پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 342568
۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
کتاب حوزه و روحانیت

حوزه/کتاب ارزشمند «حوزه و روحانیت» اثر جمعی از اندیشوران حوزه و دانشگاه، و به کوشش حجت الاسلام علی باقری فر، ازسوی مؤسسه فرهنگی دین پژوهی بشرا به بازار نشر و انتشار عرضه گردیده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب حوزه و روحانیت در دو جلد ودرقالب 4بخش به موضوعاتی پیرامون مسائل، آسیب ها و کارکردها  در باره حوزه و روحانیت پرداخته است .  

در بخش اول این کتاب به موضوعاتی مانند آسیب شناسی روحانیت درگسترۀ سیاسی به قلم علی رضا زهیری، روحانیت و مردم سالاری به قلم سید علی میر موسوی، آسیب شناسی روحانیت به قلم رضا عیسی نیا،  باز تعریف پیوند میان نظام و مدیریت علمی حوزویان به قلم نجف علی میرزایی، در آمدی برمناسبات روحانیت و قدرت به قلم عبد الوهاب فراتی، آسیب شناسی اجتماعی روحانیت به قلم محمد علی حسینی زاده، آسیب شناسی پژوهش در حوزه های علمیه به قلم محمد علی رضایی اصفهانی و آسیب شناسی تبلیغ (سوء تبلیغ و تبیلغ سوء ) به قلم محمد اسفندیاری اختصاص یافته است.

 در بخش دوم  نویسنده سعی کرده است گفت و گو هایی را از صاحب نظران حوزه و دانشگاه در دو قالب حوزه و روحانیت، نگاه از درون و بیرون به زیور تبع در آورد و به آسیب شناسی در موضوعات مختلف فرهنگی، اجتهاد، مدیریت رحمانی و چالش ها، نظام آموزشی و بایستگی های پژوهش در حوزه قرآن از اساتیدی چون علی رضا پیروز مند، سید حسن اسلامی، سید محمد علی ایاذی، مهدی مهریزی، صمصام الدین قوامی و کاظم قاضی زاده به نگارش در بیاورد.

همچنین در بخش حوزه و روحانیت، نگاه از بیرون نویسنده به موضوعاتی مانند موقعیت جدید، تهدیدها و فرصت ها، عدم تحول ساختاری و کارکردی متناسب با نیازهای زمان، نمایه های اسلامی، مفاهیم  آیات و احادیث پرداخته است.

در بخش ابتدایی این کتاب که با عنوانی به نام «در آمد» شروع می شود نویسنده نهاد روحانیت و حوزه های علمیۀ شیعی، را یک نهاد پویا، استوار و تأثیرگذار در جوامع اسلامی و حتی بشری  معرفی می کند. در تعریف نهاد روحانیت آمده است، نهادی است که عهده دار فهم ، حفظ ونشر دین وآموزه های اصیل قرآن و سنت می باشد و در طول تاریخ جامعه را ازآلودگی و انحرافات دور نگاه داشته و به یکتا پرستی، حیات طیب، زیست معنوی و اخلاقی دعوت کرده و میل به سعادت را در انسان زنده نگه داشته است.

*آسیب شناسی اجتهاد

نویسنده دراین کتاب به آسیب شناسی اجتهاد پرداخته و گفته است، فلسفه فقه در واقع تحلیل عمل  اجتهاد است که تلاش معرفتی انسان تلقی می شود.کوشش هایی که افراد مجتهد دارند، تحلیل و بررسی معرفت شناسانه می طلبد. آسیب شناسی از جمله ضرورت هایی می باشد که این معرفت شناسی بدان نیاز دارد.

*ارزیابی عمل کرد روحانیت بعداز تأسیس جمهوری ایران اسلامی

در بخش پایانی این کتاب عمل کرد روحانیت بعد از تأسیس جمهوری اسلامی ایران مورد ارزیابی قرار گرفته است. در ابتدا مقدمه ای بیان می کند و می گوید، به طور طبیعی در دین اسلام از همان آغاز سال، کسانی که متولی تعالیم دین و بیان احکام بوده و مبانی دین را به افراد منتقل می کردند، جایگاه مهمی در دین داشته اند و شخصیتهایی مانند ابن عباس و تابعین به این عنوان شناخته می شدند و از اعتبار ویژه ای برخوردار بودند.

 روحانیت در جامعه ایران مهمترین نهاد اجتماعی بوده اند که نه فقط مسائل دین را می گفتند بلکه فکر و فرهنگ را هم می ساختند. زیرا جامعه اصولا دینی بوده و فکر و فرهنگ برپایۀ دین ساخته می شده است. بنابراین فکر و فرهنگ جامعۀ ما را، در طی قرن ها روحانیون ساخته اند.

نویسنده در جلد دوم این کتاب نیز به مباحثی مانند، تحول و دگرگونی در اندیشه روحانیون در دهه اخیر به قلم فاضل میبدی، عوامل تأثیر برمنزلت روحانیت با رویکرد تاریخی به قلم محسن الویری، حوزه و دانش سیاسی، نگاه به آینده به قلم داوود فیرحی و چالش های فراووی روحانیت در عرصه تبلیغی بین المللی و موضوعات  دیگر پرداخته است.

 *روحانیت شیعی و روحانیت مسیحی، چالش ها و فرصت ها

 نویسنده در این بخش مسیحیت را به 4 بخش کاتولیک ها، ارتدوکس ها، پروتستانهای آمریکا و  پروتستانهای اروپایی تقسیم کرده است و در ادامه آورده است شرائط زیست هر کدام با یکدیگر فرق می کند. روحانیت هر کدام در موقعیت ویژۀ خود قرار دارد، که متأثر از ساختار درونی آیین، تجربه تاریخی و محیط اجتماعی و دینی مؤمنان است.

این کتاب  دو جلدی  با 558 و 639 صفحه و به قیمت  هر جلد: 95000 و 101000 ریال برای اولین بار به زیور طبع آراسته و به علاقه مندان مباحث حوزه و روحانیت تقدیم گردیده است.

انتهای پیام کد 40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha