پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مبانی اندیشه

حوزه/کتاب اندیشه سیاسی اسلام،که به همت سازمان انتشارات اسلامی به چاپ رسیده در هشت فصل به شرح مبانی اندیشه سیاسی اسلام می پردازد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، در این کتاب به چگونگی یک انقلاب نوظهور در شرایط کنونی جهت  الگویی جدید از مفاهیم اداره حیات انسان و توسعه پاسخ می دهد.    

 اندیشه سیاسی در رابطه با سیاست و حکومت شکل می گیرد، عناصر اصلی این مجموعه عبارت از: امامت، ولایت فقیه، شورا، احترام به افکار عمومی، حق تعیین سرنوشت جمعی، رضایت عمومی، انتقاد خیرخواهانه(نصح)، نظارت عمومی (امر به معروف و نهی از منکر)، آزادی و استقلال و سیادت اسلام و دولت اسلامی.

اندیشه سیاسی اسلام به لحاظ قلمرو مباحث کلامی با کنکاش عقلی مورد بحث قرار می گیرد و چون سایر مباحث کلامی در توحید و معاد و امامت به جرگه مباحث فلسفی اسلام می پیوندد و در حوزه فقهی با متد استنباط از متون قرآن و سنت مورد بررسی قرار می گیرد و در هر دو حوزه از تجربیات بشری نیز سود برده می شود.

کتاب اندیشه سیاسی اسلام، در هشت فصل به شرح موارد فوق می پردازد:

فصل اول: کلیات ،فصل دوم: دین و سیاست،فصل سوم: سیری در اندیشه های سیاسی،فصل چهارم: فلسفه سیاسی اسلام،فصل پنجم: اندیشه سیاسی در متون اسلامی،فصل ششم: قدرت سیاسی و توسعه،فصل هفتم: مسائل حقوق بشر در اندیشه سیاسی اسلام،فصل هشتم: نتیجه گیری

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha