پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
محمد رضا آتشین صدف

حوزه/ عضو انجمن قلم حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز یکی از ضروری ترین کارها برای ارتقای مهارت های زندگی نسل جدید، تهیه و تدوین و انتشار کتب کاربردی و ارزشمند است.

حجت الاسلام محمد رضا آتشین صدف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: بیگانگی و کم آشنایی نسل جدید با مهارت های زندگی، یکی از جدی ترین آسیب های امروز جامعه ماست که بعضاً نتایج حاصل از این وضعیت را در برخی معضلات فرهنگی و اجتماعی به عینه مشاهده می کنیم.

وی افزود: از این حیث ، تقویت اعتماد به نفس، چگونگی روبرو شدن با مشکلات و سختی های زندگی و نیز به ویژه راهکارهای مقابله با آن ها از جمله بایسته ها و ضرورت هایی است که توجه بدان ها می طلبد که ما در کلان مقوله سبک زندگی به آن ها بپردازیم و به خصوص به مساله آموزش در رابطه با نسل جدید اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته در حال حاضر نسل جدید ما که عموماً دانش آموز به شمار می روند، در مدارس آموزش و پرورش  سواد رسمی و متداول را فرا می گیرند اما بی شک مهارت های زندگی موضوعی فراتر از این سواد رسمی است ؛ به این معنا که باید در همه عرصه های زندگی خود از برکات و دستاوردهای این مهارت ها برخوردار شوند و نه این که حالا بخواهند دروس خشک و رسمی را بگذرانند تا بلکه در آینده بتوانند از این طریق مدرکی اخذ کرده و احیاناً شغلی برای خود دست و پا کنند.

وی همچنین با اشاره به ضعف آموزش ها در ابعاد رسانه ای و فرهنگی گفت: رسانه های رسمی ما و نیز نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور متاسفانه کمتر به این مقولات ورود پیدا کرده و می کنند و هر ازگاهی اگر طرح بحثی در این باره می شود ، نوع برخوردها کلیشه ای و شعاری است تا کاربردی و عملی.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه های مهم برای جبران کم کاری های صورت گرفته در این باره، ناظر به مساله انتشار کتاب است که ما دراین خصوص در موسسه علمی فرهنگی آل یاسین(ع) که بنده دبیر علمی گروه مهارت های زندگی هستم، فعالیت هایی را ناظر به نیازهای افراد و اقتضائات روز جامعه شروع کرده ایم و به لطف الهی چندین کتاب در این باره منتشر کرده ایم.

وی افزود: در این باره نهایت تلاش ما این بوده که مباحث گنجانده شده در این سری کتاب ها ، کاربردی و به زبان روز باشد تا بتواند به نیازها و سوالات خانواده ها پاسخ دهد؛ به عنوان مثال درباره چگونگی مواجهه کودکان و نوجوانان با استرس و اضطراب و همچنین مهارت همدلی و همزبانی دو کتاب جداگانه نوشته شده و علاوه بر این ها چند کتاب دیگر درباره راهکارهای غلبه بر ترس و تنهایی و نیز لزوم داشتن تفکر انتقادی در دست چاپ است.

حجت الاسلام آتشین صدف یادآور شد: در این قبیل آثار، شاهد تلفیق علم نوین با منابع و آموزه های دینی هستیم و از علم روانشناسی مدرن بر اساس رویکرد دینی بهره گرفته شده است.

وی اضافه کرد: البته قطعاً نهادها و موسسات دولتی و خصوصی دیگر نیز می توانند به این مقولات ورود پیدا کرده و هر کدام بخشی از نیازهای جامعه در عرصه مهارت زندگی را شناسایی و برایش برنامه ریزی کنند.

کارشناس مذهبی رادیو معارف همچنین بیان داشت در کنار انتشار کتاب و جزوات ، قطعاً باید برنامه ریزی جدی در زمینه تولید فیلم و انیمیشن و کلیپ های کوتاه در فضای مجازی داشت.

وی در خاتمه گفت تاکید بر فضای مجازی به این خاطر است که امروز نسل جدید ما حضور بیش از حدی در فضای مجازی دارد که اگر ما بتوانیم برای آن فکری داشته و خوراک مناسبی برایش تهیه کنیم می توانیم از چنین بستری که تهدیدزا هم است، فرصت آفرینی کرده و به ویژه در رابطه با تقویت مهارت های زندگی ، کمک حال نسل جوان برای رقم زدن زندگی بهتر و شایسته تری باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha