پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کریم خان محمدی

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه، گفت: اگر مردم بخواهند همدلی تحقق پیدا کند، باید نسبت به دولت رابطه حلیمانه داشته باشند؛ چراکه با غوغا سالاری و جنجال، همدلی محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام کریم خان محمدی پیش از ظهر امروز در نشست علمی همدلی و همزبانی دولت و ملت(مؤلفه های فرهنگی-اجتماعی) به تشریح دلائل نامگذاری سال 94 از سوی مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: پس از مرور این پیام نوروزی به سه آرزوی ایشان خواهیم رسید که «اقتدار و عزت منطقه و بین المللی»، «عدالت قضایی و اقتصادی» و «ایمان و معنویت» می باشد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب شرط دستیابی به این آرزوها را همکاری صمیمانه میان دولت و ملت بر پایه همدلی و همزبانی دانسته اند.

حجت الاسلام خان محمدی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «دولت؛ کارگزار ملت و ملت کارفرمای دولت است؛ فلذا باید به یکدیگر اعتماد کنند به معنای واقعی کلمه»، اظهار داشت: از این سخن نتیجه می گیریم که همدلی دارای دو عنصر دولت و ملت است؛ البته ما از ناحیه ملت چندان مشکلی نداریم؛ چراکه ملت ایران مورد تأیید امام راحل(ره) و رهبری است.

*سخنی از امام خمینی(ره) درباره ملت ایران

حجت الاسلام خانمحمدی با اشاره به سخنان امام راحل(ره) درباره ملت، ابراز داشت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود فرمودند: «من به جرات مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله(ص) و کوفه و عراق در عهد امام علی(ع) و حسین بن علی(ع) می باشند».

*رسالت دولت، برگرداندن اعتماد است

این محقق حوزوی ادامه داد: امروز رسالت دولت این است که اعتماد را  به مردم برگردانده و همدلی و همزبانی را افزایش دهد.

حجت الاسلام خانمحمدی تصریح کرد: عدم اعتماد، آفت و آسیبب ریشه داری است که باید حل شود و البته کلید این معما بیشتر در دست دولت است؛ نه ملت.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به مفهوم شناسی همدلی و همزبانی پرداخت و گفت: واژه همدلی، واژه ای است که از سوی دانشمندان بر علوم اجتماعی وارد شده است؛ البته همدلی غیر از اتحاد، انسجام و وفاق است؛ هرچند این مفهوم می تواند مقدمه وفاق باشد.

وی یادآور شد: همدلی به این معناست که ما بتوانیم خود را به جای فرد دیگر قرار دهیم و به جای او تصمیم گیری کنیم.

حجت الاسلام خانمحمدی اظهار داشت: برخی از دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند همدلی سبب ارتقاء جوامع خواهد شد.

وی ابراز داشت: در اندیشه رهبر معظم انقلاب، سطح پایین همدلی، تصور و درک دیگری، سطح میانی آن، اعتماد و سطح بالای آن اطاعت است.

حجت الاسلام خانمحمدی ادامه داد: همدلی در ابتدای انقلاب اسلامی در اوج خود قرار داشت و مردم با دستور امام راحل(ره) به جبهه های حق علیه باطل می رفتند؛ چراکه اعتماد وجود داشت و مردم اطاعت می کردند.

*نگاهی بر مؤلفه های تحقق همدلی و همزبانی

وی در بخش پایانی سخنان خود به مؤلفه های همدلی پرداخت و گفت: دینداری و تقوا نخستین شرط تحقق همدلی است؛ چراکه همدلی مشیت الهی است و بدون ایمان و تقوا، تحقق نخواهد پذیرفت.

این استاد دانشگاه دومین مؤلفه تحقق همدلی را پرهیز از غوغا سالاری عنوان و تصریح کرد: اگر مردم بخواهند همدلی تحقق پیدا کند، باید نسبت به دولت رابطه حلیم داشته باشند؛ چراکه با غوغا سالاری و جنجال، همدلی محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام خان محمدی با بیان این مطلب که همدلی به معنای وحدت در عین کثرت است، اذعان داشت: سومین مؤلفه همدلی، پاسداشت و حمایت از تنوع انسانی و فرهنگی در جامعه است؛ چراکه بوسیله آن همدلی خواهیم داشت.

وی در پایان اظهار داشت: پاسخگویی مؤلفه دیگر همدلی است؛ پس دولت باید برای بالابردن آن، به مردم پاسخگو باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha