جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 352222
۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
حجت الاسلام محسن حیدری - خوزستان

حوزه/ عضو خبرگان رهبری، به تبیین جایگاه ولایت امام علی(ع) در آیات قرآن کریم پرداخت و گفت: در بخشی از سوره مائده به ولایت امیرالمؤمنین(ع) اشاره شده و یکی از دستورات آن وفاداری به اهل بیت(ع) است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین محسن حیدری، در جمع نمازگزاران مسجد امام حسن عسکری(ع) به نخستین آیه سوره مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ» اشاره کرد و گفت: سوره مائده نام های دیگری همچون عقود دارد که از همین آیه گرفته شده و معنای آن بدین صورت است که «ای مؤمنان عهدی که بسته اید را بر آن وفادار باشید».

حجت الاسلام و المسلمین حیدری، «المنقذه» را از دیگر نام های سوره مائده دانست و افزود: سوره مائده در ملکوت الهی و میان فرشتگان با نام المنقذه خوانده می شود؛ چرا که این سوره در روز قیامت تجسم یافته و صاحبش را از فرشتگان عذاب نجات خواهد داد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این صاحب سوره مائده در روز قیامت از عذاب فرشتگان در امان خواهد بود، اظهار داشت: صاحب سوره مائده فردی است که ضمن عمل به آیات آن، با تمام خلوص به این سوره اعتقاد داشته باشد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه به تبیین جایگاه ولایت امام علی(ع) در آیات قرآن کریم پرداخت و با بیان این که در بخشی از سوره مائده به ولایت مولا امیرالمؤمنین(ع) اشاره شده و یکی از دستورات آن وفاداری به اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: خداوند متعال «صاحب المنقذه» را فردی خطاب می کند که ولایتمدار بوده و به آیات قرآن عمل کند؛ چرا که قرائت بدون تدبر و تفکر سود و منفعت واقعی در پی نخواهد داشت.

وی با اشاره به فضائل قرائت سوره مائده به بیان حدیثی از امام محمد باقر(ع) مبنی بر «من قرأ سورة المائدة فی کل یوم خمیس لم یلبس ایمانه بظلم و لا یشرک ابدا» اشاره کرد و اظهار داشت: کسی که سوره مائده را هر روز پنجشنبه بخواند، به برکت این سوره ایمانش از آلوده شدن به ظلم و انحراف حفظ خواهد شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: ایمان انسان باید از آلودگی ها پاک باشد و قرائت سوره مائده سبب می شود اعتقاداتش از هر گونه ظلم و پلیدی طاهر شود و شرک در آن راه نیابد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که شرک بر دو نوع جلی و خفی است، اظهار داشت: شرک جلی همانند بت پرستی بوده و بدین معناست که انسان برای خدا شریک قرار دهد اما در شرک خفی ممکن است انسان خدا را بپرستد، اما خودپسندی نیز در او راه پیدا می کند.

وی به حدیثی از پیامبراکرم(ص) پیرامون ثواب قرائت سوره مائده مبنی بر «من قرأ سورة المائده اعطی من الاجر بعدد کل یهودی و نصرانی یتنفس فی دار الدنیا عشر حسنات و محا عنه عشر سیئات و رفع له عشر درجات» اشاره کرد و اظهار داشت: معنی این حدیث بدین شرح است که «هرکس که سوره مائده را قرائت نماید، به تعداد همه یهودیان و مسیحیان که در این دنیا نفس کشیده اند، ده حسنه به او داده می شود و ده گناه از گناهان او پاک می گردد و ده درجه به درجاتش افزوده می گردد».

امام جمعه موقت اهواز در پایان با بیان این که قرائت سوره مائده انسان را پاک و خالص می کند، تصریح کرد: پاداش قرائت این سوره برای کسانی است که به مضامین این سوره که همان ولایت اهل بیت(س)، امیرالمؤمنین(ع) و ولایت فقیه است اعتقاد داشته باشند، تعلق می گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha