چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین طاهری مدیر حوزه مازندران

حوزه / مدیر حوزه علمیه مازندران، عزت و عظمت امروز شیعه را مرهون تلاش های علمی امام صادق(ع) دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از مازندران، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران، دیشب در مراسمی که به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) در ساری برگزار شد، دوران زندگاني امام صادق(ع) را زمان جنبش فرهنگي و فکري و برخورد فرقه ها و مذاهب گوناگون در جهان اسلام دانست و افزود: شرايط حاکم بر آن دوران فرصت مناسبي براي آن امام فراهم کرد تا زمينه نشر و گسترش اسلام ناب را به خوبي فراهم کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به اين که امام صادق (ع) در دوران امامت شان به عنوان مرجع بزرگ و منبع قوي علمي و معنوي در جهان اسلام مطرح و داراي چهار هزار شاگرد بودند، گفت: بسياري از علماي اسلام و ساير مذاهب و اديان نيز امام صادق (ع) را به عنوان يک عالم و دانشمند برجسته قبول داشتند.

وي با بيان اين که امام صادق(ع) علاوه بر فقه، اعتقادات و اخلاق بلکه در شاخه‌هاي گوناگون علوم به تربيت شاگردان و محدثان و عالمان پرداختند، ادامه داد: پاسخگويي به شبهاتي که در آن دوران رواج داشت نيز يکي ديگر از اقدامات مهم آن حضرت در مقابله با بدعت ها بود.

حجت الاسلام طاهری با تأکيد براين که امام صادق(ع) مهم ترين دانشگاه جهان اسلام را به شکلي فراگير در آن دوران پايه گذاري کردند، افزود: اين دانشگاه عظيم ديني امروز به عنوان مهم ترين پايگاه نشر و گسترش اسلام ناب شيعي در دنيا نقش آفريني مي کند.

وی ادامه داد: مذهب تشيع مفتخر به نام مبارک امام جعفر صادق(ع) بوده و مباني اعتقادي و فقهي اين مذهب مبتني بر تعاليم حقه صادر شده از زبان مبارک آن امام بزرگوار و پدران بزرگوار و فرزندان گرامي آن امام است.

مدیر حوزه علمیه مازندران اظهار داشت: با وجود مقدس امام صادق(ع)در جامعه اسلامي بود که حوزه هاي علميه پايه گذاري شد و ايشان توانست با نشر فرهنگ ناب اسلامي شبهات و انحرافات ايجاد شده در آن زمان را از بين ببرد.

وي با بيان اين که عوامل مختلفي از جمله عوامل تاريخي و شرايط زمان زندگاني امام صادق(ع) زمينه را براي نشر معارف اهل بيت عصمت و طهارت فراهم آورده بود، ادامه داد: اين عوامل باعث شد تا مذهب تشيع که اعتقاد به ولايت و امامت دوازده جانشين به حق پيامبر گرامي اسلام(ص) دارد، به عنوان مذهب جعفري شناخته شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران به خطر برخي افکار منحرف در دوران امامت امام صادق(ع) اشاره کرد و با بيان اين که برخي گروه هاي فکري انحرافي جريان هاي خطرناکي را درباره شأن اهل بيت(ع) به وجود آورده بودند، گفت: مبارزه علمي در برابر اين جريان هاي منحرف يکي از مهم ترين کارکردهاي آن امام همام براي بقاي دين و مکتب تشيع بود.

وی با بيان اين که جريان هاي انحرافي همواره در پي انحراف در اعتقادات ديني مردم بوده و هستند، تصريح کرد: ائمه اطهار(ع) در آن دوران و علما و بزرگان ديني نيز امروز با شناسايي اين جريان هاي انحرافي خطر آنها را به مردم معرفي مي کنند.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به اين که نقش امام صادق(ع) در تاريخ شيعه، به لحاظ رسالت علمي که از سوي ايشان به انجام رسيد بسيار عظيم است، افزود: جهاد علمي آن امام همام امروز به عظمت شيعه منجر شده است.

وی گفت: دوران امامت امام صادق(ع) مهد رونق علم و فرهنگ در بلاد اسلام بوده است و امروز نيز مبارزه با تهاجم فرهنگي و تلاش براي غناي فرهنگي و تقويت بنيه ديني از بزرگترين درس هاي زندگي امام صادق (ع) است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha