شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سیری در منابع شیعی تاریخ ائمه(ع) از اربلی تا مجلسی

حوزه/ به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب "سیری در منابع شیعی تاریخ ائمه(ع) از اربلی تا مجلسی" نوشته غلامحسن حسین زاده شانه چی چاپ و منتشر شد.

به گزارش سیرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» کتاب مذکور شامل سه مدخل می باشد که عبارت است از ؛ فصل اول؛ ویژگی های فصل دوم؛ معرفی و بررسی منابع قرن هفتم تا دوازدهم هجری، فصل سوم؛ نقد و تحلیل منابع این دوره.

در قسمت سخنی با خواننده این کتاب آمده: آموزه های شیعی امامان معصوم(ع) را اسوه و الگوی جامعه شیعه معرفی کرده اند و احادیث فراوانی بر تمسک به سیره آنان دلالت دارد. همین نکته سبب شده تا ثبت و ضبط اخبار مربوط به آنان مورد توجه قرار گیرد و آثار فراوانی در طی قرون متمادی درباره آنان به رشته تحریر درآید؛ شیعیان نیز به دلیل های مختلفی در ادوار گوناگون به دنبال استخراج و فهم زوایای زندگی معصومان(ع) از لابلای منابع اولیه برآمدند؛ این در حالی است که بررسی منابع در بردارنده زندگی ائمه (ع) نشان می دهد این منابع گاه در بردارنده اخبار و گزارش هایی است که با معیارهای پذیرفته علمی سازگاری ندارد و نمی توان به صرف انتساب آن به معصومان(ع) آن را پذیرفت، منابعی که در دوره ها مختلف اسلامی و حتی غیر مسلمانان است و گاه با استفاده از همین متون اشکالات و شبهاتی را در تفاسیر مطرح می کنند، لذا پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)بر آن شده تا در طراحی کلان، منابع سیره امامان(ع) را بررسی و معرفی کند و بازشناسی سیمای معصومان(ع) قدمی بردارد و چهره ای قابل فهم و الگوبرداری از آنان ارائه نمایند.

کتاب مذکور مقطعی مهم از این طرح کلان را کاویده و این مهم را محدوده زمانی اواخر قرن هفتم تا اوایل قرن دوازدهم که علی بن عیسی اربلی و علامه محمد باقر مجلسی از شخصیت های مهم و مطرح شیعه در ابتدای و انتهای آن حضور دارند بررسی کرده و کتاب هایی را معرفی می کند که به دوازده امام توجه دارند.

کتاب سیری در منابع شیعی تاریخ ائمه (ع) از اربلی تا مجلسی به دنبال آن است که نخست با معرفی منابع مربوطه به زندگی دوازده امام(ع) در دوره زمانی مورد نظر شناختی کلی به لحاظ شکل و محتوا از آنها به دست دهد و با بررسی این آثار میزان تغییرات شکلی و محتوایی آنها را معلوم سازد تا از این طریق ارزش و اعتبار این آثار نسبت به کتاب های متقدم روشن گردد.

کتاب حاضر در 260 صفحه در قطع رقعی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با قیمت 16 هزار تومان چاپ و منتشر شده است. علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به شماره تلفن 834-02537832833 تماس حاصل نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha