شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین طاهری مدیر حوزه مازندران

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که مدارس علمیه ما امروز نیازمند تقویت رویکرد پژوهشی در کنار آموزش محوری هستند، تصریح کرد: تنها نگاه آموزشی نمی تواند زمینه تحول در حوزه های علمیه را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در مراسم اختتامیه چهارمین دوره دانش افزایی اساتید و کارشناسان پژوهش استان های شمالی کشور، در ساری به نقش پژوهش در توسعه و اقتدار علمی کشور اشاره کرد و گفت: رشد و بالندگی علمی کشور در همه ابعاد در گرو توجه ویژه به تحقیقات و پژوهش است.

وی با اشاره به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به تحقیقات و پژوهش در کشور افزود: حوزه های علمیه در طول تاریخ مهم ترین و تنها ترین مراکز تولید علوم دینی بودند و این جایگاه امروز نیز باید با تقویت مسأله پژوهش در این مراکز دینی باقی بماند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش یک علم است که باید اساتید و طلاب آن را فرا بگیرند، تصریح کرد: تقویت پژوهش در میان طلاب نیازمند یک برنامه ریزی هدفمند و اثربخش است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که طلاب باید از همان پایه های ابتدایی راه های تحقیق و پژوهش را فراگیرند، خاطرنشان کرد: به همین منظور برگزاری کارگاه های آموزشی، فراهم کردن زیرساخت های پژوهشی در مدارس و همچنین ایجاد انگیزه در طلاب امری ضروری است.

وی با بیان این که تحقیق روش، ابزار، برنامه و آموزش می خواهد و روش های تحقیق باید به طلاب آموزش داده شود، گفت: در این مسیر وظیفه اساتید و مسؤولان پژوهش مدارس علمیه بسیار سنگین و حائز اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که امروز مدارس علمیه ما از ظرفیت و توانمندی بالای پژوهشی برخوردار هستند که باید شناسایی و به کار گیری شوند، گفت: مسؤولان پژوهش مدارس علمیه باید در گام نخست طلاب محقق و پژوهشگر را شناسایی و مهارت لازم پژوهشی را به آنها آموزش دهند.

وی با بیان این که مدارس علمیه ما امروز نیازمند تقویت رویکرد پژوهشی در کنار آموزش محوری هستند، تصریح کرد: تنها نگاه آموزشی نمی تواند زمینه تحول در حوزه های علمیه را فراهم کند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که همراهی آموزش و پژوهش می تواند طلاب مستعد و در تراز انقلاب اسلامی پرورش داد، خاطرنشان کرد: امروز خلأ آموزش بدون پژوهش در حوزه های علمیه احساس می شود که باید برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که حوزه های علمیه در طول تاریخ علما و فقهای بزرگی را در دامان خود پرورش داد که اثرات علمی ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشتند، تصریح کرد: این آثاری که امروز ما از آنها بهره مند می شویم حاصل سال های تحقیق و پژوهش علما بزرگ حوزه است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که باید طلاب حوزه های علمیه را با این آثار ارزشمند که نتیجه ده ها سال تحقیق و پژوهش بزرگان حوزه است آشنا کنیم، خاطرنشان کرد: طلاب تنها با پژوهش می توانند آثار ماندگاری از خود به جای بگذارند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha