جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین غفوری مدیر حوزه تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین غفوری، طلبگی را ادامه مسیر انبیاء و اولیای الهی خواند و گفت: تمسخر کردن و تبلیغات مسموم، یکی از شگردهای افراد ناآگاه برای منصرف کردن جوانان علاقه مند تحصیل در حوزه علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح طرح "میثاق طلبگی" حوزه علمیه تهران، در مدرسه امام حسن عسکری(ع)، با مقایسه وضع فعلی حوزه های علمیه با قبل از انقلاب، گفت: شرایط قبل از انقلاب فضای مناسبی برای ورود به حوزه علمیه نبود و بیشتر جوانانی که می خواستند وارد حوزه شوند با موانع فراوان مواجهه می شدند، اما در شرایط کنونی به برکت نظام جمهوری اسلامی، اگر کسی توفیق یابد در حوزه های علمیه به تحصیل علوم دینی بپردازد، این فرصت کاملاً فراهم است.

محاسبات مادی اشتباه است

مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به این که البته ممکن است داوطلبین ورود به حوزه با برخی مخالفت ها از طرف اقوام و خانواده ها مواجهه شوند، بیان داشت: اگر کسی در این راه انتخاب شده باشد، هرچقدر مخالفت ها بیشتر شود، نیت و اراده آن فرد برای ماندن در مسیر طلبگی بیشتر می گردد. البته برخی مخالفت ها به دلیل ناآشنایی مخالفین با عالم معنا و غرق شدن در مادیات دنیوی است و این محاسبات آنان قطعا اشتباه و از روی جهل می باشد.

وی با بیان این که تمسخر کردن و تبلیغات مسموم یکی دیگر از شگردهای افراد ناآگاه برای منصرف کردن جوانان علاقمند تحصیل در حوزه علمیه است، خاطر نشان کرد: دل های شما جوانان روشن و راه یافته به سوی عالم معنا است و می توانید در مقابل این هجمه ها تحمل کنید و در راه درست طلبگی ثابت قدم بمانید. چون وقتی کسی حقیقت را درک کند، دیگران نمی توانند در اراده او تزلزلی ایجاد نمایند.

"تقوا" و  "بصیرت"؛ دو رکن مهم طلبگی

حجت الاسلام والمسلمین غفوری در ادامه طلبگی را مسئولیت سنگینی خواند و با بیان این که اصل و اساس سربازی امام زمان(عج) دوری از هرگونه گناه و معصیت است، تصریح کرد: "تقوا" از اساسی ترین رکن های طلبگی بودهو بعد از آن مجهز شدن به علم و مسلط بودن به علوم دینی است تا بتوان پاسخگوی نیازهای جامعه بود.

وی، "بصیرت داشتن" را از دیگر ارکان طلبگی دانست و ابراز داشت: داشتن بصیرت و بینش عمیق موجب می شود انسان در مواقع حساس، بهترین و درست ترین تصمیم را بگیرد و نسبت به نیات و اهداف دوست و دشمن خود آگاه باشد تا بتواند در پرتو این آگاهی، آمادگی کامل مدیریت شرایط پیرامون را داشته باشد.

اعتبار و حیثیت طلبگی خدشه دار نشود

مدیر حوزه علمیه تهران با بیان این که علم بدون عمل از آفت های جدی دوران طلبگی است، تاکید کرد: اگر به چیزی که می گوییم عمل نکنیم نه تنها اعتبار و حیثیت طلبگی خدشه دار می شود، بلکه در روایت آمده که در آخرت مردم از بوی تعفن عالم بی عمل فرار می کنند، لذا طلاب و روحانیون باید الگویی نیک و عالم عامل برای مردم و جامعه باشند.

سرمایه عمر را به آسانی از دست ندهید

وی با تاکید بر این که تدبیر امورات عالم فقط به دست خداوند است، خطاب به داوطلبین ورود به حوزه گفت: چنانچه فردی به رازقیت خداوند ایمان داشته باشد، خواهد فهمید که روزی همه موجودات عالم در دست خدای متعال است، بنابراین محاسباتی که برخی به خیال خود برای رسیدن به ثروت مادی انجام می دهند، در واقع سرمایه عمر خویش را از دست داده اند، اما کسی که به عالم معنا می اندیشد و قدم در راه انبیای الهی و امام صادق(ع) و امام باقر(ع) می گذارد، نه تنها سرمایه عمرش را از دست نداده، بلکه سعادت دنیوی و اخروی را برای خود به ارمغان آورده است.

توصیه ای به طلاب جدیدالورود

مدیر حوزه علمیه استان تهران در پایان خطاب به شرکت کنندگان در دوره "میثاق طلبگی" گفت: شما جوانان به خاطر توفیقی که برای ورود به حوزه و انتخاب مسیر انبیاء و اولیای الهی پیدا کرده اید، باید همواره قدردان پدر و مادرتان باشید، چون شما را طبق تربیت اسلامی و با محبت اهل بیت(ع) تربیت کرده اند و زحمات آنان نباید فراموش شود.

313/42

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha