پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمد همتیان  معاون تهذیب حوزه قم

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم ضمن تاکید بر عنایت مسئولان و برنامه ریزان نسبت به طرح میثاق طلبگی خواستار تاسیس اردوگاهی دائمی برای برگزاری این طرح در طول سال شد.

 حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»با اعلام این خبر اظهارداشت: حوزه علمیه نسبت به فعالیت و عملکرد طلاب در سالهای اولیه شکل گیری  شخصیت یک طلبه فاضل حساس و دقیق می باشد، علاوه بر طرح میثاق طلبگی طلاب جدیدالورود در دو طرح میثاق ویژه « پایان پایه سوم»  و « پایه ششم» حضور پیدا خواهند کرد.

وی افزود: در صورت نهایی شدن و تصویب اجرای این دو طرح،  برنامه های متفاوت و تخصصی تری از سوی برنامه ریزان  برای کارشناسان تدوین خواهد شد و در این فاصله زمانی سه سال و شش سال حضور طلاب در حوزه، مجموعه برنامه ریزان حوزه درخواهند یافت که طلبه ای که بعد از تحصیلات دبیرستان و دانشگاه وارد حوزه شده چه مقدار رنگ بوی حوزه و حوزوی بودن را به خود گرفته است.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم در  ادامه با بیان این که گزینش برای حوزه های علمیه یک بحث انکارناپذیر است گفت: یکی از اهداف اجرای طرح میثاق، بررسی و شناخت صحیح از داوطلبان و همچنین معرفی حوزه است.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان تصریح کرد: امروز دشمنان قسم خورده نظام اسلامی توطئه های مختلفی را در فضاهای داخل و خارج حوزه برنامه ریزی کرده اند و ما نمی توانیم درب حوزه را بازبگذاریم تا هر کسی با هر نگاهی وارد شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم خاطرنشان کرد: در گذشته متقاضیان حضور در حوزه، درطول تابستان درگیر مسائل مقدماتی بودند، اما این طرح اشکالاتی داشت، اول این که یک دانش آموز وقتی وارد فضای حوزه می شد، نمی توانست درست فکر کند و خودش را بشناسد، دوم اینکه این سه ماه زمان زیادی بود، که اگر جوانی، موفق به ورود نمی شد منفک کردن آن بسیار سخت بود.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان، ریشه نام میثاق طلبگی را قرآن کریم دانست و افزود: طلاب جوان به مدت یک ماه در خدمت حوزه علمیه استان قم می باشند که در 10 روز با نکاتی مهم و کاربردی، قبل از شروع سال تحصیلی آشنا می شوند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم ادامه داد: امسال طرح میثاق طلبگی در همه استان های کشور الزامی است در حال حاضر به صورت همزمان برگزارمی شود.

حجت‌الاسلام  والمسلمین همتیان خاطرنشان کرد: وقتی اساتید دانشگاه خواستند به مقام معظم رهبری دکترای افتخاری اعطا کنند، ایشان از این عمل اساتید تشکر کرده و فرمود «اگر خدا کمک کند، میخواهم بر‌‌ همان میثاق طلبگی‌ام باقی بمانم»، ما نیز به عنوان طرح میثاق طلبگی را از همین جمله مقام معظم رهبری انتخاب کردیم.

وی اظهارداشت: طرح میثاق طلبگی پنجمین سال فعالیت خودش را آغاز کرده است بطوریکه دو سال در قمصر کاشان وسه سال ( با احتساب امسال) در حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان تفرش برای طلاب جدید قم تدارک دیده شده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم افزود: اگر فردی کاملاً حوزه را نشناخته و انتخاب آگاهانه نکرده باشد، حالا چه احساساتی شده و چه با اصرار دیگران، پا در این عرصه گذاشته باشد و پس از ماهها پشیمان شود یا حوزه به این نتیجه برسد که وی گزینه مناسبی نیست؛ جدا و منفک کردنش از حوزه آسیب‌های فراوانی خواهد داشت؛ آسیبهایی که  فرد میبیند و در مورد آسیبهایی که حوزه متحمل میشود نیز میتوان به از بین رفتن وجوهات و امکاناتی اشاره کرد که در اختیار فرد قرار گرفته بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان تأکید کرد: از این‌رو این طرح قبل از شروع سال تحصیلی آموزش و پرورش و همچنین حوزه برگزار می شود تا متقاضیان برای ورود به این عرصه فرصتی مناسب برای تفکر و شناخت کافی داشته باشند و خود را با حوزه تطبیق دهند و ببینند واقعاً می‌خواهند و توانایی ادامه تحصیل را دارند یا خیر! و یا بالعکس حوزه آنان را بشناسد و جوانی که می‌خواهد برایش سرمایه گذاری کند را مورد بررسی قرار دهد.

وی بیان داشت: این طرح در سال 95 همزمان با حلول ماه مبارک رمضان با گروه مقطع دیپلم آغاز و ان شاءالله با حضور طلبه های جوان سفیران هدایت و مدارس علمیه سایر شهرها که تحت نظر مدیریت قم هستند در نیمه دوم شهریور ماه به کار خود پایان خواهد داد.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم ادامه داد: تا پایان دوره بیش از یک هزار و 400 نفر از داوطلبان جوان متقاضی ورود به حوزه در مقاطع سیکل، دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آموزش های لازم را پشت سر خواهند گذاشت.

وی افزود: کلاس‌های رسالت حوزه، قرآن و مشاوره نیز در طرح میثاق طلبگی برگزار می‌شود و اساتیدی همچون آیتالله حائری شیرازی،  حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان از اساتید حوزه، حجج‌الاسلام قائمی، عالم‌زاده نوری، سعیدی و یوسفیان نیز حضور دارند؛ در کلاس مشاوره نیز از مشاوران مختلفی همچون حجج ا‌لاسلام قدوسی، شورورزی و رضایی استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان برگزاری شبی با موضوع دلنوشتهای خطاب به حضرت ولی عصر(عج)، کلاس‌های چهل حدیث و برنامه مناجات قبل از نماز صبح از جمله برنامه‌های فرهنگی این دوره برشمرد و گفت: البته در کنار کلاسها و کارهای فرهنگی، برنامههای ورزشی داریم که طلاب به شادابی جسمی نیز برسند تا پس از آن زمینه برای شادابی روح فراهم گردد.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم ضمن تاکید بر عنایت مسئولان و برنامه ریزان نسبت به طرح میثاق طلبگی خواستار تاسیس اردوگاهی دائمی برای برگزاری این طرح در طول سال شد.

وی بیان داشت: اگر مشکلات مالی برطرف شود و این اردوگاه دائمی تاسیس گردد، بدون تردید برپایی اردوهایی به صورت هفتگی و ماهیانه با حضور اساتید اخلاق می تواند بسیار اثربخش باشد.

انتهای پیام  17/313

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha