سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله سیداحمد خاتمی

حوزه/ حوزه/ امام جمعه موقت تهران با بیان این که باید از سیاسی کردن مسئله FATF پرهیز کرد، در پاسخ به برخی منتقدان طرح این مسئله در نماز جمعه، گفت: نماز جمعه جای روشنگری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله سیداحمد خاتمی، امروز جمعه ۲۶ شهریور در خطبه‌های نمازجمعه تهران که در محل دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اظهارات مطرح شده در فضای سیاسی کشور راجع به توافق ایران به FATF (اتحادیه بین المللی مبارزه با پول شویی)، در پاسخ به برخی منتقدان طرح این مسئله در نماز جمعه، اظهار داشت: درست است که جای تصمیم در خصوص مسئله FATF، شورای عالی امنیت ملی کشور است و نه نماز جمعه، اما توجه داشته باشیم که نماز جمعه جای روشنگری است.

وی با بیان این که در روایات تأکید شده است که خطیب جمعه، به تحلیل اتفاقاتی که در فضای جامعه می افتد، بپردازد، گفت: سؤال این است که آیا نباید اتفاق مهمی چون توافق ایران با FATF در نماز جمعه گفته نشود؟ با این روند شاید در آینده نزدیک بگویند که نمازهای جمعه اصلاً وارد مسائل سیاسی نشوند! در حالی که نماز جمعه، نمازی عبادی-سیاسی است.

*تصمیم در خصوص مسئله FATF با نمازجمعه نیست

خطیب موقت جمعه تهران ادامه داد: ما هم معتقدیم، تصمیم در خصوص مسئله FATF با نمازجمعه نیست، بلکه با شورای عالی امنیت ملی است، اما طبق تأکید قرآن کریم در آیه ۱۴۱ سوره نساء که «جامعه دینی باید مستقل باشد» و طبق تأکید قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل ۱۵۳ که می گوید «هر گونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است»، آقایان مسئول حداقل قبل از به ثمر رسیدن قطعی توافق FATF ، اجازه نقد و بررسی عالمانه موضوع را بدهند، چرا که این نقد و بررسی ها مسئله را روشن تر کرده و مسئولین را در این عرصه کمک خواهد کرد.

*باید از سیاسی کردن مسئله FATF پرهیز کرد

وی با بیان این که باید از سیاسی کردن مسئله FATF پرهیز کرد، گفت: متأسفانه هر مسئله ای که در این کشور مطرح می شود، رنگ سیاسی به خود می گیرد، در حالی که بهتراست موافقان و مخالفان این مسئله، منطقی ورود کرده و نظرات خود را بنویسند و از ورود جنجالی به آن، کار را خراب می کند، خود داری نمایند و در نهایت توجه داشته باشند که حکم نهایی در این مسئله با شورای عالی امنیت ملی است.

آیت الله خاتمی با تأکید بر این که شورای عالی امنیت ملی کشور در مسئله FATF باید به دو نکته اساسی توجه کند، گفت: مسئله اول و بسیار مهم، استقلال کشور است و اگر مسئولان شورای عالی امنیت ملی دیدند که این قرارداد به استقلال کشور ضربه می زند، قاطعانه آن را رد کنند؛ مطلب دوم این است که ببینند با چه کسانی طرف هستند؟ بدانند در این مسئله، با دشمنانی طرف هستند که بد عهدی در ذات شان است؛ مسئولان شورای عالی امنیت ملی ببینند که طرف های مقابل، در برجام چه کردند؛ ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در مسئله برجام به تمام تعهدات عمل کردیم، اما آن ها عمل نکردند؛ مسئولان شورای عالی امنیت ملی با توجه به این ملاحظات تصمیم گیری کنند

*آمارهای دقیق، تصمیم گیری‌های دقیق را به دنبال دارد

وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ارائه آمار واقعی در مسائل مختلف کشور، گفت: در رابطه با ضرورت آمارهای واقع بینانه برای تصمیم گیری در امورات مختلف کشور، معظم له سفارشاتی فرمودند و ان شاءاالله مردم هم همکاری می کنند تا آمارها دقیق باشد که در پی آن، تصمیم گیری های مسئولان هم دقیق شود.

خطیب موقت جمعه تهران افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند دستکاری در آمارهای کشور، گناه کبیره است؛ گناه است چون تدلیس و کتمان واقعیت هاست و زیربنای آن هم کلک زدن است و البته کبیره است، چون فساد آن گسترده است و سر از تصمیم های غلطی می آورد که  آسیب به کشور است.

وی با تأکید بر این که از مهمترین مسائل، صداقت و شفافیت با مردم و رو راست بودن با آن هاست، گفت: این مردم صاحب انقلاب اند و حق آنان است که آن چه مربوط به مردم و به مصلحت آنان است، به صراحت و شفافیت برای شاان گفته شود.

*تفکر حاکمان عربستان، تکفیر پرور است

آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضع گیری های اخیر مقام معظم رهبری راجع به دولت عربستان و حکام آل سعود، گفت: وقتی این رژیم، علیه شیعیان که احیاگران اسلام ناب محمدی(ص) هستند، موضع گیری و اقدام می کند، سزاوارترین جایی که باید پاسخ به یاوه گویی های آنان داده شود، خطبه نماز جمعه ام‌القرای جهان اسلام، یعنی تهران است.

وی با بیان این که وهابیت در عربستان حاکم است، اظهار داشت: در عربستان، بچه ها از کلاس اول ابتدایی که به مدرسه می رود ، در آموزه های دینی شان می خوانند که فلان فرقه کافر هستند، خون شان حلال است و ...؛ و تا یک فرد به دانشگاه ها می رود، به کلی شستشوی مغزی داده می شود؛ این تفکر حاکم بر دولت عربستان و آل سعود است که تکفیر پرور است

*اذعان علمای اهل سنت به بیگانگی وهابیت از اسلام

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در روز عید قربان، گروهک تروریستی-تکفیری داعش، ۱۹ جوان را به نقطه ای از سوریه برده و سر بریدند؛ این اقدامات وحشیانه، از تفکر سخیف وهابی گری نشأت می گیرد.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه چندی پیش، نشستی در چچن با حضور علمای اهل سنت و الازهر مصر برگزار شد و در این جلسه، به صراحت اعلام شد که وهابیت از اسلام بیگانه است و هیچ ربطی به اسلام ندارد.

*یمن تابلوی ۳ قرن جنایت آل سعود

آیت الله خاتمی با بیان این که آل سعود از حدود ۳ قرن پیش تا کنون، حکومت عربستان را به دست گرفته و فقط با وحشی گری، آدم کشی و با غارت گری، راه خود را پیش برده است، گفت: آنچه امروز در یمن و کشتار کودکان و زنان می بینید، تابلویی از حدود ۳ قرن جنایات آل سعود است؛ این جماعت اصل کارشان بر غارت گری و آدم کشی است و اگر زمانی پای منطق و استدلال بیایند، یک استثناء و از روی ملاحظات است.

وی با تأکید بر این که دولت سعودی، یعنی دولتی ضد بشر، ضد حقوق بشر، ضد قرآن و ضد اسلام، خاطرنشان کرد: این دولت مدت هاست که با صهیونیست ها رفیق است؛ آنان این موضوع را مخفی می کردند، اما اخیرا دوستی و رفاقت با صهیونیست ها را که دشمنی شان با اسلام بسیار روشن و آشکار است، علنی کردند؛ همه می دانیم که در جنگ ۳۳ روزه لبنان و جنگ غزه، پشت صحنه کمک به صهیونیست ها، عربستان سعودی بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: با توجه به موارد گفته شده باید گفت، حکام عربستان، خائن الحرمین الشریفین هستند و نه خادم آن، و ان‌شاءالله، جهان اسلام به زودی جشن سقوط آل سعود را جشن بگیرند.

*تا دست آمریکا در سوریه باز است، سوریه آرام نمی‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اخیر سوریه، گفت: ما از هر گامی که جلوی خونریزی در سوریه گرفته شود، استقبال می کنیم، اما آمریکا و نوچه هایش که تکفیری ها هستند، بارها آتش بس را شکستند، چرا که آن ها آتش بس را برای تجدید قوای خودشان می خواهند.

آیت الله خاتمی با تأکید بر این که تا دست آمریکا در سوریه باز است، سوریه روی آرامش را نخواهد دید، تأکید کرد: تنها راه حل معضلات سوریه این است جنایتکارانی که تکفیری ها را تجهیز می کنند و حضورشان در سوریه بدون اجازه دولت قانونی این کشور است، دست از حمایت تکفیری ها بردارند.

*تقریب مذاهب و پاسداشت غدیر را با هم می بینیم

وی در ادامه سخنان خود با اشاره فرا رسیدن سالروز میلاد امام هادی(ع)، گفت: امام هادی(ع)، امامی است که در عرصه سازماندهی شیعه فعالیت کرد و نقش ارزنده ای در آماده سازی شیعه برای زندگی در عصر غیبت را فراهم آورد.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره نزدیک شدن به عید غدیر خم، با بیان این که ما تقریب و غدیر را با هم پیش می بریم، گفت: امام راحل فرمودند غدیر یک روز نیست، بلکه باید همیشه باشد؛ روز عید غدیر روز تجلی بیعت با امامت است و ولایت فقیه ما، قطره ای از دریای ناپیدا کرانه ولایت است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله خزعلی، گفت: سراسر وجود این عالم فقید، مملو از عشق به مولا علی(ع) بود.

*فرهنگ دفاع مقدس تمام شدنی نیست

آیت الله خاتمی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، آن را سند افتخار ماندگار برای ملت ایران خواند و گفت: ۸ سال دفاع مقدس تمام شد، اما فرهنگ جهاد و عشق به خدا تمام شدنی نیست؛ این فرهنگ است که ۳۷ سال دشمنان ملت ایران را پشت مرزها نگاه داشته و نگاه خواهد داشت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۵ هم گفت: آغاز سال تحصیلی بهار است اما آن گاه این بهار اندر بهار می شود که معلمان، دبیران و اساتید محترم بر دوش خود احساس مسئولیت سنگین را داشته باشند؛ بدانند امانتی به آنان داده شده که باید این امانت را درست امانتداری کنند و نسل صالح به جامعه تحویل دهند.

*تلاش سیاسیون برای عیب جویی، نشانه بیماری روانی-سیاسی است

امام جمعه موقت تهران در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که عیب جویی و عیب گویی در شأن جامعه اسلامی نیست، گفت: عیب جویی و عیب گویی اصولاً رذیلت شناخته می شود، اما از سوی دیگر عیب پوشی و عیب زدایی فضیلتی برای انسان ها محسوب می شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در مسائل سیاسی هم اگر بنا باشد که جناح ها و گروه ها در پی یافتن نقطه ضعف دیگران باشند، نشانه بیماری روانی-سیاسی است.

آیت الله خاتمی با بیان این که راه درمان بیماری عیب جویی، این است که جامعه چنین افرادی را تحویل نگیرد، گفت: وقتی شخص عیب جو تحویل گرفته نشود، ناکام می ماند؛ بنابراین راه مبارزه با این بیماری، همین است که عیب جویان منزوی شوند.

۲۹/۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha