دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خبرنگاران

حوزه/ تنی چند از اساتید و شخصیت های حوزوی با تاکید بر لزوم تعهد و صداقت در فعالیت های خبرنگاران، بی تقوایی و بداخلاقی را جزو خطوط قرمز اصلی یک خبرنگار متعهد و انقلابی برشمردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، وجدان آگاه جامعه می خوانندش و چشمان بیدار و آگاه مردم و حلقه واسط میان آنان و دولتمردان و مسئولان توصیفش می کنند؛ سخن از خبرنگار است . او که به مناسبت هفدهم مردادماه ، سالروز عروج ملکوتی شهید صارمی ،خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ،در چنین روزی برایش مراسم گرامیداشت می گیرند و دست کم برای مدت یکی دور روزی هم که شده از لزوم تکریم هر چه بیشتر او سخن می گویند.

جدای از ضرورت حمایت های مادی و معنوی از این قشر همیشه در صحنه، شکی نیست که تعهد ، حریت ، صداقت و  صراحت و البته وجدان کاری از جمله بایسته های یک خبرنگار حرفه ای و متعهد است ؛ خبرنگاری که به ویژه در فضای جامعه اسلامی زندگی و فعالیت می کند.

خبرگزاری حوزه به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار، با تنی چند از اساتید و شخصیت های حوزوی گپ و گفتی انجام دااده و به این بهانه به بررسی  الزامات خبرنگار مسلمان ، متعهد و انقلابی پرداخته  است  که مشروح آن در ادامه می آید؛

آینه ای دقیق برای عملکرد مسئولان

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری،  عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که خبرنگاران با انعکاس دقیق عملکردها در واقع به سان آینه ای برای مسئولین عمل می کنند، گفت: یک خبرنگار در جامعه اسلامی قبل از هر چیز باید مزین به اخلاق اسلامی و کرامت انسانی باشد چرا که در غیر این صورت و بدون داشتن تعهد و اخلاق گرایی نمی تواند به درستی به رسالت خود جامه عمل بپوشاند.

اعتماد سازی؛ رسالت مهم خبرنگار

وی خبرنگاری را از جمله مشاغل بسیار حساس ، سخت و پردغدغه توصیف کرد و افزود: به اعتقاد من ، مهم‌ترین وظیفه‌ای که خبرنگاران بر عهده دارند، تلاش در راستای اعتمادسازی در جامعه است و این که با تلاش صادقانه و دلسوزانه خود اهداف دشمن در زمینه یاس آفرینی در جامعه را ناکام بگذارند؛ البته این سخن به آن معنا نیست که چشم خود را بر روی نقاط ضعف و کاستی ها ببندد بلکه منظور این است که در انعکاس مشکلات مراقب باشد که خدای ناکرده امید و اعتماد مردم به نظام اسلامی خدشه دار نشود.

عضو خبرگان رهبری همچنین با اشاره به شهادت شهید صارمی بیان داشت: خبرنگاران متعهد، صادق و فداکار بی شک ادامه دهنده راه آن شهید والامقام و دیگر شهدای عرصه خبر و اطلاع رسانی هستند و باید در این مسیر ثابت و استوارقدم بمانند.

امانت داری؛ شاخصه خبرنگار متعهد و مسلمان

حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی گرجیان، معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز با تاکید بر این که امانت داری در خبررسانی، مهم ترین اصل در رسانه اسلامی است، ابراز داشت: شهید صارمی کسی بود که در عرصه تبیین حقایق با تعهد و وجدان کاری خود، رفتار کرد و در نهایت به شهادت رسید و اساساً خبرنگاری که مسلمان و شیعه است نمی تواند نسبت به اصل امانت داری و دقت در انعکاس اخبار و تحولات جامعه بی تفاوت باشد.

حقیقت گویی مجوز ارتکاب گناه نیست

وی حقیقت گویی را جزو الزامات جدایی ناپذیر رسالت خبرنگار برشمرد و افزود: البته به بهانه حقیقت گویی و حقیقت جویی نمی توان مرتکب گناهانی چون تهمت، دروغ، غیبت و بی آبروکردن فرد مسلمانی شد.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان قم همچنین از خبرنگاران خواست تا در جهت چاره جویی برای حل مشکلات مردم، صادقانه و متعهدانه رفتار کرده و اسیر جنجال های کاذب و بیهوده جریان ها و خطوط سیاسی و جناحی نشوند.

لزوم پرهیز از نقل شایعات و اخبار غیرمستند

حجت الاسلام و المسلمین محمود عبداللهی، عضو خبرگان رهبری نیز این گونه به بیان نظر خویش پرداخت و گفت: رعایت تقوای الهی ، مهم ترین مساله ای است که یک خبرنگار متعهد می بایست خود را ملتزم به آن بداند و لذا همواره باید از نشر شایعات و اخبار موهوم و  غیر مستند بپرهیزد.

وی خبرنگار را چشمان بیدار و وجدان آگاه و بصیر جامعه توصیف کرد و افزود: در عین این که خبرنگاران باید در کار خود صداقت و صراحت لازم را داشته باشند نباید نسبت به رعایت مصالح عالی کشور و نظام اسلامی ، بی توجه و یا کم توجه باشند چرا که از نگاه دینی خبرنگار همچون یک مبلغ است که باید به خوبی شرایط و مصالح جامعه را درک کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین تصریح کرد: به همین خاطر بنده معتقدم که یک خبرنگار به هیچ وجه نباید بر اساس حدس و گمان خود دست به انتشار اخبار بزند ، ضمن آن که در آن بخش از مطالبی که نسبت به آن ها آگاهی دارد نیز می بایست مصالح سیاسی نظام و شرایط جامعه را به خوبی ملاحظه کرده و رعایت کند.

در محضر خدا معصیت نکنیم!

وی با اشاره به فرمایش معروف امام امت(ره) مبنی بر این که "عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنیم"، بیان داشت: خبرنگاران و فعالان رسانه ای باید مراقب باشند که در این آشفته بازار جامعه ما، به ورطه گناهانی چون دروغ و تهمت و شایعه سازی برای دست یابی به اهداف و اغراض سیاسی و جناحی نیافتند و همواره در کارهای خود رضایت خداوند متعال را در نظر بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی، دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین نیز با بیان این که روز خبرنگار یادآور یکی از مهم ترین مسئولیت های اجتماعی یعنی مقوله آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است ، گفت: در اهمیت فعالیت رسانه ای و نقش مهم خبرنگاران در تحولات کلیدی جامعه هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد، چه آن که اساساً خبرنگاری و خبررسانی در دنیای امروز که دنیای شلوغ و پرتلاطم اطلاعات می باشد، از مهم ترین ضرورت های روزگار ماست.

بیانی رسا و راهگشا از رهبر معظم انقلاب

وی همچنین افزود: مقام معظم رهبری در همین باره بیان رسایی دارند و با تاکید بر این که مؤثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان و مخالفان، سلاح ارتباطات رسانه‌ای است، اشاره می فرمایند که امروز قوی ترین سلاح در اختیار مطبوعات و خبرنگاران رسانه ها قرار دارد و از این حیث وجود مطبوعات یک پدیده ضروری، لازم و اجتناب‌ناپذیر برای جامعه ما به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: همانا بهترین خبرنگار ، کسی است که علاوه بر مدنظر قرار دادن شئون اجتماعی ، شئون صنفی را نیز مدنظر داشته باشدکه مهم ترین آن مساله تعهد و حفظ امانت در اطلاع رسانی اخبار می باشد.

دقت و امانت داری فدای جذابیت های خبری نشود

وی با اشاره به اهمیت رقابت های صحیح و سالم در امر خبرنگاری و اطلاع رسانی به جامعه افزود: در واقع صداقت و واقع نمایی و دقت در امر اطلاع رسانی، ضرورتی است که نباید به هیچ وجه از آن غفلت کرد و اساساً جذابیت های خبری و سرعت در انتشار اخبار باید توأم با دقت و حساسیت های لازم باشد و این که لزوماً رعایت صداقت و امانت درباره انتشار اخبار به ویژه در جامعه اسلامی مدنظر قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی در خاتمه ابراز داشت: البته ما در حال حاضر خبرنگاران بسیاری داریم که خصوصیت فوق را تا حد امکان رعایت می کنند مخصوصاً عزیزان خبرنگار در بخش اطلاع رسانی امور معنوی و حوزوی که امید است با حفظ همین شئون و ارتقای تخصصی مساله خبرنگاری ، این سلامت را روز به روز بیشتر از گذشته ادامه داده و خود به الگویی برای دیگر رسانه ها تبدیل شوند.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha