سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 350570
۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
همدلی

حوزه/ کارشناس حوزوی، همدلی را ریشه همزبانی دانست و گفت: اتحاد، زمینه مناسبی برای همدلی و همزبانی است که می تواند مردم را با هم پیوند دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام حسین اژدری زاده پیش از ظهر امروز در نشست علمی «همدلی و همزبانی دولت و ملت(مؤلفه های فرهنگی اجتماعی)» که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزارشد با اشاره به «مبانی همدلی و همزبانی در نهج البلاغه اظهار داشت: رابطه میان دل ها، ارتباطی تکوینی است که می تواند به همزبانی تبدیل شود.

وی با اشاره به مبانی همدلی و همزبانی در نهج البلاغه در سطح خرد، ابراز داشت: در کلمات امام علی(ع)، گفتار در زمره اعمال انسان شمرده شده و باید با وسواس اعمال با آن مواجه شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به روایتی از حضرت امیر(ع)، خاطرنشان ساخت: حضرت فرمودند: «هرکس بداند گفتارش جزو اعمال او محسوب می شود، سخن کم می گوید؛ مگر در آنجا که به او مربوط است».

حجت الاسلام اژدری زاده تصریح کرد: اندیشه و باطن سلیم، زبان سلیم و اندیشه و باطن پلید، زبان و گفتار پلید را به دنبال دارد.

وی بیان داشت: اگر انسان از درون تربیت نشده باشد، نتیجه اش زبان بدون تربیت خواهد بود و می تواند به شدت گزنده باشد.

*نیت در نگاه حضرت امیر(ع)

این استاد حوزه اذعان داشت: امام علی(ع) به نیت و فکر بسیار عنایت داشته و برای آن نقش بسزایی در عمل قائل بودند، در همین خصوص درباره اهمیت نیت معتقدند شخص در صورت جدیت با صرف نیت، با عمل کننده ها شریک خواهد بود.

حجت الاسلام اژدری زاده اظهار داشت: یکی از مباحثی که در رسالت دین مبین اسلام در آیات و روایات وجود دارد، هنجارسازی دینی است، لذا قالب رفتار کردن انسان ها در موضوعات گوناگون، هنجارسازی می باشد.

وی ادامه داد: از جمله اموری که دین و شریعت دنبال می‌کند، آن است که دانسته ها و صفات باطنی پسندیده را به چارچوب گفتاری و رفتاری(هنجار) تبدیل کند.

این استاد دانشگاه، ادب را یکی از هنجارهای مورد نظر دین دانست و گفت: ادب چارچوب زیبایی است که یک فعل مجاز دینی یا عقلانی در جامعه در قالب آن صادر می شود.

حجت الاسلام اژدری زاده با اشاره به نقش تعیین کننده گفتار و اعمال بر دل و قلب انسان، ابراز داشت: جریان اثرگذاری، یک سویه نبوده؛ بلکه خود گفتار و اعمال نیز بر قلب، روح و دل انسان اثرگذار است و در کلام حضرت امیر(ع) به این نکته در بخش های مختلف نهج البلاغه اشاره شده است.

وی با بیان سخنی از امام علی(ع)، خاطرنشان ساخت: حضرت فرمودند: «هر کس پرحرفی کند، یاوه گویی می کند».

این استاد دانشگاه در بخش دیگر از سخنان خود به مبنای همدلی و همزبانی در نهج البلاغه در سطح کلان پرداخت و گفت: هویت جمعی یکی از موضوعات قابل توجه است که در اثر ضرورت زندگی اجتماعی حاصل می شودکه در کلام حضرت امیر(ع) نیز به ضرورت زندگی اجتماعی اشاره شده است.

حجت الاسلام اژدری زاده با بیان این مطلب که محصول ضرورت زندگی اجتماعی، آمیختگی و همبستگی جمعی است، تصریح کرد: این آمیختگی و همبستگی گروه های مختلف مردم، امام علی(ع) را به سمت شکل دادن یک حقیقت و هویت جدید سوق می دهد که متمایز با هویت فردی است و این هویت و حقیقت جدید در هر دو حیث مثبت و منفی بسیار قوی تر است.

وی با اشاره به موضوع وحدت، بیان داشت: حضرت امیر(ع) در برخی از سخنان خود، راز موفقیت گذشتگان را تمسک به وحدت دانسته و بسیاری از مشکلات را در تفرقه ریشه یابی می‌کنند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در کلام حضرت، تمسک به وحدت به قدری تأثیرگذار است که اگر افرادی حتی برای باطل هم گردهم آیند، نتیجه خواهند گرفت.

حجت الاسلام اژدری زاده در پایان همدلی را ریشه همزبانی دانست و گفت: اتحاد زمینه مناسبی برای همدلی و همزبانی است که می تواند مردم را با هم پیوند دهد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha