دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه / در نمازهای جمعه لبنان تاکید شد: هر عربیتی که در قلب آن فلسطین نباشد، یاوه و بی اساس است و هر عربیتی که دامنه‌ی آن تا مصر و سوریه گسترده نباشد کور است. و هر عربیتی که در برابر دشمن اسرائیلی شعار مقاومت سر ندهد، لنگ است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» خطبای جمعه لبنان، مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و شکست سعودی ها در منطقه را مورد تاکید قرار داده و ضمن استقبال از موضع وحدت گرایانه شیخ الازهر در سفرش به اندونزی، نسبت به اظهارات تفرقه افکن و تنش زا هشدار دادند.

سعودی ها در برابر ایران شکست خورده اند

آیت الله عفیف النابلسی در خطبه های نمازجمعه شیعیان در مجتمع حضرت زهرا(علیها السلام) شهر صیدا لبنان با اشاره به برخی ادعاها درباره قومیت عربی از سوی شیوخ عربی گفت: آیا شکست پروژه‌ی سعودی در سوریه و یمن و عراق مقابل پروژه‌ی مقاومت که ایران رهبری آن را بر عهده دارد دلیل روشنی برای درک مسائل منطقه ای نیست؟

وی تاکید کرد: هر عربیتی که در قلب آن فلسطین نباشد، یاوه و بی اساس است و هر عربیتی که دامنه‌ی آن تا مصر و سوریه گسترده نباشد کور است. و هر عربیتی که در برابر دشمن اسرائیلی شعار مقاومت سر ندهد، لنگ است.

شیخ نابلسی افزود: به بعضی از لبنانی‌ها که نسبت به مقاومت علاقه نشان نمی دهند و نمی خواهند کشورشان سرفراز و آزاد و باشرافت باشد، می گوییم: شما هر آنچه در توان داشتید برای نابودی مقاومت به کار گرفتید اما با شکست مواجه شدید و آرزویتان پایان دادن به مسئله مقاومت در کنار دشمن اسرائیلی بود اما ناکام ماندید.

شیخ نابلسی اظهار کرد: نه استخراج ذخایر نفتی و نه اخراج کارگران از کشورهای حاشیه خلیج فارس، و نه وارد کردن لبنان در جنگ داخلی می تواند از اراده مقاومت و رزمندگان بکاهد. به اقدامات باطل و کینه توزانه خود ادامه دهید و ما همچنان بر ثبات خود پایداریم و سختی‌ها و دشواری‌ها را به جان می خریم. دیروز، الان و فردا و هیچ وقت دیگر، وطنمان را که خون شهیدان در آن کرامت و عزت و شرافت کاشته است، تسلیم شما نمی کنیم.

استقبال از اظهارات وحدت گرایانه شیخ الازهر

آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان هم در خطبه های نماز جمعه علمای دینی مسلمان را به ایفای نقش در تحکیم پیوند همکاری بین مسلمانان و تقویت وحدت اسلامی فراخواند.

وی از سخنان احمد الطیّب شیخ الازهر که شیعه و سنی را دو بال اسلام نامیده بود اسقبال کرد  و سخنان وی را نشانگر وحدت و اعتدال دینی دانست.

شیخ قبلان در مقابل با تاکید بر این که این دین از آن خداست و مردم مخلوق اویند و این امت بر مبنای وحدت، الفت و دوستی، تمسک به ریسمان الهی و دوری از اختلاف و تفرقه بنا نهاده شده است؛ نسبت به عقل‌های سخت گیر و خشک و تفکرات متعصبانه که رحمت خداوند را به خشم تبدیل نموده، هشدار داد.

وی افزود: شیعه و سنی، جلوه و مظهر اسلام است که خون و آبرو و اموال و حقوق آنان محترم است و هرگونه شکستی در تقریب شیعه وسنی به معنی فاجعه‌ای اسلامی و سبب افزایش فتنه ها و فرصتی برای شعله ورشدن آتش اختلافات مذهبی می شود که این امور سبب نارضایتی خداوند سبحان است.

عربستان، حامی تروریسم در منطقه است

شیخ صهیب حبلی روحانی اهل سنت و امام جمعه مسجد حضرت ابراهیم شهر صیدا ی لبنان هم درباره اقدام آل سعود در توقف ارسال کمک نظامی به ارتش لبنان گفت: ارتش لبنان که با تروریسم درگیر است و با برنامه‌های جنایتکارانه مقابله می کند، نمی تواند از حامیان تروریسم در سوریه و یمن و عراق کمک دریافت کند.

وی خاطر نشان کرد: دلیل توقف کمک نظامی عربستان ارتباطی با موضع رسمی لبنان ندارد بلکه به سبب بحران مالی است که عربستان در نتیجه تجاوز نظامی به یمن و ملت آن، دچار شده است.

صهیب حبلی ادامه داد: این تصمیمات خفت باری هیچ ارتباطی با برادری و قومیت عربی که بعضی از شیوخ مدعی پایبندی به آنند، ندارد؛ چرا که آل سعود هیچ وجه مشترکی با اعراب حقیقی ندارد.

شیخ حبلی این سوال را مطرح کرد که اگر این ادعای عربستان و طرفداران آن در لبنان که لبنان در حق عربستان مرتکب اشتباه شده درست باشد، پس فلسطین چه اشتباهی مرتکب شده که آل سعود از حمایت آن و مقاومت آنان در برابر دشمن صهیونیستی خودداری می کند؟ چه چیزی سبب شده تا با این رژیم که سرزمین فلسطین و مقدسات مسلمانان را مورد تجاوز قرار می دهد، همایش‌های علنی برگزار کند.

از پیامد اظهارات تنش زا بیمناکیم

حجت الاسلام سید علی فضل الله هم در خطبه های نماز جمعه در مسجد امامین حسنین (ع)بیروت تاکید کرد: ما از همه‌ی اعراب می خواهیم که بر این ویژگی لبنان که کشوری متنوع و رشته اتصال شرق و غرب است توجه لازم را داشته باشند، درغیر این صورت اهمیت و نقش و حضورش را از دست می دهد و همچنین خواستار برقراری بهترین روابط با کشورهای عربی هستیم. وی خواستار درک خطرات بعضی موضع‌گیری ها و سخنان و کتاب‌های تنش‌زا که از اینجا و آنجا و در مورد این مذهب یا آن مذهب، این گروه یا آن گروه منتشر می شود، شد و گفت: از آثار و پیامدهای آن به خصوص زمانی که بعد مذهبی و فرقه‌گرایی به خود می گیرد بیمناک هستیم.

خطیب نماز جمعه ادامه داد: آنچه در این برهه انتطار می رود؛ عطوفت و مهربانی با کشور و ملت آن که واقعا تحمل این همه بحران و ترس از سلامتی و سرنوشت کشور برایشان کافی است، کاهش این اوضاع متشنج و آشفته که در میادین و منبرها و در گفتگوها و سخنرانی ها شاهد آن هستیم، انتقال این اختلافات به موقعیت های واقعی و به دولت و جلسات گفتگو؛ تا همه‌ی راه حل هایی که لبنان را از پیامدهای این حوادث حفظ می کند مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha