سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نمایشگاه کتاب

حوزه/ دوازدهمین نمایشگاه کتاب استانی قم این روزها میزبان اهالی فرهنگ و علاقه مندان به کتابخوانی به خصوص طلاب و روحانیون حوزه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» این روزها با برگزاری دوازدهمین نمایشگاه کتاب استانی قم هوای تازه ای به درون ریه های فرهنگی شهر دمیده شده و تَب کتاب خوان های حرفه ای برای انس بیشتر با یار مهربان بالا رفته است.

284 غرفه مجتمع ناشران قم با عرضه بیش از 50 هزار کتاب در موضوعات حوزوی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان، حقوقی، دانشگاهی، آموزشی و عمومی از روز نخست اسفند به پاتوق اهالی فرهنگ و کتاب دوست تبدیل شده و روزهای گرم خرید کتاب و کتابخوانی را در شب های سرد زمستانی تجربه می کند.

بهار نمایشگاه کتاب استانی به خوبی توانسته مجتمع ناشران را از حالت سردی و انجماد خارج کند و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی را راهی این ساختمان پنج طبقه کند تا با تهیه کتاب های مورد علاقه خود، هم به ویترین کتاب ها رونقی دهند و هم راهروها و پله های برقی این مجتمع فرهنگی را از خواب زمستانی بیدار کنند.

اهالی فرهنگ و علاقه مندان به کتابخوانی که شاید در بیشتر اوقات سال به دلیل گرانی و محدودیت های مالی دست خود را کوتاه شده از دستیابی به یار مهربان ببینند، می توانند با استفاده از فرصت برگزاری نمایشگاه کتاب استانی و استفاده از تخفیف و بن کارت وزارت ارشاد فاصله دستان خود را برای رسیدن به کتاب کمی کوتاه تر بدانند.        

روحانیون و طلاب جوان که به عنوان یکی از مهم ترین مخاطبان پروپاقرص نمایشگاه های کتاب شناخته می شوند، با بالا و پایین کردن راهروها و زیر و رو کردن قفسه های مختلف، کتاب های مورد نیاز و علاقه خود را از میان دریایی از کتاب صید می کنند.

*خرید کتاب برای اهداء در ایام تبلیغ نمایشگاه کتاب

حجت الاسلام هادی حسین پور یکی از طلاب درس خارج و از مبلغان حوزه علمیه با حضور در غرفه های مختلف در حال پرسش تخفیف برای خرید چند جلد کتاب «کشتی پهلو گرفته» یکی از پرتیراژترین کتاب ادبیات داستانی ایران و پرفروش ترین اثر سیدمهدی شجاعی است؛ این طلبه خوش ذوق حوزه امسال قصد کرده هرچه کتاب از نمایشگاه خریداری کند، در ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در هیئات مذهبی سبزوار به تعدادی از عزاداران فاطمی هدیه کند و بر این اساس به دنبال غرفه ای است تا بلکه بتواند با تخفیف بیشتر، کتاب بیشتری تهیه کند.

وی، همچون سایر مشتریان یار مهربان یکی از مهم ترین عوامل سخت شدن خرید کتاب را قیمت بالای آن می داند و می گوید: برگزاری نمایشگاه فرصت خوبی است تا با استفاده از تخفیف ناشران و بن کارت ارشاد بتوان کتاب تهیه کرد.

*مکانیسمی برای معرفی فهرست آثار موجود در نمایشگاه به چشم نمی خورد

چند غرفه پایین تر حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر حق شناس مدیرگروه علوم تربیتی قرآن و حدیث موسسه آموزش عالی بنت الهدی به دنبال کتاب های حوزه قرآن است و چند کتاب را هم در این زمینه تهیه کرده است؛ وی که دکترای تفسیر دارد و تحقیقاتش معطوف به حوزه قرآن و مطالعات زنان است، چندین عنوان کتاب از جمله «آسیب شناسی خانواده»، «نظام اسلامی و مسئله حجاب» و «نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب» را تالیف کرده و مقاله «حجاب در قرآن با نگاه به روایات» را هم به نگارش درآورده است.

وی از برگزاری نمایشگاه کتاب استانی قدردانی می کند اما گلایه هایی نیز در خصوص عدم وجود چند سرور و دستگاه برای اعلام نام و نشان کتاب های حاضر در نمایشگاه دارد؛ او می گوید: تهیه یک نرم افزار برای جست وجوی کتب موجود در نمایشگاه کار پیچیده ای نیست.

این نویسنده حوزوی همچنین از کم توجهی برای ایجاد سیستم راهنمای دقیق و جزئی غرفه ها انتقاد می کند و معتقد است مبلغ پایین بن کارت کتاب ها انگیزه زیادی برای ایستادن در صف ایجاد نمی کند.

وی همچنین می گوید: قیمت کتاب ها به طور کلی گران است و خریداران برای خرید کتاب مشکل دارند و بسیاری از افراد نمی توانند کتاب مورد نیاز خود را تهیه کنند و برای این مسئله باید فکری کرد.

*طلبه ها محدودیت مالی در خرید کتاب های دوره ای دارند/نمایشگاه حوزه دین وزانت خاصی دارد   

در غرفه انتشارات علامه طباطبایی یک روحانی مسئول غرفه است و طلاب و مراجعان را راهنمایی می کند؛ شیخ محمدرضا کریمی طلبه درس خارج حوزه علمیه قم به عنوان مسئول غرفه انتشارات علامه طباطبایی از عرضه شدن 40 عنوان کتاب از آثار مرحوم علامه حسینی طهرانی شاگرد صاحب تفسیر المیزان در نمایشگاه کتاب استانی قم می گوید؛ وی در خصوص استقبال از نمایشگاه تصریح می کند مخاطبان ما طلاب هستند و تاکنون از کتاب های «امام شناسی»، «معادشناسی»، «الله شناسی» و «روح مجرد» مرحوم علامه حسینی طهرانی استقبال بیشتری نسبت به سایر آثار شده است.

وی به گلایه سال گذشته طلاب به این انتشاراتی برای افزایش تخفیف کتاب در ایام برگزاری نمایشگاه ها اشاره می کند و می گوید: سال گذشته که نمایشگاه کتاب استانی قم در مصلی برگزار شد، این انتشارات، کتاب ها را با ده درصد تخفیف عرضه می کرد که با گلایه های طلاب امسال تخفیف 25درصدی را در نظر گرفته شد اما با این وجود، هنوز بسیاری از طلاب محدودیت مالی در خرید کتاب دارند چرا که برخی کتاب ها به شکل دوره ای است و قیمت سنگینی دارند.

این طلبه حوزه علمیه، ایجاد فضای نمایشگاهی در قم را یک ضرورت عنوان می کند و می گوید: مجتمع ناشران فضای نمایشگاهی نیست و بر این اساس باید مسئولان تدبیری برای ایجاد یک فضای نمایشگاهی در قم داشته باشند.

حجت الاسلام کریمی همچنین بر لزوم برگزاری نمایشگاه تخصصی حوزه دین هم تاکید می کند و معتقد است برگزاری چنین نمایشگاهی نشان دهنده سطح فرهنگی، فکری و فهم حوزویان است.

وی همچنین افزایش وزانت نمایشگاه را مورد اشاره قرار می دهد و تصریح می کند: در نمایشگاه های تخصصی مثلا یک کتاب آشپزی در مقابل یک کتاب ارزشمند علمی قرار نمی گیرد!

*از آثار بازنویسی شده به زبان کودکان استقبال می شود/ فرصت زمانی بازدید از نمایشگاه افزایش پیدا کند نمایشگاه کتاب

امسال 44 ناشر کودک میزبان کودکان کتاب خوان در دو طبقه از فضای نمایشگاه مجتمع ناشران هستند؛ حجت الاسلام محمدحسین کاظمی طلبه درس خارج حوزه دست دو پسر 5 و 9 ساله خود را گرفته و در حال بالا و پایین کردن راهروهای نمایشگاه است؛ از او درباره دلیل به همراه آوردن حضور فرزندان خردسال خود در نمایشگاه پرسش می کنم که پاسخ می دهد: نمایشگاه کتاب حال و هوای خاصی دارد و مواجه شدن کودکان با فضای انبوه کتاب ها، یک اتفاق مثبت است و هم شوقی در آنها برای انتخاب و خرید کتاب ایجاد می کند و هم در راستای افزایش عشق و علاقه به کتاب تاثیرگذار است.

این طلبه جوان حوزه از تلاش برای آشنایی فرزندان خود با کتاب و کتابخوانی سخن می گوید و تصریح می کند: در طول اوقاتی از شبانه روز که کتاب مطالعه می کنم، به بچه ها هم توصیه می کنم شما هم کتاب های خود را بیاورید و بخوانید تا از کودکی با کتاب، انس و ارتباط داشته باشند.

حجت الاسلام کاظمی از آثار بازنویسی شده کتاب ها به زبان کودکان استقبال می کند و می گوید: امروز کتاب های داستان در رابطه با شهدا و انبیاء منتشر می شود که بازنویسی شده به زبان کودکان است و بچه ها با ذوق و شوق بیشتری از آنها استقبال می کنند.

وی به کوتاه بودن زمان برگزاری نمایشگاه استانی اشاره می کند و می گوید: برگزاری نمایشگاه کتاب خیلی خوب است اما فرصت آن کم است؛ پایان هفته هم که به طور طبیعی خیلی شلوغ می شود و با توجه به اینکه ساعت بازدید نمایشگاه در بازه زمانی قرار دارد که طلاب و دانشجویان به تحصیل و مطالعه اهتمام دارند، بهتر بود زمان برگزاری نمایشگاه بیشتر بود و تا ساعات پایانی شب هم فعالیت داشت.

*دست ها برای خرید کتاب کوتاه است/ فهرست آثار عرضه شده در نمایشگاه در بستر وب یا نرم افزار ارائه شود     

بسیاری از روحانیون به همراه خانواده های خود در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کرده اند؛ حجت الاسلام سید روح الله حسینی طلبه سطح چهار حوزه به همراه همسر خود که از طلاب حوزه خواهران است، در حال کشیدن کارت از پایانه فروش یکی از غرفه های نمایشگاه کتاب برای خرید چند کتاب حوزوی و مرتبط با ادیان است؛ او به ضرورت برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره می کند و می گوید: دسترسی به ناشران کشوری و بهره مندی از تخفیف خرید کتاب دو امتیاز مهم برگزاری نمایشگاه کتاب است.

وی همچنین با اشاره به اینکه گاهی برای خرید کتاب های مورد نیاز خود به نمایشگاه مراجعه می کنیم اما نهایتا دو جلد می توانیم تهیه کنیم، تصریح می کند: کتاب های چندجلدی و دوره ای بسیار گران در می آید و اگر کسی اهل کتاب باشد با خرید یکی دو جلد کتاب کارش راه نمیفتد و نمیتوان کسی را هم متهم کرد زیرا به دلیل تورم اقتصادی در کشور تولید کتاب برای ناشر گران در می آید.

این طلبه حوزه از سیستم اطلاع رسانی نمایشگاه برای عدم معرفی کتب ارائه شده در سامانه و نرم افزاری پیش از برگزاری نمایشگاه انتقاد می کند و می گوید: کاش فهرست کتب عرضه شده در نمایشگاه در بستر وب قرار می گرفت یا در خود بخش اطلاعات نمایشگاه ارائه می شد تا مخاطبان وقت کمتری را صرف جست وجوی کتاب ها در سالن ها و طبقه های مختلف کنند.

*دولت برای ارائه کتاب ارزان به مخاطبان از ناشران حمایت کند

حجت الاسلام ابوالفضل عمومی طلبه جوان حوزه که مشغول تحصیل در سطح یک حوزه است، مجموعه یازده جلدی ترجمه کتاب «الغدیر» علامه امینی را با 25درصد تخفیف در نمایشگاه خریداری کرده و از برگزاری نمایشگاه کتاب استانی ابراز رضایت می کند و معتقد است گرانی کتاب از گرانی کاغذ منشا می گیرد و دولت می تواند با حمایت از تولیدات و فراهم کردن بستر تولید کاغذ داخلی این مسئله را رفع کند.

وی تصریح می کند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران کشور حمایت ویژه ای داشته باشد تا کتاب ارزان تر در اختیار مخاطبان قرار گیرد.نمایشگاه کتاب

*استقبال خوب حوزویان و طلاب خارجی از نمایشگاه کتاب استانی/ نمایشگاه تخصصی حوزه دین به دلیل عدم وجود فضای نمایشگاهی برگزار نشد   

برای بیان دغدغه های طلاب و روحانیون حوزه با حمید خرمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم گفت وگو کردیم؛ وی از استقبال بسیار خوب حوزویان و طلاب خارجی در نمایشگاه سخن می گوید و تصریح می کند: امسال به دلیل عدم فضای نمایشگاهی نتوانستیم پنجمین نمایشگاه تخصصی حوزه دین را برگزار کنیم؛ اگر فضای نمایشگاهی باشد، حتی می توان نمایشگاه کتاب کشورهای اسلامی را در قم برگزار کرد.

وی که خود نیز از عدم وجود فضایی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در قم گلایه دارد، تصریح می کند: قم فضای نمایشگاهی ندارد و برای برگزاری نمایشگاه کتاب استانی هم از سر ناچاری مجتمع ناشران را انتخاب کردیم؛ امسال متاسفانه مسئولان مصلی قم با ما هیچ همکاری نکردند و به رغم پذیرش و دستور پیگیری آیت الله حسینی بوشهری و آیت الله اعرافی، این مکان را در اختیار ما قرار ندادند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم در خصوص انتقاد برخی از طلاب و مراجعه کنندگان مبنی بر اینکه چرا سامانه ای برای اعلام فهرست کتب عرضه شده در نمایشگاه وجود ندارد، گفت: ده روز قبل تصمیم گرفته شد که نمایشگاه کتاب استانی برگزار شود و در این فاصله محدود که کار ثبتنام حضور ناشران در نمایشگاه انجام می شود، فرصتی برای ثبت کتب عرضه شده وجود نداشت.

خرمی با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تقویم مشخصی دارد، گفت: ما به دلیل عدم وجود فضای مشخص نمایشگاهی، تقویم دقیق زمان برگزاری سالانه نمایشگاه را نداریم؛ امسال می خواستیم نمایشگاه را برگزار نکنیم اما به دلیل درخواست زیاد ناشران و علاقه مردم، این نمایشگاه برگزار شد.

وی به اختصاص پانصدمیلیون تومان یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارائه به علاقه مندان خرید کتاب در نمایشگاه استانی اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال خوب از روزهای نخست نمایشگاه، احتمالا وزارت ارشاد باید یارانه خود را به میزان 50 درصد افزایش دهد تا در قالب بن کارت در نمایشگاه توزیع شود.

به نظر می رسد اگرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت از اجرای طرح های "عیدانه کتاب"، "تابستانه کتاب"، "پاییزه کتاب" و برگزاری "نمایشگاه های بین المللی کتاب" و "کتاب استانی" تلاش می کند تا تنور خرید کتاب و کتابخوانی را گرم نگاه دارد، اما ایجاد بستری برای ارزان تر شدن قیمت تمام شده کتاب و ارائه تسهیلات و تخفیف بیشتر برای خرید کتاب انتظار و دغدغه به حقی از سوی فرهیختگان حوزه و دانشگاه و اهالی کتاب است که مسئولان باید برای این مسئله چاره اندیشی دائمی داشته باشند.

گزارش: محمدمهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha