پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام آهنگران قزوین

حوزه/ تاریخچه مدرسه امام صادق(ع) قزوین به دوره صفوی می رسد و در سابق به نام «نواب» مشهور بود و بزرگانی چون مرحوم محقق کرکی، ملا صدرای شیرازی و شیخ بهایی در آن تدریس کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین آهنگران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین  با اشاره به تاریخچه این مدرسه، بیان کرد: بنای مدرسه به دوره صفویه بر می گردد و در سابق به نام «نواب» مشهور بود، ولی آثار آن بکلی از میان رفته و تبدیل به مدرسه ای دولتی و فروشگاهی برای فرهنگیان شده بود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در طرحی جامع و زیبا، در چهار طبقه با 52 حجره، در سال 1366 تجدید بنا گردید.

*محل تدریس ملا صدرا و شیخ بهایی

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) قزوین بیان کرد: از افراد مشهوری که در این مدرسه تدریس کرده اند می توان به مرحوم محقق کرکی، ملا صدرای شیرازی و شیخ بهایی اشاره کرد.

*تحصیل 240 طلبه زیر نظر 30 استاد

وی با ذکر این نکته که عمده فعالیت های مدرسه توسط معاونت های تهذیب، آموزش و پژوهش انجام می گیرد، عنوان کرد: در حال حاضر 240 طلبه و 30 استاد در پایه های مختلف تحصیلی از پایه اول تا پایه هفتم زیر نظر معاونت آموزش مشغول تحصیل و تدریس می باشند و کلاس های درسی هم در دو نوبت صبح و عصر برگزار می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین آهنگران با اشاره به نحوه پذیرش طلاب، گفت: پذیرش طلاب در مدرسه امام صادق(ع)، بصورت متمرکز است و افرادی که قصد تحصیل دارند باید در آزمون سراسری حوزه های علمیه شرکت کنند و بعد از مصاحبه، اختبار و اردوی تثبیتی، برای تحصیل در مدرسه انتخاب می شوند.

مدیر مدرسه امام صادق (ع) قزوین با اشاره به ملاک های پذیرش طلاب، بیان کرد: داشتن استعداد و توانایی تحصیل، سلامت جسمانی و داشتن انگیزه تحصیل از جمله ملاک های انتخاب طلاب است.

وی اضافه کرد: قبل از آغاز درس ها، با دعوت از طلاب جدیدالورود و خانواده های آنان، مسائل مهم را به آنهاگوشزد کرده و طلاب نیز با مسئولین مدرسه آشنا می شوند

*فعالیت های تهذیبی

حجت الاسلام والمسلمین آهنگران ادامه داد: معاونت تهذیب مدرسه نیز دارای بخش های قرآن و عترت، مشاوره، اخلاق، خانواده، اردو و نظارت نماز های جماعت می باشد.

وی افزود: در بخش قرآن و عترت برگزاری کلاس های روخوانی و روان خوانی، تجوید و حفظ و صحت قرائت از جمله برنامه هایی است که در مدرسه انجام می شود.

*ارائه خدمات مشاوره ای

مدیر مدرسه امام صادق(ع) قزوین بیان کرد: با توجه به نیاز طلاب به مشاوره در زمینه های مختلف، مطابق دستورالعمل اجرایی حوزه، هر مدرسه باید یک مشاور داشته باشد تا در زمینه های مختلف علمی، اخلاقی، روانشناسی و ... پاسخ گوی نیاز طلاب باشد که اکثر این مشاوره ها به صورت چهره به چهره و حضوری انجام می گیرد.

*برگزاری کلاس اخلاق

حجت الاسلام والمسلمین آهنگران اظهار کرد: در بخش اخلاق، کلاس های اخلاق نظری در مدارس برگزار می گردد که در حوزه قزوین سال گذشته کلاس اخلاق عمومی بصورت متمرکز و برای تمام پایه ها در روزهای چهارشنبه، با حضور اساتید شاخص اخلاق از قم و استان برگزار می گردید، ولی امسال این کلاس ها با حضور ائمه جمعه استان بصورت مدرسه ای و در ساعات چرخشی برگزار می گردد که در صورت لزوم اساتیدی از قم هم دعوت خواهند شد.

*برپایی اردوهای فرهنگی-تفریحی

وی افزود: برای ایجاد شور و شوق در طلاب و ایجاد تنوع در برنامه های اجرایی، اردوهای داخل و خارج استان به مناسبت ها و در شهرهای مختلفی همچون قم، مشهد، رامسر و شهرهای دیگر برگزار می شود که سال گذشته  اردوی سرعین به مدت یک هفته و با حضور 90 نفر از طلاب و خانواده های آنان برگزار گردید.

مدیر مدرسه امام صادق(ع) قزوین ادامه داد: نظارت بر برگزاری نماز های جماعت در صبح، ظهر و مغرب از جمله وظایف معاونت تهذیب محسوب می شود و امروز تقریبا در کنار هر یک از مدارس علمیه مسجد هم وجود دارد که مسجد قدیمی "پنجه علی" هم در کنار مدرسه امام صادق(ع) برای برگزاری نمازهای جماعت مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد.

 * راه اندازی هیئت مذهبی

حجت الاسلام والمسلمین آهنگران با اشاره به راه اندازی هیئت مذهبی طلاب مدرسه امام صادق(ع)، گفت: این هیئت در مناسبت های مختلف مذهبی فعال می شود و مراسم هایی چون برگزاری جشن ها و اعیاد مذهبی، مراسم دهه اول محرم، برنامه های مرتبط با اعتکاف عمومی و اعتکاف طلاب، برنامه تلبّس طلاب، گرامیداشت هفته دفاع مقدس و برنامه های دیگر را اجراء می کند.

*فعالیت های ورزشی

وی با اشاره به نقش فعالیت های ورزشی در شادابی و تندرستی طلاب نیز گفت: به منظور ایجاد نشاط و کنار زدن یکنواختی در فعالیت های آموزشی، طلاب برنامه های مختلف ورزشی مثل نرمش،کلاس های رزمی و دفاع شخصی، بدن سازی  و سایر رشته های ورزشی را انجام می دهند که مدرسه امام صادق (ع) هم اجرای این سری برنامه ها را جزو فعالیت های ورزشی خود قرار داده و علاوه بر اینها برنامه های صبحگاهی نیم ساعت نرمش و پیاده روی قبل از شروع کلاس ها را هم در بعضی از ایام انجام می دهد.

* پایگاه بسیج

مدیر مدرسه امام صادق(ع) قزوین با اشاره به فعالیت بسیج مدرسه، ابراز داشت: پایگاه بسیج مدرسه فعال بوده که از جمله فعالیت های آن می توان به برگزاری حلقه های صالحین، مراسم پخش فیلم مقاومت، گرامی داشت هفته دفاع مقدس و دعوت از فرمانده سپاه قزوین  اشاره کرد.

*فعالیت های پژوهشی

حجت الاسلام والمسلمین آهنگران به فعالیت های پژوهشی مدرسه نیز اشاره کرد و افزود: در نظام درسی مدرسه، هر طلبه باید در سال، یک تحقیق درسی با راهنمایی یکی از اساتید انجام دهد تا نمره آن درس، در کارنامه وی ثبت شود که این کار زیر نظر معاونت پژوهشی انجام می شود.

وی افزود: سعی می کنیم طلاب در کنار انجام تحقیق با مهارت های پژوهشی از جمله روش های مطالعه، کتاب شناسی، فیش نویسی و سایر مهارت ها آشنا شوند.

مدیر مدرسه امام صادق(ع) قزوین بیان کرد:  تحقیقات انجام شده توسط طلاب پس از ارزیابی در هفته پژوهش، آثار برگزیده به جشنواره علامه حلی ارسال می شود که سال گذشته علی اصغر رضایی از طلاب مدرسه، در رشته ادبیات، رتبه دوم را کسب کرد.

*تعطیلی نشریه به دلیل کمبود بودجه!

حجت الاسلام والمسلمین آهنگران اضافه کرد: مدرسه امام صادق (ع) دارای نشریه ای به نام "صراط اندیشه" بود که بعد از چاپ چند شماره آن، به دلیل عدم تامین بودجه تعطیل شد و در صورتی که حمایت های لازم انجام شود این نشریه دوباره چاپ و در اختیار طلاب حوزه های علمیه قزوین قرار می دهیم.

مدیر مدرسه امام صادق قزوین در پایان گفت: امکان استفاده طلاب مدرسه از اینترنت و نرم افزارهای علوم اسلامی با 9 دستگاه رایانه فراهم است و طلاب در راستای فعالیت های پژوهشی خود، از این امکانات استفاده می کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha