جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شیخ ابراهیم زکزاکی

حوزه/ بعد از عثمان دن فودیو تنها کسی که تلاش کرد اسلام دوباره به قاره آفریقا برگردد، شیخ ابراهیم زاکزاکی بود و ایشان به عنوان عالمی شیعه در نیجریه، از محبوبیت ویژه ای در این کشور برخوردار است.

خبرگزاری «حوزه »-بیرجند: از روزی که خمینی کبیر عَلَم عدالتخواهی و مبارزه با طاغوت را در دست گرفت، نوید بخش پیدایش عصر جدیدی شد که به واسطه آن زمینه برای ظهور آخرین منجی فراهم خواهد شد و از همان روزهای قیام، صدای شکستن بساط طاغوت و طاغوتیان از گوشه و کنار جهان به گوش می رسید.

اگرچه شاید کمتر کسی در آن زمان تصور می کرد که صدای رسای بت شکن زمان در آن هیاهوی پرتنش جهان مستکبرین به گوش کمتر انسان آزاده خواهی برسد، اما به یاری خداوند این اتفاق به سرعت افتاد و یاران و فرزندان خمینی کبیر از گوشه و کنار جهان قد عَلَم کردند و صدای او شدند.

نیجریه نیز یکی از کشورهایی است که با حضور شیخ ابراهیم زاکزاکی میلیون ها انسان آزاده به دین اسلام و همچنین مذهب تشیع مشرف شده و در نقشه و مسیری که پیامبر هزار و چهارصد سال پیش ترسیم کردند، قرار گرفته و هم صدای با امام خمینی(ره) و انقلابش شدند.

چندی قبل بیرجند میزبان مسلمان آزاده ای به نام محمد مختار عبدالله، از سرزمین نیجریه، پرجمعیت ترین کشور در قاره سیاه یا همان آفریقا بود که فرصت را غنیمت دانسته و گفت وگویی با او ترتیب دادیم و در خصوص اوضاع و احوال کشور نیجریه، مسلمانان و شیخ زاکزاکی سؤالاتی را مطرح کردیم.

محمد مختار عبدالله هم اکنون در رشته علوم قرآنی در حال تحصیل است.

70 درصد مردم نیجریه، مسلمان هستند

او کشور نیجریه را بهترین کشور آفریقا معرفی می کند و می گوید: 70  درصد مردم کشور نیجریه مسلمان هستند.

وی ادامه می دهد: قبل از انقلاب اسلامی، در این کشور شیعه ای وجود نداشت، ولی بعد از انقلاب ایران حدود 27 یا نزدیک 30 سال مردم به تشیع رسیده اند.

محمد مختار عبدالله نظام افزود: نیجریه نظامش سکولار است به همین دلیل مردم زیاد به قانون خدا عمل نمی کنند.

این دانشجوی مقیم ایران گفت: حدود 250 سال پیش دولت نیجریه، دولت اسلامی بوده است چون عثمان دن فودیو با دین اهل تسنن در قاره افریقا اقامت داشته است.

وی اضافه کرد: به مرور زمان انگلستان و فرانسه در قاره آفریقا اقامت کردند و به دنبال این اقامت دین اسلام در این قاره سقوط کرد.

شیخ زاکزاکی از محبوبیت ویژه در نیجریه برخوردار است

محمد مختار عبدالله تصریح کرد: بعد از عثمان دن فودیو تنها کسی که تلاش کرد اسلام دوباره به قاره آفریقا برگردد، شیخ ابراهیم زاکزاکی بود و ایشان به عنوان عالمی شیعه در نیجریه، از محبوبیت ویژه ای در این کشور برخوردار است.

این دانشجوی نیجریه ای ادامه داد: زاکزاکی یارانش همه دانشجو بودند و تبلیغاتش در راستای دین خدا بود، چرا که تلاش می کند باید نظام دینی بر کشورش حاکم شود.

اخلاق و رفتار زاکزاکی، نشان از شیعه بودن دارد

محمد مختار عبدالله افزود: کم کم زاکزاکی به امام خمینی(ره) اعتقاد پیدا کرد و بعد از دو سال که از انقلاب می گذرد، زاکزاکی روانه ایران و به ملاقات امام خمینی (ره) می رود.

دانشجوی نیجریه ای افزود: ابراهیم زکزاکی، بعد از برگشت به نیجریه انقلاب خودش را آرام آرام، از اسلام سنی تا اسلام مذاهب اهل بیت(ع) ترویج می دهد.

وی گفت: زاکزاکی صراحتا اعلام شیعه بودن نمی کند، در صورتی که رفتار، اخلاق و کارهایش نمود از شیعه و مدرسه اهل بیت(ع) دارد.

حکومت نیجریه باید زاکزاکی را آزاد کند

محمد مختار عبدالله یادآور شد: یاران زاکزاکی در کشور نیجریه از 10، 20، 100 هزار نفر، الان به میلیون ها نفر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: هم اکنون زاکزاکی در زندان به سر می برد، چرا که دو سال پیش حکومت نیجریه، ایشان را بدون هیچ دلیلی دستگیر می کند و هم اکنون اعتقاد بر این است که حکومت نیجریه باید او را آزاد و خسارات وی را تقبل کند.

این دانشجو افزود: سازمان ملل چند بار با حکومت نیجریه صحبت کردند که زاکزاکی و یارانش آزاد شوند چراکه هزاران نفردر این راه شهید شدند ولی حکومت نیجریه این کار را نمی کند.

نیجریه مسجدی به عنوان مسجد شیعی ندارد

این دانشجوی علوم قرآنی افزود: حکومت نیجریه، حتی مسجدی با عنوان شیعی ندارد، چون اگر مسجدی بسازیم و بگوییم مسجد شیعیان، خودمان مقاومت می کنیم و برایمان فرقی نمی کند چون شیعه و سنی با هم اتحاد داریم و در یک مسجد نماز می خوانیم.

وی با بیان اینکه هرکسی در راستای اسلام باید اخلاق ائمه را داشته باشیم، گفت: به قول زاکزاکی هر کس باید انقلاب را در خود ایجاد و بعد در مردم، انقلاب کند.

محمد مختار عبدالله تصریح کرد: حمله به حکومت اسلامی در کشور نیجریه کار خود حکومتش به تنهایی نیست، و الان که شنیده می شود این کشور بر مردم خودش ظلم و ستم می کند، که من باور نمی کنم.

زنان کشور نیجریه از اساس دعوت زاکزاکی به دین اسلام، با حجاب بودند

این دانشجو افزود: بعد از انقلاب ایران و از اساس دعوت زاکزاکی، زنان این کشور باحجاب هستند و تمام مسلمانان این کشور با حجاب کامل بیرون می روند.

امام خمینی، رهبر مسلمانان جهان

وی افزود: دعوت انقلابی امام خمینی(ره) در مردم نیجریه بسیار تاثیرگذار بوده چراکه مردم این کشور به امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بسیار اعتقاد دارند و آنها را رهبر تمام مسلمانان جهان می دانند.

محمد مختار عبدالله یادآور شد: مردم نیجریه، روز قدس تظاهرات دارند، چراکه مردم این کشور، تظاهرات را اساس دین امام خمینی(ره) می دانند.

وی ادامه داد: حدود 100 شهر بزرگ نیجریه به دستور رهبر مسلمانان جهان عمل می کنند و روز قدس راهپیمایی می کنند.

دانشجوی نیجریه ای یادآور شد: انقلاب ایران در تمامی جهان تاثیرگذار بوده، چراکه در برخی کشورها فرهنگ اسلامی و در برخی کشورها، اخلاق اسلامی و در برخی کشورها ابعاد دیگری را متاثر کرده است.

محمد مختار عبدالله گفت: از اول تا آخر محرم مردم شیعه کشور نیجریه، مراسم عزاداری، سینه زنی و مداحی را برگزار می کنند.

پیاده روری اربعین بر احساس عزت انسان می افزاید

وی پیاده روی اربعین را حساس دانست و افزود: هرسال در پیاده روی اربعین حضور دارم چراکه بر احساس عزت انسان می افزاید که شاید از یاران امام حسین(ع) باشد.

محمد مختار عبدالله ادامه داد: هرساله از کشور نیجریه مردمان زیادی به دلیل حساسیت اربعین حسینی پیاده به کربلا می روند.

وی یادآور شد: اگر ظهور امام زمان را می خواهیم باید به اخلاق خوب اعتقاد داشته باشیم یعنی اول انقلاب درونی خودتان بعد انقلاب مردم محقق شود.

این دانشجوی نیجریه ای از جوانان مسلمان خواست تا بیدار باشند، چرا که دشمنان اسلام بیدارند و نمی خوابند، جنگ نرم و سرد هر دو وجود دارد و ما باید در راستای فرهنگ و اخلاق اسلامی بیدار باشیم و به آینده خودمان حساس باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha