یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام زکی زاده

حوزه/ نشست پژوهشی با موضوع «کتاب، بالندگی و تعالی بنیان خانواده»، در مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام علیرضا زکی زاده رنانی در نشست پژوهشی با موضوع «کتاب، بالندگی و تعالی بنیان خانواده» در جمع طلاب مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: سه صدا هست که تمام حجاب های عالم را کنار می زند تا آنکه این صدا به عرش خدا می رسد: صدای نوشتن مدادهای علما، صدای قدم های مجاهدین در راه خدا و صدای چرخ بافندگی زنان پاک دامن.

وی با بیان حکمت ۳۵۴ نهج البلاغه علم را بر دو بخش تقسیم کرد و گفت: علم مسموع یعنی آنچه که به گوش شما می رسد و علم مطبوع یعنی آنچه در سرشت شما نهادینه می شود و اگر می خواهید علمی در شما نهادینه شود آن را بنویسید و بنابر آنچه در کتب معتبر ما از جمله کتاب «من لا یحضر فقیه» آمده وقتی روز قیامت می شود خداوند خون شهید را با مداد عالم موازنه و مقایسه می کند. (مداد علما از دماء شهدا بالاتر است.)

پژوهشگر علوم قرآنی و علم کلام گفت: دنیا دنیای پژوهش و نویسندگی است و اولین قدم برای پژوهش و نویسندگی یادگرفتن راه و ادامه مسیر است. اگر یک نفر با نوشته ما احیاء شود برزخ او تامین می شود. پژوهش به درد دنیا و آخرت ما می خورد. هربرگی (نوشته ای) که ازشما بر جای می ماند حجاب بین شما و آتش می شود و خداوند در بهشت به اندازه هر برگ از آن(نوشته) جایگاهی به شما می دهد که هفت برابر دنیاست.

وی با معرفی عنصر خودباوری به عنوان یک نیاز ضروری در حوزه ها گفت: وظیفه ما در حوزه های علمیه این نیست که تنها صرف و نحو بخوانیم و تمام. اگر آمده ایم یک مدرک بگیریم وبرویم، اشتباه آمده ایم.

حجت الاسلام زکی زاده رنانی گفت: دین اسلام کامل ترین دین است، ولی متاسفانه درست معرفی نمی شود؛ معرفی درست دین نیاز ما را به پژوهش محسوس تر و ملموس تر می کند. پژوهش یک سری مقدماتی لازم دارد که با یادگیری آنها می توانید پژوهش را شروع کنید.

وی گفت: پژوهش موجب تولید علم جدید می شود. شما در هر زمینه ای می توانید بنویسید منتهی با کسب مهارت لازم و آموزش دیدن. امروزه دنیا، دنیای تخصص است. مهم نیست که کجا هستید؛ مهم این است که چه کار می کنید هر جا هستید. بهترین دانشگاه های دنیا یا حوزه های علمیه باشید ولی اگر دور خود بچرخید و ندانید می خواهید چه کار کنید فایده ای ندارد؛ ولی اگر بدانید می خواهید چکار کنید، هدف و برنامه داشته باشید، می توانید دنیا را تغییر دهید.

حجت الاسلام زکی زاده رنانی گفت: طلبه باید جرأت بر نوشتن داشته باشد خصوصا در انجام تحقیقات و پژوهش های گروهی.

خانم زمانی معاون پژهش مدرسه علمیه حضرت نرجس (سلام الله علیها) دولت آباد، هدف از این نشست را ترغیب طلاب به امر نویسندگی، از بین بردن ترس در نویسندگی و جرأت پیدا کردن در نوشتن عنوان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha