یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام حسین ملک مکان - فارس

حوزه/ رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس گفت: دهه کرامت فرصتی برای تبیین کرامت فرزندان امام موسی کاظم(ع) که برکت ایران اسلامی هستند، می باشد.

حجت الاسلام حسین ملک مکان، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در شیراز، دهه کرامت را فرصتی برای تبیین ارزش ها و کرامت فرزندان امام موسی کاظم (ع) بیان کرد و گفت: وجود بارگاه منور و نورانی فرزندان امام موسی کاظم (ع) در ایران اسلامی منشاء برکات و خیرات زیادی برای مردم است.

وی افزود: دهه کرامت فرصت ارزشمندی است تا شخصیت این بزرگواران بیش از پیش به مردم شناسانده شود چرا که وجود آنها در کشور ما وجودی معنوی و با برکت است که مردم باید از این برکات و آثارمعنوی آنها بیشتر اطلاع پیداکنند.

واجب شدن بهشت با زیارت حضرت معصومه(س)

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس، با اشاره به این که دهه کرامت از میلاد حضرت معصومه (س) آغاز می شود، ابراز داشت: در روایات آمده است هرکس حضرت معصومه(س) را در شهر مقدس قم زیارت کند بهشت بر او واجب می شود که این نشان از عظمت و فضلیت این بانوی مکرمه و محترمه است.

حجت الاسلام ملک مکان ادامه داد: حضور حرم و بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم باعث شکل گیری حوزه علمیه، رونق و گسترش آن شد که مورد توجه دنیای اسلام قرار گرفت و امروزه  شهر مقدس قم همچون نجف اشرف که زمانی مرکز و کانون حوزه های علمیه بود، این جایگاه را دارا می باشد.

وی خاطر نشان کرد: حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) در شهر مقدس قم مامن و ملجا بسیاری از مردم ایران اسلامی و همچمنین دیگر شیعیان از سراسر جهان است که در هر لحظه به آن حرم مشرف می شوند و به واسطه آن حضرت به درگاه خداوند متعال تقرب پیدا می کنند.

شاهچراغ (ع) معروف به امین ولایت

استاد حوزه شیراز در بخشی از گفتگو به جایگاه ویژه احمدبن موسی و مادر گرامیشان نزد امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و بیان داشت: مادر حضرت شاهچراغ (ع) زنی پارسا، مورد محبت اهل بیت(ع) و امانتداربودند که مردم آن زمان وی را به اسم "ام احمد" می شناختند، لقبی که امام موسی کاظم(ع) به وی داده بودند.

حجت الاسلام ملک مکان، همچین با اشاره شخصیت والای شاهچراغ(ع) نزد امام موسی کاظم(ع) گفت: درروایات آمده است که پدر بزرگوارشان ایشان را بر دیگر فرزندان مقدم و گرامی می داشتند که همین امر هم سبب شده بود مردم تصور کنند امام بعد از امام هفتم ایشان است.

وی با بیان این که احمدبن موسی(ع) انسانی زاهد، عابد وفاضل بودند، خاطرنشان کرد: بعد از شهادت پدر بزرگوارشان مردم  برای بیعت با ایشان به عنوان امام بعدی به احمدبن موسی(ع) مراجعه کردند که ایشان در جواب در خواست مردم گفتند: من خودم در بیعت با برادرم امام رضا(ع) هستم در حالی که اقبال عمومی به وی بود و مردم علاقمند بودند و تصور می کردند امام بعدی ایشان باشد.

حجت الاسلام ملک مکان اضافه کرد: احمد بن موسی(ع) در برابر خواست مردم، ولایت را در جایگاه واقعی خود معرفی کردند و به صاحب اصلیش که امام رضا(ع) بود، سپردند که این امر باعث شد شاهچراغ به امین ولایت شناخته شوند.

امام رضا(ع) ولی نعمت ما ایرانیان است

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس، با بیان این که دهه کرامت با میلاد امام رضا(ع) به پایان می رسد، تصریح کرد: حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس هیچ زمانی خالی از زائر نبوده و هر شخصی با هر عقیده و شکلی که به آن حرم مطهر مشرف بشود مورد توجه و عنایت ویژه امام رضا (ع) قرار می گیرد و دست خالی برنمی گردد چرا که امام رضا(ع) به امام رئوف و مهربان معروف هستند.

حجت الاسلام ملک مکان گفت: مهربانی و عطوفت امام رضا(ع)  تنها شامل انسان ها نمی شود بلکه حیوانات نیز به درگاه ایشان پناه می برند که ضامن آهوشدن نمونه بارز این عطوفت و مهربانی است.

استاد حوزه شیراز به ساده زیستی و توجه امام رضا به محرومان و زیردستان اشاره کرد و ابراز داشت: در روایات آمده است ایشان هنگامی که سفره غذا را پهن می کردند، خادمان، نگهبانان و همه افراد خانواده را بر سر سفره دعوت می کردند و کنار آنها غذا می خوردند.

امام رضا(ع) عالم آل محمد

حجت الاسلام ملک مکان گفت: امام رضا(ع) علاوه بر رئوف بودن، ضامن آهو بودن، به عالم آل محمد(ص)  نیز معروف هستند که این به دلیل اقتدار و قدرت ایشان در جلسات و مناظره های بود که با افرادی از ادیان و مذاهب دیگر داشتند.

وی خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) به دلیل تسلط کامل به دیگر ادیان و کتب آنها در جلساتی که  با  افراد آنها داشتند بر اساس مستندات با آنها گفتگو می کردند که همین مستندات و علم باعث قانع شدن آن افراد می شد.

رسالت مهم و خطیرائمه جمعه و خبرنگاران

رئیس شورای ساسیت گذاری ائمه جمعه استان فارس در پایان با مقایسه رسالت  خبرنگاران  با ائمه جمعه  یادآورشد: ائمه جمعه و خبرنگاران با در اختیار داشتن دو فرصت نماز جمعه و رسانه رسالت مهم و بزرگی در تبین ارزش های دینی و اسلامی دارند.

حجت الاسلام ملک مکان بیان داشت: در کشور ما مردم به دو تربیون نماز جمعه و رسانه ها توجه ویژه دارند که در همین راستا رسالت ائمه جمعه و خبرنگاران می تواند بسیار سازنده و مثبت ویا در صورت غفلت و کم توجهی مخرب و منفی باشد.

وی اضافه کرد: بنابراین ائمه جمعه و خبرنگاران باید با فضاسازی که انجام می دهند فضای جامعه را به سمت و سوی دینی و معنوی سوق دهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha