جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین طاهری مدیر حوزه مازندران

مدیر حوزه علمیه مازندران غفلت از مقوله پژوهش و اکتفا به آموزش را مانع پیشرفت حوزه ها خواند، گفت: حوزه بالنده حوزه ای است که پژوهش محور باشد و خوشبختانه امروز این رویکرد تغییر یافته و شاهد آموزش پژوهش محور در حوزه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران، امروز در جمع معاونان و کارشناسان پژوهش استان های شمالی، در ساری با بیان این که حوزه علوم اسلامی نیازمند تحقیقات بیشتر و پردامنه تری است، افزود: این مسأله رسالت حوزه های علمیه در تحقیق و پژوهش را سنگین تر از هر زمان دیگری می کند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه با توجه به همه تلاش های صورت گرفته،  همچنان مسأله پژوهش و تحقیق در مدارس علمیه مهجور و منزوی است، تصریح کرد: باید شیوه کار به گونه ای باشد که طلاب جوان حوزه از لذت پژوهش و تحقیق بهره کافی را ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که تنها رویکرد آموزشی در مدارس علمیه نمی تواند اثرگذاری لازم را در پی داشته باشد، گفت: امروز خلأ آموزش بدون پژوهش در حوزه های علمیه احساس می شود که باید برطرف شود.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلاب مدارس علمیه برای حرکت در مسیر تحقیق و پژوهش نیازمند تقویت انگیزه، تشویق و هدایت و راهنمایی هستند، گفت: امروز ظرفیت های بسیار خوب پژوهشی در مدارس علمیه موجود است که متأسفانه ناشناخته مانده اند.

وی، اساتید را اثربخش ترین راهنما برای حرکت های پژوهشی یک طلبه دانست و گفت: یک استاد می تواند با تبیین اصول پژوهش و شناساندن مسیر صحیح به یک طلبه، او را در دستیابی به موفیقت های این بخش یاری کند.  

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به این که خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد تقویت بخش های پژوهشی در مدارس علمیه بوده ایم، گفت: باید با توجه کافی، علمی و مشوقانه به این امر مهم و قراردادن ابزار مناسب جهت تشویق و تحریک طلاب برای تحقیق در زمینه های مختلف علمی تلاش کنیم.

وی با بیان این که این مرکز مهم دینی نقش مهمی در تغذیه فکری جامعه اسلامی بر عهده دارد، بیان داشت: در گذری کوتاه بر زندگی علما و بزرگان دینی خواهیم دید روح پژوهش همواره در جریان زندگی آنها کاملاً پویا و فعال بوده است.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که اگر آموزش در مدارس علمیه با محور پژوهش دنبال شود به یقین شاهد پرورش طلابی مستعد و خلاق در عرصه علمی خواهیم بود، خاطرنشان کرد: نگاه به پژوهش در حوزه باید عمیق، خلاقانه و هدفمند باشد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که حوزه باید برای همه شبهات و سؤلات طرح شده در جهان امروز پاسخ منطقی و روزآمد داشته باشد، خاطرنشان کرد: وجود طلاب مستعد و مدیریت آگاه و برنامه ریز از لوازم دستیابی به اهداف پژوهشی در حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری ادامه داد: نیازسنجی و نیازشناسی مسائل تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه ضروری است و تحقیقات در حوزه ها باید هدفمند و براساس نیازهای جامعه انجام شود.

وی با اشاره به این که تعیین سمت و سوی پژوهش و کاربردی کردن آن باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، گفت: بررسی نیازهای روز حوزه های علمیه، جامعه و نظام اسلامی باید در اولویت کارهای تحقیقی طلاب و اساتید حوزه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با تأکید بر ضرورت تقویت مهارت های پژوهشی طلاب، ابراز داشت: مهارت های پژوهشی باید در همه مدارس علمیه تقویت شود و با شناسایی نخبه های پژوهشی هر مدرسه و شناخت جایگاه و نیازهای آنها، کمک کنیم تا فعالیت های پژوهشی بروز و ظهور بیشتری داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه مازندران، غفلت از مقوله پژوهش و اکتفا به آموزش را مانع پیشرفت حوزه ها خواند و بیان داشت: حوزه بالنده حوزه ای است که پژوهش محور باشد، متأسفانه در مقطعی با مهجور ماندن پژوهش، حوزه های علمیه بر محور آموزش حرکت کردند که خوشبختانه امروز این رویکرد تغییر یافته و شاهد آموزش پژوهش محور در حوزه هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha