پرداخت و در سخنان خویش زن مسلمان را دارای شخصیتی آزاد و قدرتمند و شایسته توصیف می نمود که قادر است در کنار مسئولیت های خانوادگی با حفظ شرافت و کرامت و عفاف و نجابت در عرصه فعالیت های اجتماعی حضور یافته و با اتکا به الگوهای دینی ثابت کند که اسلام هرگز خواستار انزوای زن در جامعه نیست.

وی ادامه داد: در همین راستا و در ظل رهنمود و راهنمایی های حضرت امام خمینی (ره) زنان دوشادوش مردان و در برخی صحنه ها جلوتر از آنها در متن انقلاب بودند.

حجت الاسلام خالقی افزود: همچنین در این خصوص فرمایش حضرت امام خمینی(ره) قابل توجه می باشد که فرمودند «در تظاهرات خیابانی زنان ما، بچه‏ های خردسال خود را به سینه فشرده، بدون ترس از تانک و توپ و مسلسل، به میدان مبارزه آمده‏ اند. جلسات سیاسی ‏ای که زنان در شهرهای مختلف ایران، برپا می‏کنند کم نیست، آنان نقش بسیار ارزنده‏ ای را در مبارزات ما ایفا کرده ‏اند. مادران شجاع فرزندان اسلام، خاطره جانبازی و رشادت زنان قهرمان را در طول تاریخ زنده کرده‏ اند. در چه تاریخی این چنین زنانی را سراغ دارید و در چه کشوری؟»

وی ادامه داد: در روزهای نخستین بازگشت امام به وطن در مکانهایی که با ایشان ملاقات مردمی صورت می‏ گرفت، کثرت جمعیت به حدی بود که مسئولینی که نگران وضعیت امام شده بودند،تصمیم گرفتند ملاقات خواهران را حذف کنند ولی امام که متوجّه این مطلب شدند فرمودند: «زنها سهم افزون تری در انقلاب داشتند، شما می‏خواهید این نیروی فعّال را که مشوق مردها بودند و تشجیع کننده آنان در میدان مبارزات ،را از صحنه خارج کنید؟»

حجت الاسلام توحید خالقی اظهار کرد: این حضور زن مسلمان تنها محدود به انقلاب اسلامی نبود بلکه در جنگ تحمیلی، دوران سازندگی و دوران پیشرفت اجتماعی و علمی سالهای اخیر زنان ایران نقش اساسی و بسزایی ایفا نموده و همچنان در این رسالت ثابت قدم نیز می‌باشند و موید این حرف ، خیل عظیم شهدا، زندانیان و شکنجه شده های زنان در دوران انقلاب اسلامی می باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha