پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حوزه/ مدیر جامعه‌الزهرا(س) گفت: امروز با هر قلمی نمی‌توان برای نسل جدید نوشت، قلم باید به گونه‌ای باشد که مخاطب را جذب کند، قلم باید به گونه‌ای باشد که حتی در سطح بین‌الملل مخاطب داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی در نشستی که با حضور ۴۰۰ نفر از اساتید جامعه‌الزهرا(س)برگزار شد، اظهارداشت: حضرت زهرا(س)شخصیتی است که برای بانوان افتخار مضاعف است.

حضرت زهرا(س)دارای مقام استادی بودند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت زهرا(س)دارای مقام استادی بودند، اظهار داشتند: حضرت علی(ع)دارای شخصیت بزرگ و برجسته ای هستند، اما در روایات آمده است که حضرت زهرا(س)مطالبی را القا و املا می فرمودند و حضرت می نگاشتند.

وی افزود: مصحف حضرت زهرا(س) نزد اهل بیت (ع) به یادگار مانده است و ائمه اطهار(ع) به آن مراجعه می کردند و امروز نیز نزد حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: حضرت زهرا(س)سرسلسله اساتید هستند و ما باید در این هویت صنفی به سرسلسله اساتید متصل شویم و خود را با آن حضرت تطبیق دهیم.

اساتید جامعه‌الزهرا(س)علاوه بر امر آموزش به تربیت دانش‌پژوهان اهمیت دهند

نویسنده کتاب «فرهنگ کتب حدیثی شیعه» به دوران تدریس خود اشاره کردند و ادامه داد: بنده در تمام مقاطع تحصیلی حوزه به صورت مکرر تدریس داشتم، همچنین مسئولیت های مختلفی به عهده ام بوده، اما اعتراف می کنم که هیچ جلسه ای را به شیرینی جلسه درس و تدریس عوض نمی کنم.

وی عنوان کرد: یکی از زیباترین جنبه های اسلام، هنر در هم تنیدن ابعاد مختلف بشر است؛ به طوری که در بسیاری از مکاتب، جنبه های انسان منفرد و تجزیه شده مد نظر است، اما در اسلام، انسان مرکب مورد توجه است، به همین دلیل در دین مبین اسلام، ازدواج عبادت است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: ما در هم تنیده هستیم و روح، جسم، مادیات و معنویات ما در هم تنیده است؛ همچنین یکی از به‌هم‌تنیدگی‌ها، به‌هم‌تنیدگی تعلیم و تربیت است، ما چون نمی توانیم به هم تنیدگی را هضم کنیم، موضوعات را از هم جدا می کنیم، به عنوان مثال ما آموزش را از تربیت جدا می‌دانیم.

وی با بیان این که ما نباید مجموعه ها را جدای از هم بدانیم، تأکید کرد: اولین تقاضای من این است که اساتید جامعه‌الزهرا(س)علاوه بر امر آموزش به تربیت دانش پژوهان اهمیت دهند و در تمام درس ها به این جنبه عنایت ویژه داشته باشند.

رویکرد جامعه‌الزهرا(س)، توجه ویژه به فارغ‌التحصیلان

مدیر جامعه‌الزهرا(س)به حدیثی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرمایند؛ «ثمره العلم التواضع؛ تواضع ثمره علم است»، اشاره کردند و اظهار داشتند: علما و بزرگان ما به ما یاد دادند که ابتدا به اصلاح خود بپردازیم و سپس به تعلیم و تربیت افراد جامعه بپردازیم، همان طور که امام علی (ع)در روایتی می فرماید: «وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ».

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشت: رمز، کلید و اصل موفقیت ما این است که جنبه های اخلاقی را رعایت و منتقل کنیم و در این راه، اساتید باید راهنمایی و ارشاد داشته باشند تا به نتیجه برسیم.

وی ضمن تقدیر از مدیران، شخصیت ها و مسئولان گذشته جامعه‌الزهرا(س)عنوان کرد: رویکرد ما در فضای جدید جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، توجه ویژه به خروجی ها و فارغ التحصیلان این موسسه است.

 قلم دانش‌پژوهان جامعه‌الزهرا(س) باید تقویت شود

نویسنده کتاب «احکام مصلحتی در فقه اسلامی» با تاکید بر اینکه فاصله ما با نسل جدید باید کاهش پیدا کند، اظهار داشت: امروز با هر قلمی نمی توان برای نسل جدید نوشت، قلم باید به گونه ای باشد که مخاطب را جذب کند، قلم باید به گونه ای باشد که حتی در سطح بین الملل مخاطب داشته باشد.

وی با بیان این که قلم دانش پژوهان جامعه‌الزهرا(س) باید تقویت شود، گفتند: ما باید در تقویت قلم، بیان، مشاوره و تدریس فعالیت جدی داشته باشیم.

تربیت مدرس؛ در دستور کار جامعه‌الزهرا(س)

مدیر جامعه‌الزهرا(س)با بیان اینکه تربیت مدرس در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: ما باید اساتید برجسته‌ای تربیت کنیم که در مراکز علمی و حوزوی مشغول به تدریس شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشت: بحث تربیت مشاور بحثی گسترده، علمی و عمیق است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین در امر تبلیغ، تحقیق و پژوهش باید فعالیت گسترده‌ای داشته باشیم.

وی تصریح کرد: فارغ التحصیل جامعه‌الزهرا(س)باید یا محقق با قلم توانا تربیت شود، یا مبلغی با زبان رسا باشد، یا مشاوری باشد که بتواند دل ها را به دست آورد، درون ها را تخلیه کند و راه درست را نشان دهد و یا مدرس توانمندی شود که بتواند شاگردان آینده را تربیت کند.

ما در جامعه‌الزهرا(س) یک خانواده هستیم

مدیر جامعه‌الزهرا(س)به آیه ۱۱۴ سوره طه اشاره کرد و گفت: وقتی افضل ما خلق الله دستان خود را بلند می کند و می فرماید: «رَبِّ زِدْني‏ عِلْماً»؛ بنابراین اگر هر یک از ما احساس کنیم که نیاز به آموزش نداریم، نشانه غرور در درون ما است؛ بر همین اساس، دوره های مختلفی برای توانمندسازی و علم‌افزایی اساتید در نظر گرفته شده است تا سطح علمی اساتید افزایش یابد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی عنوان کرد: ما با افتخار تحت نظام مقدس جمهوری اسلامی و زیر پرچم حوزه علمیه هستیم، اما ما در جامعه‌الزهرا(س)یک خانواده هستیم، بنابراین باید همراه و هماهنگ باشیم و در کنار یکدیگر فعالیت کنیم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha