شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه / حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید براینکه خدمت به مستضعفان از طواف خانه خدا برتر است گفتند: دوست داران حضرت رضا(ع) در دهه کرامت پیشتاز خدمت به مستضعفان باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از مشهد، امام رضا(ع) معین الضعفاست و در سیره ایشان نشانه های بسیاری از کمک به مستضعفان دیده می شود؛ مسئله ای که در منشور 7 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی هم به آن تاکید فراوان شده است. با این نگاه وظایف و کارکردهایی در راستای توجه به مستضعفان برای این آستان نورانی ترسیم شده است.

آنچه در ادامه از نظر خواهید گذراند، مشروح سخنان حضرت آیت الله مکارم شیرازی در گفتگو با پایگاه آستان قدس رضوی است .

«اول باید ببینیم چرا این دهه به نام دهه کرامت نامیده شده است؟ تا بعد ببینیم چرا امسال به طور خاص دهه کمک به مستضعفان نامیده شده است؟ کرامت در لغت عرب گاهی به معنی بزرگواری است. «اِن اکرمکم عندالله اتقاکم»؛ گرامی ترین شما در نزد خداوند با تقواترین شماست. کریم به معنی کسی است که دارای شخصیت و بخشنده است. وقتی می گوییم فلان شخص کریم است، یعنی شخص بزرگواری است که دست دهنده دارد. این دهه، دهه کرامت است. آغازش اول ماه ذی القعده است؛ مطابق روایت میلاد مسعود فاطمه معصومه (س) و 11 ماه هم میلاد مبارک حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضاست.

این دهه ای که آغاز و انجامش میلاد این خواهر و برادر بزرگوار است، دهه کرامت نامیده شده است. طبعا این مسئله پیام دارد. همان گونه که آن ها کریم و بزرگوار هستند و ما از آن ها انتظار داریم در پیشگاه خداوند شفاعت مان را بکنند و گره از کار ما گشوده شود، مشکلات جهان اسلام حل شود، مشکلات شخصی، اخلاقی، اقتصادی می خواهیم به برکت شفاعت آن ها در پیشگاه خداوند حل شود، خود ما هم در حل مشکلات مردم باید پیش قدم باشیم. پیام دهه کرامت این است. بنابراین نام دهه مستضعفان بر دهه کرامت نهادن، بسیار متناسب است.

شیعیان، دوستداران و علاقه مندان به مکتب حضرت رضا (ع) باید در خدمت رسانی به مستضعفان، در این دهه کوشا باشند.

یک گام کریمانه برداریم

اگر ما از آن امام کریم انتظار داریم، خودمان هم باید یک گام کریمانه برداریم. به سراغ خانواده های یتیم رفتن، افرادی که قرض دارند و در قرض شان مانده اند، دخترانی که ازدواج کردند اما هنوز خانه خود نرفتند چون جهیزیه ندارند، پسرانی که هزینه ازدواج ساده را ندارند، زندانیانی که به خاطر یک مبلغ مختصر به زندان افتاده اند و می شود آن ها را آزاد کرد، آن هایی که فاقد مسکن هستند، آن هایی که بیمارند و هزینه درمان ندارند.

 باید به سراغ این‌ ها برویم. مستضعفین انواع و اقسام دارند و باید خدمت رسانی کرد. حالا این خدمت رسانی هم انواعی دارد. یک وقت ممکن است خود انسان تمکنی دارد و می تواند کمک کند. اما یک وقت تمکن مالی ندارد، ولی می تواند زبان خوش بگذارد. خیری را دعوت کند که او در این وادی قدم بگذارد. او در این راه قدم بردارد. زبان خیر گذاشتن، مسئله خدمت رسانی به مردم واقعا در اسلام مهم است.

من این حدیث را عرض می کنم: امام صادق علیه السلام مشغول طواف خانه خدا به همراه یکی از دوستانشان بودند. یک نفری آمد و در گوش آن دوست مطلبی گفت. حضرت فرمود آن دوستت چه گفت؟ طرف گفت: دوستم آمد و گفت بیا کمکم. حضرت فرمودند: چرا نرفتی؟ گفت: مشغول طوافم. حضرت فرمودند: آن خدمت از این طواف مهم تر است.

خدمت رسانی به مستضعفان از طواف خانه خدا هم بالاتر است. خود حضرت هم گاهی طوافش را قطع می کرد و می رفت دنبال انجام حاجت برادر مسلمانی و بعد برمی گشت ادامه طواف را کامل می کرد. از این حدیث و مانند این معلوم می شود که خدمت به مستضعفین چقدر مهم است. ما می بینیم ائمه با اینکه می توانستند توصیه کنند اما خودشان شبانه بار مستضعفان را به دوش می کشیدند و به درب خانه می بردند. این ها پیام دارد.

آستان قدس پرچمدار جریان خدمت رسانی به مستضعفین

اما چرا آستان قدس پرچم این خدمت رسانی را برافراشته است؟ خب بعد از آن که مقام معظم رهبری آن منشور 7 گانه را به تولیت جدید آستان قدس رضوی ابلاغ کردند، آستان قدس پرچمداری جریان خدمت رسانی به مستضعفین را برعهده گرفت. اما معنی و مفهومش این نیست که زوار مسئولیتی ندارند. زوار هم مسئولیت مهمی در این راه دارند. ما نگاه می کنیم می بینیم خود حضرت رضا (ع) برای حل مشکلات مردم چقدر تلاش و کوشش می کرد. ما می بینیم که امام صادق (ع) یکی از خدمت رسانی هایی که داشتند این بود که یک پولی را نزد یکی از یارانشان به نام «مفضل بن عمر» گذاشته بودند.

فرمود مفضل این را بگیر. اگر دیدی بین دو نفر از دوستان ما بر سر مسائل مالی اختلافی هست، پول را بده و دعوا را ختم کن. یعنی حتی برای اینکه دعوا پایان پیدا کند و رشته اتحاد گسسته نشود خدمت رسانی می کردند. این هم نوعی خدمت رسانی به مستضعفان بود.

کمک به نیازمندان موجب استجابت دعاست

ما زیارت هایی داریم. در زیارت ها پیام هایی هست. الفاظی نیست که ما بخوانیم و بگوییم همین که خواندیم ثواب بردیم. محتوا دارد. پیام دارد. «اشهد انک اقمت الصلاه و آتیت الزکات.» نماز عبادت بزرگ، زکات خدمت رسانی به مستضعفان. می دانید که زکات واجب و زکات مستحب داریم. زکات واجب مال آن 9 چیز است. زکات مستحب همه این موارد را شامل می شود. «و امره بالمعروف و نهیت عن المنکر.» یکی از طرق خدمت رسانی ها امر به معروف و نهی از منکر است. که انسان بتواند کاری بکند که دوستش، برادر مسلمانش، خواهر مسلمانش گرفتار نابه سامانی ها نشود. من امیدوارم همه عزیزان این دهه را غنیمت بشمرند و در خدمت رسانی کوشا باشند و بدانید از چیزهایی که باعث اجابت دعا می شود کمک کردن به نیازمندان است. ما دعا می کنیم در جوار حضرت و انتظار داریم به اجابت برسد. یکی از شرایط استجابت دعا همین خدمت رسانی به مستضعفین است.

کسانی که در مسیر سیر و سلوک عرفانی قدم برمی دارند، یعنی می خواهند به معرفت الهی نزدیک تر شوند و به قرب خدا برسند، بزرگان سیر و سلوک می گویند یکی از اسباب قرب به خدا و توفیق در سیر و سلوک کمک به مستضعفان است و سبب می شود به خدا نزدیک شویم.

من امیدوارم همه برادران و خواهران، کسانی که می توانند واسطه خیر شوند، همه در این دهه کرامت کوشش کنند و همگام با آستان قدس رضوی انشاءالله یک کمک خوبی، آشکار و هویدا و شفاف به مستضعفان بشود

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha