جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
میرحسینی

حوزه/استاد حوزه و دانشگاه گفت: تقوا کار حوزه، دانشگاه، مدرسه، خانواده و نظام است و همه باید دست‌به‌دست هم بدهند تا جامعه بر محور تقوا حرکت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی میرحسینی، در همایش «۴۱ سال مقاومت و فجر سلیمانی» که به همت دادگستری استان یزد برگزار شد اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم ما را از چهار خصوصیت دوران جاهلیت یعنی «کفر، ظلم، فسق و بی‌عقلی» منع می‌کند و برای مقابله با آن باید به «ایمان و تدین، عدالت، عقلانیت و علم»پناه برد تا حاکمیت دین و اسلام ناب اصل خودش را نشان ‌دهد.

وی افزود:  اگر در جامعه‌ای کفر جولان دهد، نور ایمان کم‌فروغ می‌شود و اگر سوءظن‌ها و شک‌ و تردیدها جولان دهد و باورهای صددرصدی و عقلانیت کم‌فروغ شود و آن عصر به عصر جاهلیت تبدیل می‌شود و گمان‌ها به‌جای خدا، به گمان جاهلیت تبدیل و تعصبات کور و جاهلی و احکام جاهلی ایجاد می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با قرائت آیه ۵۰ سوره مائده «أَفَحُکْمَ الْجَاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْمًا لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ؛ ﭘﺲ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩِ ﻣﺸﻌﻞ ﻧﺒﻮّﺕ ﻭ ﺁﻳﺎﺕ ﺭﻭﺷﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﺭﺍ می‌طلبند؟! ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻗﻮﻣﻰ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺩﺭ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ»، اظهار کرد: این آیه نکات مهمی ازجمله «آیا ما اهل یقین هستیم یا خیر؟»، «آیا قرآن بین ما است یا نیست؟»، «قرآن بهترین حکم است یا خیر؟»، «ما بنای عمل به قرآن داریم یا نداریم؟»، «اگر خدایی نکرده ما از قرآن روی‌گردان شدیم چه اتفاقی خواهد افتاد» را شامل می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند در سوره طه آیه ۱۲۴ می‌فرماید «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَیٰ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻦ ﺭﻭﻱ ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺗﻨﮓ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎ ﻣﺤﺸﻮﺭ می‌کنیم» پس زندگی‌ها سخت و پر از محنت خواهد شد و در این زمان مثلاً دختری را می‌بینید که در ۲۲ سالگی با چند صد میلیون خرج عروسی، جهیزیه و موارد دیگر در دادگستری به دنبال گرفتن مهر و طلاق است؛ زیرا این جامعه، جامعه‌ای نیست که با قرآن شروع‌شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میر حسینی ادامه داد: قرآن معیارهایی را برای نورانی شدن جامعه بیان می کند که ولایت خدا باشد نه ولایت طاغوت و شیطان و اگر انسان تحت ولایت شیطان جنی و انسی برود به عاقبت «یصدون عن سبیل الله و یبعونها عوجا» دچار خواهد شد.

وی برنامه شیاطین را انحراف امت اسلامی از جهات مختلف دانست و افزود: همه‌ شیاطین از پیش رو می‌آیند و می‌گویند از آخرت خبری نیست و می‌گویند روحانیون بهشت و جهنم درست کرده‌اند و پایان کار مرگ است و پایان راه گور است و تمام و یا از پشت سر می‌آیند و می‌گویند در پی جمع‌کردن مال و به دنبال ارزش‌افزوده باشید.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دیگر برنامه شیاطین بر اساس سوره همزه، گفت: «الَّذِی جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ یعنی ﻫﻤﺎﻥ ﻛﻪ ﺛﺮﻭﺗﻲ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ می‌شمارد» و در آیه سوم «یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺛﺮﻭﺗﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ» و یا از سمت دیگر انسان می‌آیند و می‌گویند شما جوان هستی کیف خود را ببر و از سمت چپ می‌آیند و می‌گوید اگر بهشتی بود همه می‌رویم بهشت، خدا کسی را نمی‌سوزاند و جهنمی وجود ندارد، خدا خیلی مهربان‌تر از آن است که بخواهد کسی را آویزان جهنم کند.

حجت الاسلام والمسلمین میر حسینی، تصریح کرد: شیاطین این‌چنین شبهه ‌سازی می‌کنند و بعد آدم را به فساد دینی می‌کشانند و پس از به گناه آلوده شدن می‌گویند قلبتان پاک باشد.

وی خاطر نشان کرد: شیاطین از دو جهات نمی توانند به انسان مرمن نفوذ کنند که یکی بالای سر است و انسان دست خود را بالا می‌برد و می‌گوید یا الله و دیگری سجده است و شیاطین جن و انس به این دو راه ندارند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتی کسی از خدا روی برگرداند و به قرآن عمل نکند در آخرت کور محشور می‌شود و می‌گوید من که چشمم در دنیا خوب بود چرا اکنون در این حالم؟ پاسخ می‌آید شما در دنیادیده از کتاب ما برداشتید و امروز ما از تو دیده گرفتیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرحسینی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: دردسرها در جامعه وقتی آغاز می‌شود که جامعه از قرآن و وحی روی‌گردان شده باشد و خداوند در سوره زمرآیه ۷۱ می‌فرماید «وَسِیقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَیٰ جَهَنَّمَ زُمَرًا حَتَّیٰ إِذَا جَاءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَتْلُونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِ رَبِّکُمْ وَیُنذِرُونَکُمْ لِقَاءَ یَوْمِکُمْ هَٰذَا قَالُوا بَلَیٰ وَلَٰکِنْ حَقَّتْ کَلِمَةُ الْعَذَابِ عَلَی الْکَافِرِینَ ﻭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ گروه‌گروه ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍﻧﺪﻩ می‌شوند، ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺳﻨﺪ ﺩﺭﻫﺎﻳﺶ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﺎﻧﺶ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺁﻳﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺘﺎﻥ ﻧﻴﺎﻣﺪﻧﺪ ﻛ ﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭ شمارا ﺑﻪ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﺗﺎﻥ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪ؟ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺁﺭﻱ، ﻭﻟﻲ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﺤﻘﻖ ﻭ ثابت‌شده ﺍﺳﺖ»؛ یعنی گروه‌گروه به‌سوی جهنم باحالت نکبت روانه می‌کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین دردسرها در جامعه وقتی آغاز می‌شود که جامعه از قرآن و وحی روی‌گردان شده باشد و خداوند در سوره احزاب آیه اول خطاب به پیامبر می‌فرماید «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا یعنی ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ! ﺑﺮ ﺗﻘﻮﺍﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪم ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﺎﺵ، ﻭ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻣﻜﻦ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ» و این بدان معناست که ای اهل جامعه وقتی پیامبر باید تقواپیشه کند لازم است همه حواسشان را جمع کنند و مشکلات جامعه پنج درصد با قانون و دادگاه حل می‌شود و باید مشکل جامعه را باتقوا حل کرد.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تقوا کار حوزه، دانشگاه، مدرسه، خانواده و نظام است و همه باید دست‌به‌دست هم بدهند تا جامعه بر محور تقوا حرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین میر حسینی افزود: خداوند در آیه ۱۸ سوره حشر دستور می‌دهد «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ، ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ، ﻭ هرکسی ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺮﺩﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﭘﻴﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم می‌دهید، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ».

وی افزود: خداوند در آیه ۱۹ حشر می‌فرماید «وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻣﺒﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﭼﺎﺭ خود فراموشی کرد و ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ فاسق‌اند»پس باید باتقوا باشیم تا مشکلات دنیا حل ‌شود.

*خواسته دشمنان انقلاب برای نفوذ چیست؟

استاد حوزه و دانشگاه بصیرت افزایی در جامعه را نسبت به توطئه دشمنان اسلام و انقلاب یادآور شد و گفت: دشمن از ما چهار چیز می‌خواهد که لازم است در ایام پیروزی انقلاب بگویم که دوست می‌دارد شما دست از دین بردارید «وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ» و دوم دوست دارد بتواند به خوبی درون شما نفوذ کند.

حجت الاسلام والمسلمین میر حسینی افزود: سومین خواسته دشمن این‌که دوست دارد در فلاکت و بدبختی و رنج باشید و همیشه به دیگران محتاج باشید و چهارمین خواسته او این‌که از تجهیزات نظامی، دفاعی و امنیتی غافل باشید.

وی ادامه داد: به همین دلیل خداوند می‌فرماید با تمام تجهیزات برای مقابله با دشمن آماده شوید و اگر ما ابتدای انقلاب موشک داشتیم جنگ هشت سال دفاع مقدس هشت سال طول نمی‌کشید.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید وقتی بهترین اشخاص مثل حاج قاسم شهید شدند خداوند در قرآن وعده داده است که ما مثل او را یا بهتر از او را می‌آوریم و این خیال باطل است که اشخاص بزرگ وجود نداشته باشند و به حول و قوه‌ الهی اسلام پیروز است.

حجت الاسلام میر حسینی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب گفت:مجاهدان  فی الله با دوستان مهربان‌اند و با دشمنان خدا دشمن هستند و لازم است گام دوم انقلاب توسط مجاهدین فی الله برداشته شود.

وی بر ضرورت وحدت در جامعه تأکید کرد و افزود: باید با وحدت و به‌ دور از تفرقه مانع از نفوذ دشمنان شد و قرآن فرمود یک مجاهد اسلام بر ۱۰ نیروی باطل پیروز می شود.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: لازم است در بین مردم امیدآفرینی کنیم و خدا معجزاتی را در قرآن بیان می‌کند که نشان می‌دهد هرکس ناامید از رحمت خداست جزء قوم ضالون خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین میر حسینی خاطر نشان کرد: فقط به قدرت خود بسنده نکنید و قدرت خدا را در نظر داشته باشید و لازم است در برابر سروصدا و دادوبیدادهای دشمن صبور بود و ابهت خود را حفظ کنید.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha