جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همدلی

حوزه/ همدلی و همزبانی بین ملت و دولت در سایه نقد و ارزیابی منصفانه محقق می‌شود و طلاب و روحانیون می توانند با تبیین این مفهوم در تریبون‌های مختلف، به تحقق شعار سال کمک کنند.

حجت الاسلام قربان کریمی ترکانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به اهمیت نقد و انتقاد در جامعه، گفت: یکی از مهمترین نشانه های پویای، رشد و بالندگی یک ملت رونق مباحثات علمی، تضارب آرا و تبادل افکار است.

وی ادامه داد: جامعه مورد پسند اسلام و قرآن، جامعه ای است که علم، عالمان، اندیشمندان، مبتکران و قهرمانان فکری و فرهنگی آن، دارای ارزش و منزلتی بی بدلیل باشند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) رباط کریم با تاکید بر این که روحانیون می توانند نقش موثری در تحقق شعار امسال ایفا کنند، تصریح کرد: طلاب و روحانیون با تبیین مفهوم همدلی و همزبانی بین ملت و دولت در تریبون های مختلف و با معرفی الگوهای عملی همدلی، می توانند کمک شایانی به تحقق این شعار داشته باشند. چرا که موفقیت و سربلندی در همه عرصه‌ها با همدلی و هم‌زبانی محقق می‌شود.

حجت الاسلام کریمی ترکانی با بیان این که همدلی و همزبانی در سایه نقد منصفانه محقق می شود، ادامه داد: نقد و انتقاد به معناي «ارزيابي منصفانه» است. چنانکه امام صادق(ع) در این رابطه می فرمایند « احب إخوانی الی من اهدی عیوبی الی/دوست داشتنی ترین برادرم کسی است که عیبهایم را به من هدیه کند(بحارالانوار، ج74، ص 282).

وی با تاکید براین که نقد منصفانه باید به دور ازحب و بغض باشد، افزود: مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه جمعی از دانش آموختگان و پژوهشگران حوزه در مورد کرسی‌های نظریه‌پردازی می فرمایند«نباید از "آزادی‌" ترسید و از"مناظره‌" گریخت‌ و "نقد و انتقاد" را به‌ کالای‌ قاچاق‌ و یا امری‌ تشریفاتی‌، تبدیل‌ کرد. چنانچه‌ نباید به جای‌ مناظره‌، به‌ "جدال‌"، گرفتار آمد و به جای‌ آزادی‌، به‌ دام‌ هتاکی‌ و مسئولیت‌ گریزی‌ لغزید. آن‌ روز که‌ سهم‌ "آزادی‌"، سهم‌ "اخلاق" و سهم‌ "منطق‌"، همه‌ یک‌جا و در کنار یک‌دیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت‌ علمی‌ و تفکر بالنده‌ دینی‌ در این‌ جامعه‌ است‌«.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) رباط کریم تصریح کرد: براساس رهنمود رهبر معظم انقلاب، برپایی کرسی‌های آزادی اندیشی به معنای خرده گرفتن و تمسخر دیگران به بهانه نقد طرف مقابل به هیچ وجه قابل قبول نیست.

حجت الاسلام کریمی ترکمان با بیان این که یکی از مهمترین قیود آزادی، اخلاق مداری است، گفت: اخلاق حاکم بر آزادی است و آزادی در صورتی عاقلانه و ثمربخش است که در چار چوب اخلاق باشد. گفتگوهای آزاد علمی یکی از نشانه ها و علائم برجسته رشد و پویای علمی یک جامعه است.

وی در پایان تاکید کرد: مردم و مسئولان باید استعداد پذیرش نقد سازنده را در خود ایجاد کرده و تحمل نقد منصفانه را داشته باشند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha