پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حیدر همتی

حوزه /مدیر مدرسه علمیه محمدیه تهران، از برگزاری دوره میثاق طلبگی برای متقاضیان ورود به این مدرسه علمیه خبر داد.

حجت الاسلام  حیدر همتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، اظهار داشت: در نظر داشتیم برای طلابی که قرار است در سال تحصیلی 96-95 اولین سال طلبگی خود را گذرانده و به عنوان طلاب پایه اول به مدرسه علمیه محمدیه ورود کنند، برنامه ویژه ای داشته باشیم تا ضمن آشنا کردن آنان با راه و رسم طلبگی، آنان را با نظام آموزشی «پرورش مآل» که از ابتکارات حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران است، آشنا کنیم.

وی افزود: به همین منظور یک دوره ده روزه ای برای طلاب پایه اول برگزار کردیم که دوشنبه 31 خردادماه 95، آخرین روز این دوره تحت عنوان میثاق طلبگی خواهد بود.

مدیر مدرسه علمیه محمدیه تهران خاطرنشان کرد: سعی کردیم در طول برگزاری دوره میثاق طلبگی، بتوانیم داوطلبین ورود به حوزه علمیه را با راه و رسم طلبگی آشنا کنیم تا انشاءالله سربازانی در شأن حضرت ولیعصر(عج) در حوزه علمیه امام رضا و به ویژه مدرسه علمیه محمدیه، پرورش پیدا کنند.

وی با بیان این که یکی دیگر از اهداف بسیار مهم ما از برگزاری دوره میثاق  طلبگی برای طلاب پایه اول مدرسه علمیه محمدیه تهران، آشنایی آنان با نظام آموزشی «پرورش مآل» بود، خاطرنشان کرد: نظام آموزشي رايج کشور «فراگرفت مآل» و «حافظه محور» است و ثمره تعليم در این نظام آموزشی، انباشت حافظه ازمجموعه مطالب القايي به صورت علم حصولي است، اما نظام علمي ـ آموزشي «پرورش مآل»، نظامي «استعدادمحور» است و نتيجه اجراي آن پرورده شدن و کمال استعدادهاي فطري انسان و همچنین تحقق «اتحاد علم، عالم و معلوم» در وجود متربي است.

حجت الاسلام همتی با بیان این که براساس نظام«پرورش مآل»، «تعليم» از رهگذر «تربيت» صورت مي گیرد، گفت: در ذات تربيت، اتکاء به استعدادهاي خدادادي نهفته است، چنان که پروردن يک گياه يا درخت، به معني به فعليت رساندن هر آن چيزي است که استعدادش در وجود او تعبيه شده؛ در تربيت انساني هموضع از همين قرار است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت: در نظام علمی - آموزشي «پرورش مآل» بنا بر اين نيست كه استاد فقط حافظه شاگرد را از گزاره هاي علمي انباشته كند، بلكه بناست درزمینه بينش و باور، مشي و منش و عمل و مهارت نيز او را تربيت كند.

وی افزود: در اين نظام حتي عمده آثار استاد را شاگرد، در قالب تقريرات خلق مي كند، گاه ده سال به صورت پيوسته القائات استاد را مي نويسد، بعد آن را به صورت يك دوره اصول تدوين و تأليف مي كند و روي آن نام مبارك استاد خود را مي نويسد و اين مدرک علمي شاگرد قلمداد مي شود؛ استاد نيز گاه بر آن تقريظ مي نويسد و در خلال آن بر اجتهاد شاگردش تصديق مي کند.

این محقق حوزوی در تشریح برنامه های کلی طرح میثاق طلبگی مدرسه علمیه محمدیه و همچنین جانبی درحال اجرای این طرح، گفت: از جمله برنامه ها ی این دوره آشنایی بااهداف و رسالت طلبه گی، آداب و زی طلبه گی ، تحلیل نظام پرورش مآل ،سخنرانی اساتید سطوح عالی حوزه علمیه امام رضا (ع) ، ترتیل وجمع خوانی قران کریم و ... بوده است.

وی با بیان این که یکی دیگر از ابتکارات مدرسه علمیه محمدیه تهران برای آشنایی طلاب با فضای طلبه گی، نمایش فیلم های سینمایی مرتبط با فضای حوزه و طلبه گی از جمله فیلم سینمایی «طلا و مس» بوده است، گفت: برای مثال فیلم طلا و مس را به این دلیل برای نمایش دادن به طلاب پایه اول انتخاب کردیم چرا که این فیلم نمایش کاملی از زندگی یک طلبه  راعنوان کرده است؛ از طرفی فیلم سینمایی "طلاومس" در جشنواره فیلم فجر سال 88 به سینمای کشور معرفی شد،  و مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته است؛ رهبر معظم انقلاب مضمون فیلم سینمایی طلا و مس را "عالی" خطاب کرده اند و با بیان اینکه کارگردانی این فیلم سینمایی خوب بوده است از بازی دو بازیگر اصلی این فیلم که نقش یک روحانی و همسرش را بازی می کردند نیز تمجید کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha