جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مهدی اقبالی

حوزه/ مدیر مدرسه علوی قم گفت: اگر شعار سال در قالب شعار بماند مشکلی را از جامعه حل نمی‌کند مگر اینکه در قالب اقدام و عمل قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به انتخاب شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری، گفت: انتخاب شعار سال یکی از مسائلی است که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری قرار داشته است و انتخاب این شعار متناسب با جریان‌ها و مسائل کشور است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ضرورت‌ها و مشکلاتی که در کشور احساس می‌شود رهبری شعاری را به عنوان تنظیم کننده برنامه‌های کشور انتخاب می‌کنند، بیان کرد: انتخاب این شعار با این هدف است که مسئولین، دست‌اندرکاران و مردم تمام ذهنشان را در این شعار متمرکز کنند به نوعی که این شعار در جامعه تحقق و عینیت پیدا کند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم ابراز داشت: در سال‌هایی که رهبری اقدام به انتخاب شعار سال کرده‌اند این شعارها دارای آثار و برکات بسیاری برای جامعه بوده‌اند؛ البته اگر شعار سال در قالب شعار بماند مشکلی را  ازجامعه حل نمی‌کند مگر اینکه در قالب اقدام و عمل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حدود 10 مورد از شعارهایی که رهبری در سال‌های گذشته انتخاب کرده‌اند در مورد مسائل اقتصادی بوده است، گفت: از تکثر انتخاب‌ها این نتیجه حاصل می‌شود که مسئله اقتصاد یک مسئله مهمی است و در قرآن و روایت نیز داریم که دین و آخرت مردم با مسائل اقتصادی گره خورده است.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی با بیان اینکه اقتصاد در اسلام اهمیت بسیاری دارد و تأکیدات بسیاری در اسلام بر بحث کار، تلاش، کوشش و کسب روزی با عرق جوین وجود دارد، افزود: اقتصاد در اسلام بر این پایه استوار است که فرد و جامعه روی پای خود بایستد و تحت سلطه دیگران قرار نگیرد و دستش را سوی دیگران دراز نکند که این روش همان اقتصاد مقاومتی است که رهبری روی آن تأکید دارند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) تصریح کرد: جوانی نزد پیامبر(ص) آمد و درخواست کمک کرد و پیامبر(ص) به او کمک کردند و فرمودند این را به عنوان قرض به شما می‌دهد تا با آن ابزار کار تهیه کنید و برای خود کسب و کاری راه‌اندازی کند. جوان با آن پول ابزار کار خرید و به کار پرداخت و قرض پیامبر(ص) را پس داد و به پیامبر(ص) گفت اکنون دستم در جیب خودم است و با سربلندی خدمت شما رسیده‌ام.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با بیان اینکه در این روایت نگاه پیامبر(ص) بر این اصل استوار است که فرد باید روی پای خود بایستد و مستقل باشد و ذلت و خواری تکدی گری را نداشته باشد، گفت: اگر ما اقتصاد مقاومتی را در کار و زندگی شخصی و اجتماعی رعایت کنیم موجب می‌شود که جامعه ما از نظر خودکفایی به حدی برسد که نیازی به دیگران نداشته باشیم.

وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که اصلاً با هیچ کشوری ارتباط نداشته باشیم بلکه برحسب نیاز مانعی در ارتباط با دیگران نیست مهم این است که استقلال و عزت خود را از دست ندهیم.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی ابراز داشت: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی در مرحله اول باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه نهادینه شود و جامعه به سمت خودکفایی حرکت کند؛ باید زمینه اشتغال فراهم شده و برای اقتصادی پویا برنامه‌ریزی شود تا فرهنگ کار و تلاش در کشور نهادینه شود.

وی با بیان اینکه در محله دوم باید موانع اقتصاد مقاومتی را از جامعه از بین ببریم، گفت: اسراف و بریز و بپاش های بی‌رویه در جامعه یکی از موانع اقتصاد مقاومتی است و مردم و دولت باید از آنها دوری کنند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با اشاره به اینکه چشم مردم به دست دولتمردان است و اگر آنها به سمت اسراف‌کاری حرکت کنند مردم نیز به اسراف‌کاری دست خواهند زد، ادامه داد: دولتمردان اگر ساده زیست باشند و با قناعت زندگی کنند فرهنگ ساده زیستی در جامعه نهادینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در فرهنگ‌سازی قناعت و ساده زیستی در جامعه دارند و می‌توانند مردم را به این سمت سوق دهند، گفت: قرآن و روایات توصیه‌های فراوانی برای دوری از اسراف دارند و قرآن می‌فرماید که ملت‌هایی که به دنبال رفاه و مصرف بوده‌اند جامعه را به فساد کشانده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی بیان کرد: البته کسی نباید تصور کند که اسلام مخالف آسایش و رفاه است بلکه اسلام می‌فرماید که باید حد و مرز را رعایت کرد، نه باید بر خانواده سخت گرفت و نه اجازه داد که خانواده به سمت اسراف و رفاه طلبی حرکت کند.

وی با بیان اینکه رهبری امسال بر قید اقدام و عمل در کنار اقتصاد مقاومتی تأکید کرده‌اند، گفت: برای دستیابی به این هدف باید اتاق فکری تشکیل شود و صاحب‌نظران و اقتصاددانان در این اتاق فکر پیشنهادها و نظرهای خود را مطرح کنند و برای کشور برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم تصریح کرد: اگر به صورت ریشه‌ای روی موضوع اقتصاد مقاومتی کار شود و مردم و مسئولین همراهی کنند خواهیم دید به جایی می‌رسیم که اگر همه درها را روی ما ببندند باز روی پای خود خواهیم ایستاد.

وی با بیان اینکه باید تولید داخلی مورد تأکید قرار گیرد، گفت: باید مانع واردات اجناس بی‌رویه به کشور شویم و تولیدات داخلی را گسترش دهیم و تا می‌توانیم اتکای خود را از نفت بکاهیم.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی عنوان کرد: با همدلی و همراهی دولت و مردم و در حد شعار ندانستن شعار سال و عمل به آن امیدواریم که در پایان سال شاهد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha