یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام عابدینی قزوین

حوزه/ در اعتکاف انسان فرصت پیدا می کند تا به ذکر خداوند مشغول شده و این ذکر باعث افزایش بصیرت و ایمان افراد می‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی استان قزوین که  امروز، در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین با حضور اعضا آن برگزار شد بیان کرد: رسیدن به همدلی و همزبانی نیازمند مقدماتی است و توجه به ریشه های اعتقادی مانند ایمان به خدا و روز رستاخیز، اعتقاد به رسالت و نبوت، باور نسبت به آیات الهی و نیز التزام به ولایت و امامت همدلی می آورد.

وی افزود: همدلی مقدمه همزبانی است و رسیدن به همزبانی بدون همدلی باعث نفاق و دورویی می شود، چرا که در این مرحله انسان مطابق قلب و عقیده خود رفتار نمی کند و فقط در زبان اظهار همدلی می کند که این از خصوصیات منافقین است.

امام جمعه قزوین، بزرگداشت مناسبت های دینی و برگزاری مراسم های مذهبی را مصداق و نمودی از تعظیم شعائر الهی دانست و عنوان کرد: تعظیم شعائر الهی باعث بیمه شدن افراد جامعه از انحرافات اخلاقی و رفتاری می شود و اهتمام در برگزاری هر چه باشکوه تر آن وظیفه همگانی است.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: هرکسی نخواهد در فضای سالم و سرشار از معنویات و شعائر الهی زندگی کند خود به خود به سمت محیط های گناه آلود کشیده می شود که این کار باعث گرفتاری به عذاب در دنیا و آخرت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: اگر با انجام فعالیت های مذهبی ، دینی و فرهنگی نتوانیم افراد جامعه را به سمت فرهنگ ناب اسلامی جذب کرده و برای تعظیم شعائر الهی مخاطب جمع نکنیم، دشمن از طریق  تهاجم فرهنگی نیروهای ما را به سمت خود خواهد برد.

امام جمعه قزوین، با انتقاد از نامگذاری های برخی از ماه ها و فصل های سال و اجرای برنامه های خاص در این ایام گفت: نامگذاری ماه یا فصل خاصی به عبادت و نیایش خداوند، ممکن است در برخی انسان های ضعیف النفس این تفکر را ایجاد کند که عبادت و بندگی الهی فقط مختص این زمان های خاص بوده و لازم نیست در بقیه فصول و روزها به انجام تکالیف خود بپردازد.

وی با اشاره به آیات 41 و 42 سوره احزاب« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا/ وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا: اي كساني كه ايمان آورده‏ايد خدا را بسيار ياد كنيد و و صبح و شام او را تسبيح نمائيد »گفت: عبادت و اطاعت خداوند محدود به زمان و مکان خاصی نیست و مطابق آیات الهی، انسان باید در همه حال به ذکر و یاد خداوند مشغول باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: هر کدام از سه ماه رجب، شعبان و رمضان مقدمه و آمادگی برای ورود به ماه دیگر بوده و ماه رمضان هم مقدمه ای برای ورود به شب قدر و آغاز سال جدید انسانی است و باید از فرصت ها و عظمت این ماه ها استفاده کنیم.

امام جمعه قزوین با اشاره به برگزاری اعتکاف گفت: اصل اعتکافی که پیامبر اسلام (ص) آن را انجام می دادند مربوط به دهه آخر ماه رمضان است و برگزاری اعتکاف باعث به وجود آوردن فضایی ارزشمند برای عبادت خداوند و آشنایی افرادی با تفکرات یکسان باهم و استفاده از این دوستی ها در فرصت های بعدی می شود و  کسانی می توانند در مورد آن اظهار نظر کنند که برای ورود به آن لحظه شماری می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان، افزایش بصیرت را از جمله نتایج اعتکاف برشمرد و گفت: در اعتکاف انسان فرصت پیدا می کند تا به ذکر خداوند مشغول شود و مطابق آیه 2 سوره انفال«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ: ؤ منان تنها كساني هستند كه هر وقت نام خدا برده شود دلهاشان ترسان مي‏گردد، و هنگامي كه آيات او بر آنها خوانده مي‏شود ايمانشان افزون مي‏گردد و تنها بر پروردگارشان توكل دارند» مومنین واقعی کسانی هستند که به ذکر خداوند مشغول شده و این ذکر باعث افزایش بصیرت و ایمان آنها می شود و توجه به این مسئله هم باید یکی از نتایج و برنامه های اعتکاف باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با تاکید بر اثرگذاری سلسله جلسات هماهنگی مراسم های فرهنگی و مذهبی تصریح کرد: نتیجه و خروجی جلسات باید چشم اندازهای معنوی شهر، تاثیرگذاری روی اخلاق اجتماعی و فردی مردم، شئونات روزمره و محیط های مختلف علمی باشد.

وی افزود: مطمئنا برگزاری جلساتی برای هماهنگی و انجام برنامه های فرهنگی و مذهبی دارای اثراتی هست اما باید همه تلاش کنند تا این تاثیرگذاری افزایش یافته و نتایج آن هم بیشتر به چشم بیاید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha