جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی قابل

حوزه / رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان قزوین از ائمه معصوم (ع) به عنوان ناطقان و حافظان اصلی دین اسلام و تدوام بخش آموزه های نبوی (ص) نام برد.

حجت الاسلام علی قابل،  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین بیان کرد: عدم نفوذ ایمان در جان های افراد از جمله عوامل فراموشی دستورات پیامبر بود و چون تعلیمات پیامبر در عمق جان آنها رسوخ نکرده بود هنوز برخی از رگه های جاهلیت در قلوب برخی اشخاص وجود داشت.

وی افزود: همین عامل سبب شد تا در سقیفه حس ریاست در انصار که خود دعوت کننده پیامبر بودند جوانه زده و با پیروی از هوای نفس ادعای ریاست بکنند.

حجت الاسلام قابل گفت: علی رغم تبلیغات و زحمات پیامبر اکرم(ص) در راه تبلیغ تعالیم دینی و اسلامی، جاهلیت مدرن در طول 25 سال دوباره در جامعه اسلامی سر برآورد و همین جاهلیت حوادث بعدی جامعه اسلامی را رقم زد.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان بیان کرد: آنچه که پیامبر در میان مردم گذاشته بود و ائمه را به عنوان ناطقان و حافظان دین معرفی کرده بود نقش خودشان را به خوبی ایفا کردند و اگر امروز جامعه اسلامی  دوام و بقا پیدا کرده به دلیل زحمات اهل بیت(ع) است.

وی گفت: جریانات بعد از سقیفه خدمتی برای اسلام و مسلمین انجام ندادند بلکه با موج سواری، هم آبروی خود را بردند و هم هر کدام از آنها لکه ننگی بر دامن اسلام شدند.

وی تاکید کرد: با تمام این وقایع، تدبیر پیامبر عظیم الشان اسلام امروزه به بار نشسته و خود را در جهان امروز نمایان کرده و اسلام در حال پیروزی بر تمام مکاتب دیگر است.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان عنوان کرد: امروزه منطق اصیل اسلام همانند آب زلالی تشنگی های انسان امروزی را سیراب کرده و در سرتاسر جهان جاری و ساری شده به طوریکه همین منطق قوی و مستدل موجب وحشت یهودیت و مسیحیت شده و همه اینها در سایه زحمات پیامبر گرامی اسلام است.

وی از جمع آوری قرآن و معرفی جانشینان بعد از خود به عنوان دو کار مهم پیامبر اکرم (ص) در پایان عمر خود نام برد و گفت: پیامبر اکرم (ص) در پایان عمر خود در کنار تعلیمات روزمره به یاران خود آنها را  به جمع آوری قرآن و نگهداشت آن از طریق حفظ آیات قرآن و مکتوب کردن آن پرداختند تا قرآن به سرنوشت تورات و انجیل دچار نشود. 

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان از تعیین جانشین و معرفی هر 12 نفر آنها بعد از خود به عنوان کار مهم دیگر پیامبر در پایان عمر خود نام برد.

وی افزود: این جانشینان 12 گانه برای خواص کاملا روشن بود اما با رحلت پیامبر  اکرم(ص) یهود، نصاری، ریاست طلبان منافق و قبایلی که از پیامبر ضربت خورده بودند به نوعی دور هم جمع شدند و هر کدام به انگیزه های مختلف و با وحدت رویه  در صدد تغییر مسیر جانشینی برآمدند.

حجت الاسلام قابل گفت: اگر بخواهیم به ریشه یابی حوادث و انحرافاتی که بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) در جامعه اسلامی پدید آمد باید یک نکاتی را از قبل از پیدایش اسلام و در دوره پیامبر یک نگاهی هم به وضعیت جامعه آن روز و جمعیتی که پیامبر آنها را دعوت می کرد و در میان آنها مبعوث شد یک نگاه و شناختی از آنها را داشته باشیم.

وی افزود: جامعه ای که پیامبر در میان آنها مبعوث شده بود، جامعه ای بدوی، خشن و نامنظم بود و آنچه بر آنها حاکمیت داشت تفکرات قبیله ای بود.

 رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان قزوین اظهار کرد: وضعیت این جامعه به گونه ای بود که قرآن از آن با عبارت«الأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا» از آنها یاد می کند چون  مردمان آن  از لحاظ بافت فکری در جاهلیت خود سخت و محکم بوده و چون تحصیل نکرده بودند انتقال مفاهیم و درک مطالب و قوائد یک جامعه فهیم به سختی امکان داشت.

حجت الاسلام قابل بیان کرد: وجود دو مذهب یهودیت و نصرانیت، نفوذ کاهنان، ستاره شناسان و فال گیران در این سرزمین خود باعث بروز مشکلاتی دیگری شده بود.

وی افزود: از طرفی پیغمبر بزرگوار اسلام از یک طایفه کهن و ریشه داری بنام بنی هاشم برخاسته بود که از قدیم در این سرزمین دارای عزت و شاخص های قابل قبول در باورهای انسانی آن زمان بود و مردم برای آنها احترامی خاص قائل بودند.

حجت الاسلام قابل عنوان کرد: وقتی پیامبر اکرم(ص) به رسالت مبعوث شد و با تعلیمات وحیانی به دین توحیدی و معارف بلند اسلامی دعوت کرد کینه دیرینه ی بنی امیه و سران کفر که سیادت خود را بر منطقه مکه اعمال کرده بودند با جوسازی، محدودیت، زجر و شکنجه ها سعی داشتند جلوی تبلیغ پیامبر را بگیرند.

وی افزود: با هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه شعاع نورانی افکار پیامبر مثل یک نسیم خنک رحمت بر دل ها نشست و زمینه گرایش به پیامبر (ص) مخصوصا از طرف کسانی مثل بردگان و انسان های زجر کشیده که از تفکرات جاهلی خسته شده بودند مورد پذیرش قرار گرفت و اسلام در میان قبایل گسترش یافت.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان قزوین ، بیان کرد: بعد از هجرت پیامبر از مکه به مدینه کفار به دلیل به خطر افتادن منافع خود از بیرون و منافقین از درون خود جامعه اسلامی شروع به دسیسه چینی و مبارزه با پیامبر اکرم(ص) کردند.

وی افزود: در میان منافقین انسان هایی مادی و محاسبه گر بودند که نگاه آنها به تعالیم پیامبر نه نگاه باورمدارانه بلکه نگاه آرزومندانه ای بود در جرگه و پوشش نفاق خود را ظاهر کردند و بدین گونه جبهه کفر و شرک در بیرون و جبهه نفاق در داخل جامعه اسلامی به وجود آمد.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان قزوین اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) به دلیل مبارزه با کفار در جبهه بیرون، مایل به برخورد با جبهه داخلی نبود ولی با کفار مقابله کرد آنها را مغلوب و با فتح مکه اسلام در سرتاسر جزیره العرب حاکمیت پیدا کرد و پیامبر به سران و روسای کشورها نامه نوشته و آنها را دعوت به اسلام کرد.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) به دلیل اینکه اسلام نوپا بود و قدرت های بزرگی مثل ایران و روم آن زمان منتظر فرصت حمله به جامعه بودند  با اهل نفاق به نوعی مدارا کرده و به انذار و نصیحت آنها می پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha