جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قیس الخزعلی

حوزه/ شیخ قیس الخزعلی استعفای برهم صالح رئیس جمهور عراق را نادرست دانست و از برگزاری انتخابات در اسرع وقت به شرط تحقق استقرار امنیتی حمایت کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، شیخ الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق  در مصاحبه تلویزیونی با بیان اینکه وظیفه رئیس جمهور مأمور کردن نامزد برای نخست وزیری است، افزود: استعفای رئیس جمهور غیر قابل توجیه و نادرست بود.

برگزاری انتخابات در شرایط عدم برقراری ثبات، زمینه را برای جنگ داخلی فراهم می کند

وی با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات در شرایط عدم برقراری ثبات، زمینه را برای جنگ داخلی فراهم می کند، گفت: ما از برگزاری انتخابات در اسرع وقت حمایت می کنیم به شرطی که استقرار امنیتی تحقق یابد.

دبیرکل عصائب اهل الحق تصریح کرد: اگر رئیس جمهور به نامزد معینی اعتراض داشته باشد، بی طرفی او از بین می رود که این وظیفه او نیست و بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور باید نامزدی را که فراکسیون بزرگتر معرفی می کند، به پست نخست وزیری مأمور کند.

می خواهند نخست وزیری بیاورند که در جهت پروژه آمریکا تصمیم بگیرد

شیخ الخزعلی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه برخی به باقی ماندن کشور بدون دولت دارای شایستگی کامل و بدون فرماندهی کل نیرو های مسلح اعتقاد دارند، گفت: برخی به دنبال این هستند که میان گردان های السلام و عصائب اهل الحق فتنه انگیزی کنند و نخست وزیری بیاورند که در جهت خدمت به پروژه آمریکایی تصمیم گیری کند.

وی در بخش دیگر مصاحبه از مقاصد آمریکا برای انحلال بسیج مردمی و لغو توافق نامه ای که عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق با چین امضا کرده خبر داد و به سه گزینه برای انتخاب نخست وزیر آینده اشاره کرد.

سه گزینه برای انتخاب نخست وزیری پیش رو داریم

دبیرکل عصائب اهل الحق بیان داشت: ما سه راه برای انتخاب نخست وزیری در پیش داریم؛ اول اینکه نخست وزیر، سیاسی و حزبی و وابسته به یکی از طرف های ائتلاف سازندگی باشد و این بر اساس قانون اساسی حق این فراکسیون است، امّا در شرایط کنونی این مسئله صددرصد از سوی ملت غیرقابل قبول است.

وی گزینه دوم را انتخاب شخصیت سیاسی و غیر حزبی دانست و گفت: این گزینه ممکن است که به صورت نسبی مورد موافقت قرار گیرد یا به صورت نسبی با آن مخالفت شود.

شیخ الخزعلی در ادامه با بیان اینکه گزینه سوم می تواند یک شخصیت کاملاً مستقل باشد و در هیچ دوره ای نماینده و وزیر نباشد، گفت: این گزینه در سطح بالایی مورد رضایت خواهد بود، امّا این فرد تجربه سیاسی ندارد که شایستگی مدیریت کشور را در چنین دوره حساسی داشته باشد.

وی افزود: به نظر من گزینه سوم مناسب است و آن اینکه یک شخصیت سیاسی قدرتمند و مورد حمایت را انتخاب کنیم و در تصمیمات اساسی سیاسی در کنارش بایستیم و همگی به مسئولیتمان عمل کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha