دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استاد تحریری

حوزه/ استاد تحریری گفت: ارکان تزکیه مواظبت بر انجام وظایف دینی، انجام واجبات و ترک محرمات و بعد از آن پرداختن به صفات نفسانی است. باید رابطه های عبادی و اجتماعی ما بر محور دستورات شرع مقدس باشد.

استاد محمد باقر تحریری استاد اخلاق حوزه علمیه امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، اظهار کرد: مسئله تزکیه نفس از آلودگی های فکری، اعتقادی، اخلاقی و عملی غایت و نهایت هدف انبیاء علی الخصوص نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بوده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیه ۲ سوره جمعه «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ»، گفت: خداوند متعال بعد از فعالیت در خصوص تلاوت کتاب مسئله تذکیه را قبل از تعلیم کتاب و حکمت ذکر کرده و پیامبر را موظف به انجام این عمل کرده است چرا که همه فعالیت ها در پرتو تحقق این غایت، مقدس و معنادار می شوند.

استاد تحریری ادامه داد: حوزه های علمیه عهده دار وظایف رسالت بوده و علاوه بر وظیفه تعلیم و تعلم، وظیفه تربیت نیز از ابتدا بر دوش حوزه های علمیه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کلیه اشخاصی که در حوزه های علمیه در عرصه های مختلف فعالیت می کنند مانند شورای عالی حوزه های علمیه، شورای مدیریت حوزه های علمیه، مدیریت های استانی، مدیران مدارس علمیه، اساتید و طلاب حوزه های علمیه، باید در راستای تربیت و تقویت اخلاق و معنویت در جامعه گام برداشته و جنبه های تزکیه نفس برای آن ها مهم ترین موضوع باشند. هرچقدر سمت اشخاص بالاتر و مسئولیت اونها مهم تر باشد وظیفه ی سنگینتری در این خصوص دارند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: از حوزه های علمیه رهبر، مراجع تقلید، قاضی، استاد، مبلغ، سخنران و... به منصه ظهور می رسد از این رو باید مساله عدالت و تزکیه نفس محور همه حرکت های حوزه های علمیه باشد.

استاد تحریری عنوان کرد: هرحرکتی بدون صبغه ترکیه باشد حتی اگر آن حرکت، حرکت عمیقی باشد آن تاثیر نفسانی، روحی و اجتماعی صالح را نخواهد داشت.

وی با اشاره به آیه ۹ سوره شمس« قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا»، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره شمس بعد از قسم های بسیار می فرماید که قد افلح من زکاها یعنی کسی که نفس خود را از آلودگی تذکیه کند به فلاح و رستگاری رسیده است. چه شخص باشد چه جامعه، چه عالم چه غیرعالم، در همه ی عرصه های دینی فلاح انسان در پرتو تزکیه نفس است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان گفت: ارکان تزکیه مواظبت بر انجام وظایف دینی، انجام واجبات و ترک محرمات و بعد از آن پرداختن به صفات نفسانی است. باید رابطه های عبادی و اجتماعی ما بر محور دستورات شرع مقدس باشد از این رو ما باید التزامات گوناگونی در این ابعاد داشته باشیم تا بتوانیم نفس خود را تزکیه کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha