سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ یادواره شهدای مدرسه علمیه کرمانی ها و شهدای مدافع حرم

حوزه/ شهداء اهل عفو گذشت خطاهای دیگران بودند، اما امروزه شاهد کینه توزی های حزبی هستیم که در عرصه های سیاسی نسبت به یکدیگر دارند و این آسیب جدی بر پیکر اسلام وارد می کند و کسی که می خواهد منتظر واقعی باشد باید عاری از کینه باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری شب گذشته در یادواره شهدای مدافع حرم که در مدرسه علمیه  کرمانیها در قم  برگزارشد با اشاره به اهمیت بزرگداشت شهدا اظهار داشت: مجلس شهدا شامل چند پذیرایی می باشد در مقام اول حسرت است  ، با نگاه به آیات قران کریم که مقام و جایگاه این ها را بیان می کنند  ،در می یابیم  اگر ذره ای محبوبیت شهدا را نزد خداوند درک کنیم، حسرت خواهیم خورد که چرا این فضیلت شامل حال ما نشده است.

وی در ادامه افزود: امام خمینی (ره) نیز در اهمیت مقام شهدا فرمود؛ خدا ما را با شهدا محشور کند اگر حسرت رافهمیدیم هرجا نام شهید بود و مجلس بود باید حضور داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری اتمام حجت را از دیگر موارد توجه مراسمات بزرگداشت شهدا دانست و ابراز داشت: پذیرایی دوم اتمام حجت است، شهدا با شهادت خود این را برای ما می فهمانند و باید بدانیم که عده ای می خواهند انتظار فرج را ارزان نشان دهند و شهدا با عملشان نشان دادند که ارزان نیست، لذا بعضی ها به غلط فهمیدند که صرف دعا لازمه فرج است، اما شهدا قیمت واقعی را در گذشتن از چهار امر دانستند و اولین قیمتی که باید برای انتظار پرداخت کرد که رسالت تمام مومنین و  منتظر واقعی است، گذشتن از گناه می باشد، چرا که نمی شود هم گناه را دوست داشت و هم یوسف فاطمه سلام الله علیها را،  اما متاسفانه این جریان ناپسند در جامعه ما حاکم می شود.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا در ادامه افزود: این دید که با وجود فکر به گناه ، منتظر می توان شد، غلط است؛ لذا باید  از گناه  بگذریم همچون شهدا که یاران استاندارد امام زمان(عج) هستند، چرا که در اصل تربیت یافتگان تربیتی فرهنگ انتظار هستند و شهدا که امروز و دیروز امام زمان را یاری کردند  فردا نیز باز خواهند گشت و یاری گر حضرت خواهند بود. بنابراین باید در مسیر طهارت و پاکی بمانیم تا منتظر واقعی باشیم و این نیازمند تمرین و گذشتن از گناه است. و هرکسی که می خواهد امام زمان (عج) از او راضی باشد باید از زمینه گناه بگذرد.

این خطیب حوزوی دوری از کینه توزی در عرصه های سیاسی را ناپسند خواند و ابراز داشت: شهداء اهل عفو گذشت خطاهای دیگران بودند و همچنین خداوند در قرآن کریم به این امر زیاد تاکید داشته، اما امروزه شاهد کینه های حزبی هستیم که در عرصه سیاسی نسبت به یکدیگر دارند و این آسیبی جدی بر پیکر اسلام می زند و کسی که می خواهد منتظر واقعی باشد باید عاری از کینه باشد.

وی در ادامه افزود: طلاب و روحانیون باید انتظار را معرفی کنند، چرا که شهدا به ما یاد  دادن نسبت به خطاها و اشتباهات دیگران چشم پوشی و گذشت داشته باشیم، بنابراین در این صورت است که خدا در سرای آخرت خواهد بخشید و ما را در دگاه خویش قبول می کند.

محقق حوزه با بیان جایگاه شهدا نزد خداوند عنوان کرد: خداوند دروز قیامت وکیل مدافع شهیدان می شود و در قیامت کمک حال عزیزان خود خواهد شد که در حفظ دین اسلام جان خود را در طبق اخلاص نهادند.

وی گذشت شهدا از دارایی ها و سرمایه های وجودیشان را از دیگر امتیازات این قشر مقبول درگاه الهی خواند و اظهار داشت: سومین هزینه گذشت از داری ها است که شامل مال، فرزندان و ....است لذا باید بگذریم تا ما را بخرند و آخرین گذشت از جان است که شهدا ثابت کردند و هنوز این امتحان را از ما نگرفتند و شهدای مدافع حرم با گذشت از فرزندان و خانواده خود  خاطرات جنگ را برای ما تداعی کردند.

وی در پایان ابراز داشت: انتظار حضرت ولیعصر (عج) مفت و ارزان نیست، بنابراین شهدا برای من و شما اثبات کردند که رسیدن به انتظار و وصال شدنی است، اما موجب هزینه است. و آخرین پذیرایی مجالس شهداء احساس غربت است که  تا زمان ظهور امام زمان (عج) ادامه دارد، چرا که این حسرت به مصائب حضرت رقیه سلام الله علیها، حضرت زهرا سلام الله علیها ، حضرت زینب سلام الله علیها و ائمه اطهار علیهم السلام گره خورده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha