چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سید مهدی معلمی - جامعه المصطفی

حوزه/ نشست علمی تخصصی «راهبردهای اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری» به همت پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید مهدی معلمی در نشست علمی تخصصی «راهبردهای اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری»، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن شرایط موجود و دشمنی مدام قدرت های جهانی با نظام اسلامی، از اهمیتی مضاعف بر خوردار شده است.

وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی به معنای ارائه مکتب و الگویی جدید از اقتصاد نیست، ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی استراتژی کلانی است که در قالب های مختلف، تعریف می شود و اقتصادهای گوناگون، با توجه به شرایط و اقتضائات خود، می توانند این مؤلفه را تحت پوشش خود قرار دهند.

حجت الاسلام معلمی با تأکید بر این که استراتژی کلان اقتصاد مقاومتی را نمی توان به صورت مقطعی تعریف نمود، خاطرنشان ساخت: با توجه به اهداف و نیازهای اقتصاد مقاومتی، باید اقتصاد مقاومتی را به گونه ای تعریف نماییم که نقاط مقطعی نداشته باشیم.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی، سایه افکنی استراتژی کلان به صورت دائم بر سیاست های اقتصادی را مهم ارزیابی نمود و تصریح کرد: انتخاب واژه ها و حمل آن بر اقتصاد، بار معنایی خاصی را به همراه داشته و در ادامه سیاست گذاری ها، اثرگذار خواهد بود.

* اقتصاد مقاومتی واژه ای همخوان با شرایط فعلی نظام است

وی اقتصاد مقاومتی را واژه ای همخوان و همسو با اهداف، آرمان ها و شرایط فعلی نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی علی رغم دربردارنگی برخی از مفاهیم مورد نیاز، همچنان مفهومی نو بوده و نیازمند ارائه راه کارهای جدید است.

سخنران این نشست در ادامه ضمن تاکید بر بازسازی اقتصاد ملی، به راهبردهای توصیفی اقتصاد مقاومتی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در این بازسازی باید دو رویکرد؛ مقاومت در مقابل موانع و دشمنان اقتصادی و نیز پیگیری رشد و بالندگی اقتصاد در جهت تامین اهداف اقتصادی نظام اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام معلمی بهره گیری از نیروی جوان و منابع عظیم انرژی، استفاده از موقعیت استراتژیک و سرزمین چهار فصل و نیز ظرفیت دسترسی به آبهای بین المللی، را از نقاط اتکایی ایران اسلامی، در عرصه رشد عنوان کرد و ابراز داشت: در تعریف سیاست های اقتصاد مقاومتی، باید توجه ویژه ای به ظرفیت های راهبردی صورت گیرد.

وی برخورداری از نگاه بلند مدت و مداوم را از ملزومات اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و یادآور شد: نباید دیدگاهی که اقتصاد مقاومتی را تنها در برهه فشار تحریم ها، کارایی بخش می داند، حاکم گردد؛ چرا که اگر در بازه ای از زمان تحریم وجود نداشته باشد، با توجه به هدف گیری های الهی نظام اسلامی، تهدید به تحریم برقرار بوده، دشمنان استکبار و اسلام همواره در صد ضربه زدن به کیان نظام مقدس اسلامی هستند.

* برخی موانع پیش روی اقتصاد مقاومتی

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی به برخی از موانع پیشروی اقتصاد مقاومتی نیز اشاره نمود و اذعان داشت: موانع تحقق، بقاء و رشد از مهمترین موانع مفروض در عملیاتی سازی یک نظام فکری بوده، برخی از موانع در راستای مقابله با تحقق، بعضی بقاء و برخی نیز در عرصه رشد مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی در ادامه به برخی از دیدگاه های رهبر معظم انقلاب در رابطه با اقتصاد مقاومتی اشاره نمود و ابراز داشت: برای رهایی از اسارت اندیشه های غربی، بایستی استراتژی اقتصاد مقاومتی را بر اساس فکر اصیل و دقیق اسلامی پیگیری نماییم.

حجت الاسلام معلمی با بیان این که رفتار اقتصاد مقاومتی، به معنای بالابردن توانمندی های مردم برای مقابله با شرایط اقتصادی و روانی تحمیل شده از سوی دشمنان باید مهم شمرده شود، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی در ابتدای امر، باید جلوی هجمه های روانی ایستادگی نماید.

وی با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای شکوفایی اقتصاد و رفع مشکلات  بوده، همواره در صدد مقاوم سازی اقتصاد در برابر دست اندازی های استکباری و استعماری است و به دنبال تسهیل کردن راه برای رسیدن به اهداف اقتصادی است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، افزود: در اقتصاد مقاومتی بایستی با آینده پژوهی دقیق و عالمانه، ضمن رصد فعالیت های دشمنان، با ارائه راهکارهای مناسب، تهدید ها را به فرصت تبدیل نماییم.

حجت الاسلام معلمی یادآور شد: مبنای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد اسلامی است، تا علاوه بر فائق آمدن بر تحریم ها و دشمنی ها، بتواند از ظرفیت های اقتصاد اسلامی، جهت دستیابی به پیشرفت های جامعه اسلامی بهره ببرد.

* اصول اسلامی مانعی بزرگ برای بروز بحران های اقتصادی

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی با بیان این که در اقتصاد مقاومتی باید بازگشت صحیحی به اصول اسلامی داشته باشیم، اظهار داشت: اصول اسلامی مانعی بزرگ برای بروز بحران های اقتصادی است.

وی اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی را از مهمترین راهبردهای اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و ابراز داشت: ورود به بخش خصوصی سازی و واگذاری امورات اقتصادی به مردم، نیازمند دولتی مقتدر، مستحکم و فعال است، تا با برنامه ریزی های دقیق، به منظور حرکت به سمت پیشرفت عمومی، به اقتصادهای مردمی، سمت و سویی درست دهد.

سخنران این نشست استفاده از انرژی های ارزان را از مزیت های اقتصاد ایران اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: اصلاح الگوی مصرف و مدیریت آن، از دیگر راهبردهای اقتصاد مقامتی به شمار می رود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی نیازمند اصلاحات ساختاری است، افزود: اصلاح سیستم مالیاتی و نیز قوانین اقتصادی و تجاری، از دیگر راهبردهای مهم و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام معلمی افزایش بهره وری و ارزش افزوده و کاهش هزینه ها را از دیگر راهبردهای اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و اذعان داشت: برنامه ریزی درست و بصیرت اقتصادی مؤلفه ای است، که مسئولین اقتصادی  باید با اشرافیت کامل نسبت به واقعیات اقتصادی آن را مورد توجه قرار دهند.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی پرهیز از غالب کردن بخش مجازی اقتصاد(بازار پولی و مالی) بر بخش حقیقی را از دیگر راهبردهای مهم اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اذعان داشت: باید بر روی بخش های واقعی اقتصاد، تاکید بیشتری صورت گیرد.

وی تحول در قدرت دیپلماسی خارجی و تقویب دیپلماسی اقتصادی و تجاری متناسب با اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم عنوان کرد و یادآور شد: مسئولان دیپلماسی کشور باید توان و قدرت اعطایی ملت، را در خدمت اقتصاد به کار بگیرند.

حجت الاسلام معلمی در ادامه تقویت تعامل بین پنج حلقه تحقیق، آموزش، ترویج، اجرا و بهره برداری را از دیگر راهبردهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: توجه به عرصه نخبگانی و تمرکز ویژه بر کالاهای اساسی، به منظور مصون نگه داشتن پایه های اقتصاد مقاومتی، از دسیسه های استکباری از راهبردهایی است که باید مورد توجه مسئولان اقتصادی کشور قرار گیرد.

* حمایت از بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی ضروری است

وی حمایت از بخش خصوصی، تعاونی ها و توانمندسازی مردم، جهت گیری سیاست های تجاری به سمت کشورهای همسایه و نیز خلاصی از وابستگی اقتصادی را بسیار مهم عنوان کرد و اذعان داشت: شناخت صحیح از اقتصاد ملی و تحولات جهانی، ترویج سبک زندگی متناسب و نیز مبارزه با پول شویی، رانت خواری و قاچاق نیز از مهمترین راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.

سخنران این نشست علمی با بیان این که متکثر کردن شرکای تجاری مولفه مهمی است که اقتصاد مقاومتی را از آسیب های احتمالی مصون می دارد، ابراز داشت: مدیریت انتظارات و مهار بروکراسی عریض و طویل، مهار بیکاری و زدودن شکاف طبقاتی، فقر، تیعیض و آسیب های اجتماعی ناشی از آن نیز از دیگر راهبردهای اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

حجت الاسلام معلمی در پایان مهار تورم و رکود به طور همزمان، مقابله با بی نظمی های پولی و مهار سودا گری و سفته بازی ها را از دیگر راهبردهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و یادآور شد: مهار نرخ ارز و اصلاح نظام ارزی، واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی، وحدت و همبستگی بین مسئولان و نیز مسئولان و آحاد مردم از دیگر مولفه های تاثیرگذار در اقتصاد مقاومتی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha