پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌‌الاسلام ماندگاری

حوزه/ امروز جوانان بیش از همه افراد از ظلم، بیداد و تبعیض در جهان خسته شده و تشنه عدالت، صلح، صفا، صمیمیت و ارزش ها هستند و به همین علت می توانند پذیرنده انقلاب امام زمان(عج) باشند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی ماندگاری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»در مشهد به ویژگی های یاوران حضرت مهدی(عج) اشاره کرد و  با بیان این که یکی از بهترین برکت های فرهنگ انتظار امیدافزایی و یکی از مهمترین مشکلات امروز عمومی مردم و نسل جوان به خصوص ناامید کردن این نسل است، ابراز داشت: اگر آینده مبهم، تاریک و دور از دسترس باشد، مردم به طور طبیعی به سمت ناامیدی می روند و نسل جوان حس می کنند  که تلاش شان به جایی نمی رسد.

وی با اشاره قرآن می فرماید بندگان خوب و صالح وارث زمین می شوند و عدل و داد جای ظلم و جور را می گیرد و حق به حق دار و ظلم به پایان می رسد و بساط عدالت پهن می شود، گفت: ظهور امام زمان(عج) به گونه ای در آیات و روایات مطرح می شود که در آن سه ویژگی آینده نزدیک، شفاف و نشاط آفرین وجود دارد و نتیجه این امر نشاط و امید به آینده است.

*جوانان؛ بهترین پذیرنده انقلاب مهدوی

رئیس هیئت امنای موسسه روایت سیره شهدا با تاکید بر این که جوانان برای این که بدانند در چه سطحی می خواهند امام زمان(عج) را یاری کنند، باید متوجه باشند که هر انقلابی سه مرحله بروز، جنگ و حکومت دارد، افزود: بروز، ظهور و شکل گیری انقلاب، پذیرنده می خواهد که به طور مثال انقلاب اسلامی در سال 42 پذیرنده کافی نداشت، ولی در سال 57 پذیرنده داشت و به پیروزی رسید.

وی با اشاره به اینکه انقلاب امام زمان(عج) نیز پذیرنده می خواهد یعنی افراد نسبت به وضع مطلوب تشنه شده باشند و بهترین پذیرنده ها هم جوانان هستند، گفت: امروز جوانان بیش از همه افراد از ظلم، بیداد و تبعیض در جهان کنونی خسته شده و تشنه عدالت، صلح، صفا، صمیمیت و ارزش ها هستند و به همین علت می توانند پذیرنده انقلاب امام زمان(عج) باشند.

*رزمنده سپاه امام زمان(عج) باشیم

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری، دومین مرحله انقلاب آن حضرت را جنگ عنوان و خاطر نشان کرد: ایشان، دشمنان سرسختی دارند و با توجه به این امر، رزمنده می خواهند که جوانان می توانند بهترین رزمندگان باشند. یعنی همان طور که در جنگ های پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و حتی جنگ هشت ساله تحمیلی، جوانان بهترین رزمندگان بودند، در جنگ امام زمان(عج) نیز بیان شده که این قشر بهترین ها هستند.

وی افزود: اگر می پرسید که چرا جوانان این ویژگی را دارند؟ به این علت است که در این قشر، کسب آمادگی و دل کندن از وابستگی ها به سرعت انجام می شود و یک جوان به علت عشق به خدا از همه عشق های دنیایی و خانواده اش می گذرد که این امر را در دفاع مقدس و امروز در میان مدافعان حرم مشاهده می کنیم.

این کارشناس مذهبی، سومین مرحله انقلاب را حکومت دانست و ابراز داشت: حکومت، فرمانده می خواهد و جوانان می توانند بهترین فرماندهان باشند، زیرا ویژگی تعهد، تخصص و نشاط لازمه آن است و این امر در این قشر که برای دریافت تخصص آماده و اهل تقوا و دیانت و شجاعت و نشاط هستند، وجود دارد.

*تکلیف مداری، حزبی نیست

وی در ادامه با بیان اینکه اگر انسان به دنبال «تکلیف» باشد، ویژگی های دیگر مشخص می شود که البته تکلیف فرد را دین مشخص می کند و نفس، عرف، حزب و... این کار را انجام نمی دهند، تصریح کرد: در واقع، تکلیف توسط دین و ولیّ خدا تعیین می شود که این امر را رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) در صدر اسلام و دیروز امام راحل و امروز مقام معظم رهبری مشخص می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری با اشاره به اینکه بعد از این دو ویژگی، سومین خصوصیت یاور بودن این است که انسان پای ولی امر، استقامت کند، افزود: اگر انسان تکلیف را درست بشناسد، ولیِّ خودش را می شناسد و تا شهادت نیز پای او استقامت می کند و اینها قاعده یاوری در هر زمانی است.

*امروز نوبت جنگ فرهنگی است

وی ادامه داد: دیروز جوانان در جنگ نظامی تکلیف خود را به خوبی انجام داده و به حرف ولایت گوش داده و استقامت کردند و امروز در جنگ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و علمی باید تکلیف خود را به خوبی انجام دهیم.

رئیس هیئت امنای موسسه روایت سیره شهدا با اذعان  بر این مطلب که مشکل اصلی ما باور نسبت به ظهور است، زیرا بعضی ها آن قدر این دنیا را تاریک می بینند که باور نمی کنند که بعد از آن روشنی می آید، گفت: این در حالی است که خداوند در طبیعت نشان داده که بعد از سیاهی شب، سفیدی می آید و اگر جوانان این را باور کنند، یقین بدانند که پایان این دوران پر از ظلم و جور ظهور است و با این باور می بایست خود را برای یاوری آن حضرت آماده کنند.

*ازدواج؛ تکلیفی جزئی، اما مهم

این خطیب و کارشناس دینی با اشاره به اینکه تکلیف کلی ما یاوری امام زمان(عج) است، ولی به هر حال ولی خدا در هر موضوعی به ما تکالیف جزئی می دهد، خاطر نشان کرد: به طور مثال یکی از این دستورها این است که برای سلامت خودمان برنامه تغذیه، خواب کافی و ورزش که هم عقل و دین می گوید، داشته باشیم، همچنین برای آرامش خود قرآن، دین و عقل به ازدواج تاکید دارند.

حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری افزود: شاید بگوییم که ازدواج امروز از نظر برخی شرایط با صد سال پیش تفاوت دارد که به هر حال با شرایط کنونی ازدواج می کنیم، ولی متوجه باشیم که اصل ازدواج تکلیفی الهی است و نمی توان به بهانه اموری مانند کسب معنویت بیشتر، از آن دوری کرد.

وی اضافه کرد: فردی نزد امام باقر(ع) آمد و عرض کرد که نمی خواهم ازدواج کنم، بلکه می خواهم به مسائل معنوی برسم. آن حضرت فرمودند اگر قرار بود انسان بدون ازدواج به معنویت برسد، اهل بیت(ع) اولی تر بودند و آنها برای رسیدن به معنویت ازدواج نمی کردند.

*ازدواج مانع مهدی یاوری نمی شود

رئیس هیئت امنای موسسه روایت سیره شهدا تصریح کرد: ازدواج مانع انجام تکلیف یاوری، معنویت و انجام دیگر امور نیست، بلکه تکلیفی است که ما را در انجام سایر وظیفه ها تقویت و یاری می کند.

گفتگو: حمید محمدیان

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha