چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در مدرسه علمیه امام باقر(ع)

حوزه/ برپایی نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در مدرسه علمیه امام باقر(ع) قم طلیعه یک حرکت فراگیر تبلیغی و جهادی در ماه های آغازین سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، گرچه در یکی دو سال اخیر که سکاندار بیدار و حکیم انقلاب اسلامی با درایت و دوراندیشی خاص خود همگان به ویژه مسئولان را به اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی متوجه ساخته اند، حرکت هایی جسته و گریخته در سطح کشور در نهادهای خودجوش مردمی از جمله در مدارس علمیه گوشه و کنار کشور به راه اُفتاده است، اما به نظر می رسد که همچنان نیازمند یک عزم همگانی در این راستا به ویژه از ناحیه حوزویان دلسوز و ولایتمدار هستیم.

یکی از اقدامات بسیار ارزشمند و اثرگذار در جبهه ترویجی و تبیینی اقتصاد مقاومتی   هفته پیش در حاشیه برگزاری یادواره شهدای طلبه در مدرسه علمیه امام باقر(ع) صورت گرفت که باعث جذب بسیاری از شرکت کنندگان در این یادواره از اقشار گوناگون مردم به این حرکت خودجوش و دغدغه مندانه جمعی از طلاب بسیجی این مدرسه شد. آنچه در ادامه می آید گزارشی درباره همین موضوع است ؛

برپایی نمایشگاهی جذاب در لبیک به ندای رهبری

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق حجازی ، مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) درباره اهداف و چگونگی برگزاری این نمایشگاه ابراز داشت: در حاشیه نوزدهمین سالی که ما یادواره 126 شهید طلبه این مدرسه را برگزار می کنیم، نمایشگاهی با موضوع تبیین اهمیت اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

وی افزود: البته معمولاً هر سال به مناسبت بیانات مقام معظم رهبری و شعار سال، موضوع محوری نمایشگاه هم در رابطه با آن موضوع می شود که امسال هم معظم له بر اهمیت اقتصاد مقاومتی با قید اقدام و عمل تاکید کردند.

مردم را با چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی آشنا کنیم
این استاد حوزه همچنین با تاکید بر این که ما باید خانواده ها و نسل جوان را به درستی نسبت به اهمیت و چرایی و چیستی اقتصاد مقاومتی روشن و آگاه کنیم، گفت: به لطف الهی و با تلاشی که عزیزان طلبه به صورت خودجوش و بسیجی وار انجام دادند، نمایشگاه خوبی برگزار شد و مردم نیز استقبال خوبی از آن به عمل آوردند؛ البته بنده معتقدم که باید این گونه نمایشگاه ها وبرنامه های فرهنگی ادامه یابد تا در آینده به یاری خدا شاهد ثمرات و برکات بیشتر آن باشیم.

لزوم اصلاح فرهنگ مصرفی مردم

مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) بیان داشت: همه تلاش ما باید این باشد که مطالبه و دغدغه رهبری معظم در زمینه عملی شدن اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی محقق شود و از آن سو فرهنگ عمومی جامعه به سمت اصلاح وضع مصرفی مردم سوق داده شود.

وی افزود: واقعیت تاسف باری که وجود دارد این است که امروزه مصرف زدگی در برخی خانواده ها و نیز اسراف و تبذیر به یکی از ایرادات جدی سبک زندگی ما تبدیل شده است و در این باره نخبگان حوزوی و دانشگاهی و از جمله صاحبان منابر و دست اندرکاران رسانه ها و فعالان فضای مجازی برای تغییر این رویه خطرناک مسئولیت سنگینی برعهده دارند
مجاهدتی 5 ماهه برای تبیین و ترویج اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام سید مصطفی خراسانی، مسئول بسیج مدرسه علمیه امام باقر(ع) و مسئول برگزاری این نمایشگاه نیز گفت: ما از آذرماه سال گذشته یک برنامه تحقیقاتی و سیر مطالعاتی نمایشگاه را شروع کردیم ، هر چند آن موقع نمی دانستیم که شعار سال اقتصاد مقاومتی خواهد بود و حُسن اتفاق باعث شد که شعار سال از سوی رهبری با تلاش چند ماهه دوستان ما همسو شود و نتیجه کار نیز برگزاری این نمایشگاه شد.

وی با اشاره به این که حدود 30 نفر از طلاب در بحث محتوایی و در مجموع بیش از 70 نفر از طلاب مدرسه در کلیت برگزاری نمایشگاه مشارکت داشتند، افزود: در غرفه های متعدد نمایشگاه سعی شده که به صورت جذاب روال تاریخی دشمنی آمریکا و غرب علیه ایران اسلامی به ویژه در حوزه اقتصادی تشریح شود و همچنین در بخشی از نمایشگاه به اهم منافع غرب و آمریکا پرداخته می شود که با پیروزی انقلاب اسلامی از میان رفت و در پی آن شاهد تشدید خصومت های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی بودیم.

مقاومت اقتصادی در برابر دشمن؛ لازمه قدردانی از خون شهدا

استاد مدرسه علمیه امام باقر(ع) ادامه داد: در یکی از غرفه ها نیز عکس و تصاویری از شهدای مدرسه زده شده تا بدانیم که این عزیزان که در سال های درخشان دفاع مقدس به خون خود غلطیدند امروز طلایه دار عزتی هستند که ما میراث دار آن می باشیم و باید امروز با مقاومت اقتصادی و تلاش و مجاهدت قدردان خون مطهر آنان باشیم.

حجت الاسلام خراسانی همچنین ضمن تقدیر از برخی نهادهای و ارگان های شهری در برپایی این نمایشگاه گفت: امروز ما باید با تقویت اقتصاد ملی ، در برابر فشارهای ناجوانمردانه بیگانگان ایستادگی کنیم و در درجه اول با برپایی چنین نمایشگاه هایی آن هم به زبان روز ، مصادیق و مبانی اقتصاد مقاومتی را برای عامه مردم تشریح نماییم.نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در مدرسه علمیه امام باقر(ع)

ظرفیت عظیم مدارس علمیه را بکار گیریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت عظیمی که در مدارس علمیه در رابطه با ترویج مساله اقتصاد مقاومتی وجود دارد، خواستار برنامه ریزی بهتر برای به فعلیت رساندن این پتانسیل ها شد و افزود: ما باید از طریق رسانه های جمعی و به خصوص فضای مجازی در این مسیر گام های جدی تری برداریم و به ویژه در برنامه های فرهنگی و رسانه ای به عنصر خلاقیت و نوآوری توجه زیادی داشته باشیم تا در نهایت مخاطب بتواند با چنین برنامه هایی ارتباط لازم را برقرار کند.

نمایشگاهی در سه موضوع و 14 غرفه
محمد زارع، طلبه مدرسه علمیه امام باقر(ع) و از دست اندرکاران اجرایی نمایشگاه نیز توضیحات خود را این گونه آغاز کرد که؛ این نمایشگاه به طور کلی دارای سه بخش اصلی دشمن شناسی، تبیین اقتصاد مقاومتی و چگونگی اجرای آن و وظایف ما در قبال این موضوع است که خود شامل 14 غرفه می شود که در غرفه پایانی نمایشگاه نیز تحت نرم افزار اندروید تمام محتوای نمایشگاه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

وی افزود: تصاویر و محتوای ارایه شده در کلیه غرفه های نمایشگاه به صورت مستند تهیه شده و در مجموع در آن حدود 80 پوستر و دکور و ماکت های جذاب استفاده شده است و هدف و رویکرد نهایی نیز مشخص شدن وظیفه مردم و مسئولان در راستای عملیاتی سازی اقتصاد مقاومتی می باشد.

ترویج خرید کالای ایرانی و یک اقدام ابتکاری

وی ابراز داشت: یکی از کارهای ابتکاری ما این بوده که در طول نمایشگاه از بازدیدکنندگان تعهدات اخلاقی در زمینه خرید کالای ایرانی گرفته می شد تا به تدریج فرهنگ خرید کالای ملی در بین مردم نهادینه شود.
زارع همچنین با اشاره به این که باید از ظرفیت طلاب برای تشکیل گروه های تبلیغی در سراسر کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی و در صورت امکان برگزاری نمایشگاه استفاده کرد، گفت: ما در این رابطه کارهایی را شروع کرده و در تلاش هستیم که با حمایت های لازم بتوانیم نمایشگاه هایی را در سراسر کشور برگزار کنیم.

وی افزود: همچنین در عرصه فضای مجازی نیز برنامه هایی طراحی کرده ایم که در همه آن ها طلاب به صورت کاملاً خودجوش و بسیجی وار اقدام می کنند و راه اندازی سایت و کانال تلگرامی از آن جمله است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha