پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
روزه

مدیر مدرسه امام خمینی (ره) هرسین گفت: تقوا و پرهیزگاری در تربیت اخلاق اسلامی یک مسلمان، نقش بسیار مهمی دارد و برای رسیدن به این صفت شایسته، بهترین عبادت روزه است، نتیجه و علت غایی روزه، تقوا از محارم الهی می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرمانشاه، حجت الاسلام سید عبدالله قدمی با حضور در مسجد قمر بنی هاشم شهرستان هرسین با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان، اظهارداشت: روزه عبادتی است که نقش سازنده و مفیدی در تربیت انسان دارد، در پرتو روزه داری زمینه های شکوفا شدن کمال و استعدادهای معنوی انسان فراهم می گردد.

مدیر مدرسه امام خمینی (ره) شهرستان هرسین بیان داشت: در ماه مبارک رمضان به سبب امساک از خوردن و آشامیدن و محدود ساختن به ساعاتی مشخص و نیز کنترل حواس مانند چشم گوش و تمامی مجاری، فراغت روح و نفس بیشتر فراهم می شود و روح انسان برای دریافت معارف والای الهی آماده می شود.

این استاد حوزه علمیه ابراز داشت: ملزم شدن انسان ها به اجرای دقیق روزه داری و تکرار آن طی یک ماه تمرین بسیار مناسبی است برای عادت دادن نفس به اموری غیر از آنچه در ماه های دیگر عادت کرده بود و این عمل عزم و اراده انسان را تقویت می کند و در نهایت انسانی که می تواند از حلال اجتناب کند می تواند از حرام و معاصی نیز دوری نماید.

 وی در ادامه افزود: در ماه مبارك رمضان در اثر كنترلی كه افراد روزه‌ دار بر خواسته ها و تمایلات خودشان دارند، عوامل و زمینه‌ های گناه به مقدار قابل توجهی كاهش پیدا می‌كند؛ روزه دار باید در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی  از طعام و آب و سایر لذات از قبیل لذت جنسی چشم بپوشد و ثابت کند او همانند حیوانات در بند آب و علف نیست، روزه دار می تواند زمام نفس را به دست گیرد و بر هوس ها و شهوت های خود مسلط شود و این امر موجب می گردد که غرایز به کنترل او درآیند.

حجت الاسلام قدمی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: تقوا و پرهیزگاری در تربیت اخلاق اسلامی یک مسلمان، نقش بسیار مهمی دارد و برای رسیدن به این صفت شایسته، بهترین عبادت روزه است، نتیجه و علت غایی روزه، تقوا از محارم الهی می باشد.

این استاد حوزه علمیه با بیان حدیثی از رسول اکرم (ص) بیان داشت: روزه، عامل بازدارنده از گناه و عامل سرکوب کننده نفس عصیانگر است، شخص با عمل به این دستور الهی، به خوبی روح تقوا و پرهیزگاری را در خویش زنده کرده و هواهای نفسانی خویش را خاموش می سازد.

مدیر مدرسه امام خمینی (ره) شهرستان هرسین یادآور شد: اگر شکم عفیف باشد و به قدر ضرورت اکتفا کرده و از حرام و شبهه بپرهیزد، بدون شک دامن نیز عفیف می شود، عفت این دو عضو زمینه بسیار خوبی برای نشاط معنوی و صفای دل و باطن را فراهم می کند.

حجت الاسلام قدمی گفت: انسان موجودی اجتماعی است و فرد کامل کسی است که در همه ابعاد وجودی رشد کند، روزه، بعد اجتماعی انسان را در کنار سایر ابعاد او پرورش می دهد، بدین صورت که درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است.

وی در پایان ابراز داشت: با عمل به این دستورات مذهبی، افراد متمکن، وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می یابند و به دنبال درک آن، به این نتیجه می رسند که باید به فکر بیچارگان و محرومان باشند، اگر توجه به حال گرسنگان، جنبه حسی و عینی پیدا کند اثر بیشتری دارد و روزه به این موضوع مهم اجتماعی رنگ الهی می بخشد، با رشد این بعد اجتماعی، انسان نسبت به همنوعان خود بی تفاوت نمی شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha