جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رضا برنجکار مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه

حوزه/ رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم تلاش جدی به منظور تبیین شخصیت علمی و خدمات کم نظیر مرحوم علامه مجلسی به جامعه تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین  رضا برنجکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت سالروز ارتحال علامه مجلسی اظهار داشت: این عالم بزرگوار حقیقتاً حق بزرگی بر گردن حوزه های علمیه و به طور کلی جهان تشیع دارد.

وی افزود: ایشان در نشر معارف اسلامی با نگارش کتب متعدد عربی و فارسی اقدامات بسیار زیادی انجام دادند و تالیفات فراوان ایشان که مهم ترین آن کتاب شریف و گرانسنگ بحارالانوار است جزو خدمات ماندگار این عالم بزرگ شیعی به شمار می رود.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین بیان داشت: مرحوم علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار بسیاری از کتب روایی و حدیثی شیعه که در معرض خطر نابودی قرار داشته را در این مجموعه گردآوری کرده و در آن به خصوص احادیثی که به غیر از کتب اربعه و نهج البلاغه است را آورده به طوری که باید گفت ایشان حدیث شیعه را احیا کرده است.

وی تاکید کرد: به همت علمای بزرگی چون علامه مجلسی ، احادیث پیامبر اکرم(ص) به صورت درست از اهل بیت(ع) به ما رسیده و حدیث درست همان احادیث شیعه است که در کنار قرآن، دو ثقل عظیم و سعادت بخش را تشکیل می دهد.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث همچنین با بیان این که ایشان در ترویج شیعه نقش بسیار ممتازی در دوران صفویه داشتند، گفت: ما باید توجه داشته باشیم که گسترش تشیع و تثبیت آن در زمان صفویه فقط مربوط به حاکمان این عصر نبوده بلکه مهم تر از آن این علما بودند که تشیع را ترویج دادند و به سراسر ایران و بلکه فراتر از ایران معارف آن را منتشر کردند و لذا بخش عظیمی از تشیعی که در ایران و جهان شاهد آن هستیم مرهون تلاش های بزرگانی چون علامه مجلسی است.

وی ادامه داد: مرحوم علامه از ابعاد مختلف و به ویژه نشر تبیین عقاید دینی و احیای احادیث حق بزرگی بر گردن تشیع و علمای ما دارد، اما متاسفانه به اندازه ای که باید شناخته نشده و شخصیت ایشان به جامعه معرفی نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار در خاتمه تاکید کرد: از این حیث بسیار جا دارد که  ماننددیگر علمای بزرگ شیعه همچون شیخ مفید ، همایش ها و کنگره هایی در خور شان و مقام علمی ایشان برگزار کنیم تا آحاد جامعه به ویژه حوزویان و دانشگاهیان بیشتر با خدمات ماندگار این عالم فرزانه آشنا شوند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha