شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام اسلامیان در  دوره میثاق طلبگی  طلاب جدید الورود حوزه علمیه استان قم

حوزه/ عضو خبرگان رهبری از طرح میثاق طلبگی به عنوان لیلة القدر طلاب جدیدالورود حوزه های علمیه یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اسلامیان در جمع طلاب جوان طرح میثاق طلبگی حوزه علمیه قم که در حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش  برگزار شد اظهارداشت: حضور طلاب جدید در این طرح و تصمیم گیری آنان آنقدر حساس و دقیق است که به یک معنایی لیله القدر طلاب برای یک عمر زندگی در این ایام رقم می خورد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حضور طلبه های جوان در این دوره از الطاف حق تعالی می باشد، چرا که کمک می شود تا « معرفت » و « شناخت » طلاب جوان شکل و پایه سازی شود.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان  ابتکار و راه اندازی این طرح را بسیار ضروری و تاثیرگذار دانست و گفت: برپایی این طرح در میان سنین گوناگون و مقاطع مختلف تحصیلی؛ اعم از سیکل تا دکتری، قطعا دارای خواص و آثار مثبت و ارزشمندی است.

عضو شورای مشورتی فقهی شورای نگهبان افزود: در نشست و برخاست با شیفتگان و علاقه مندان ورود به حوزه در مقاطع گوناگون سنی و علمی، دریافتیم که برگزاری این طرح از ضروریات بوده و بحمدلله با درایت بزرگان و دست اندرکاران امر تحصیل در حوزه این حرکت عظیم رقم خورد.

وی تصریح کرد: در طرح میثاق بنا نیست اعتقادات، اخلاق، احکام، ادبیات عرب تدریس شود؛ بلکه هدف اصلی، شناسایی حوزه از سوی دوستانی است که قصد ورود به حوزه را دارند؛ چراکه در طول این دوره با برخی مواجه می شویم که هیچ اطلاعاتی از حوزه نداشته و آن را را همانند دبیرستانی می پندارد که علوم دینی در آن تدریس می شود؛ در حالی که اینگونه نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: در دوره هفت یا ده روزه میثاق طلبگی به داوطلبان جوان نکاتی از سوی اساتید بیان می شود که بی تردید اگر وارد حوزه شوند، تا ده سال کسی برای آنان نخواهد گفت و این فراگیری به شرطی محقق می شود که از سوی طلبه رغبت و شوق باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان ادامه داد: علاقه مندان ورود به حوزه، باید این فرصت را مغتنم بشمارند؛ چراکه نمی توان دیگر چنین فرصت های شبانه روزی را تجربه کرد؛ حضور فعال اساتید و مشاورین در طول دوره، اقدامی بی نظیر است که طلاب جوان دیگر همچون سبکی را تجربه نخواهند کرد.

وی گفت: طرح میثاق طلبگی، خدمتی است که با توصیف نمی توان آن را به تصویر کشید و تعریف کرد؛ چراکه باید دید که در این طرح تمام مسائل بدون هیچ تعارفی برای طلاب بیان می شود تا با چشمانی باز و با شناخت مشکلات و موانع، وارد حوزه شده و دیگر چیزی به اسم «متلک» آنان را آزار ندهد.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: در طرح میثاق با احساسات داوطلبان بازی نمی شود؛ بلکه تمام مباحث از روی صداقت و شفافیت پیش می رود و صحبت در کلاس، اشکال گیری، طرح ابهام و پاسخ گیری و ... از جمله مواردی است که از سوی داوطلبین ورود به حوزه در این طرح مشاهده می شود.

استاد حوزه ادامه داد: متعلم دارای دو رکن «تلاش» و «شوق و رغبت» است که بی تردید این تلاش بدون رغبت به سرانجام نخواهد رسید و نمی توان آن را همانند آمپول به داوطلب تزریق کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامیان اظهارداشت: شوق و رغبت، با شناخت مباحث، شرایط و فضیلت، برای داوطلبان به وجود خواهد آمد؛ البته این طرح نکات مثبتی دارد که اگر این عزیزان، طلبه هم نشوند، بسیاری از ابهامات اعتقادی و اخلاقی آنان برطرف خواهد شد.

وی در پایان، طلاب جوان را به عنایت ویژه و تفکر در قرائت قرآن و دعا سفارش کرد و گفت: اگر می خواهید به جایی برسید از قرآن و دعا فاصله نگیرید، چرا که به برکت قرآن و دعا مسیر زندگی انسان اصلاح می شود.

انتهای پیام  313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha