پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دکتر جوادی عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی

حوزه/ نشست علمی «فرقه‌گرایی در تاریخ اسلام»به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی «فرقه‌گرایی در تاریخ اسلام»به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) پیش از ظهر امروز در قم برگزار شد.

دکتر جوادی، در این نشست علمی تصریح کرد: بحث‌هایی همچون بررسی فرقه‌گرایی، نیازمند جلسات متعددی و توجه به مقوله‌های پیرامونی است.

وی، در ادامه این نشست، ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره نهی فرقه‌گرایی، اظهارداشت: متأسفانه، فرقه‌گرایی آن چنان گسترش یافته که تنها لفظ مبانی و معارف به صورت مشترک باقی مانده است.

استاد جامعةالمصطفی با بیان این که آیات الهی، وحدت را نعمتی الهی ذکر نموده‌اند و بر پاسداری از این موهیت الهی تأکید دارند، اظهار داشت: در اندیشه نخبگان جهان اسلام، مهم‌ترین مسئله نظری قرآن، توحید و مهم‌ترین مسئله عملی آن، وحدت است.

عصو هیئت علمی جامعةالمصطفی یادآور شد: اگر کیان اسلام بر محور توحید و وحدت استوار است، نماز به دنبال حفظ این دو اصل مهم است که می‌توان آن را از منظرهای متفاوتی بررسی نمود.

وی افزود: قرآن کریم فرقه‌گرایی را شدیداً نفی می کند، زیرا فرقه‌های مختلفی در تاریخ اسلام به وجود آمده‌اند که بی‌ربط به اسلام بوده‌اند و ساخته‌های دور از اسلام فرقه‌ها به دعاوی درون‌دینی تبدیل شده است.

سخنران نشست با تأکید بر این که باید بیانات و تصریحات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: بحث قرآنی در کنار بیانات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و اقوالی که اصحاب درباره ایشان ذکر کرده‌اند، از اصول فهم مبانی دینی است.

وی بر توجه به سیره زندگانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تأکید نمود و ابراز داشت: اگر توجه به فرقه‌گرایی و نفس فرقه‌گرایی را مورد توجه قرار دهیم، زندگی امام(ع) می‌تواند تحلیلی دقیق‌ و فراتر از تحلیل‌های رایج را درباره فرقه‌گرایی ارائه نماید.

دکتر جوادی، در ادامه، به دایره تأثیرگذاری فرقه‌گرایی و ابعاد مفسده‌انگیز آن بر جهان اسلام اشاره نمود و یادآور شد: در آیات الهی کمتر به مواردی برمی‌خوریم که در یک آیه قرآن کریم، ضمن تشریح مبانی بحث، مقوله‌های امر و نهی آن را توأمان مورد توجه قرار دهد؛ از این موارد می‌توان به آیه «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا و لاتفرقوا» اشاره نمود.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با تأکید بر این که قرآن کریم خطاب‌های شدیدی ضد فرقه‌گرایی ذکر نموده و عذاب الهی شدیدی برای منادیان فرقه‌گرایی عنوان کرده است، ابراز داشت: فرقه‌گرا همواره دنبال هوای نفس حرکت می‌نماید و ضمن ادعای مسلمانی، شدیداً به دنبال ایجاد تفرقه و در نتیجه، تضعیف اسلام است.

وی به فرازهای دیگری از آیات الهی اشاره نمود و با بیان این که گروه گروه شدن، خود عذابی الهی است، خاطرنشان کرد: قرآن کریم در آیه ۱۵۹ سوره انعام، بر پرهیز و دوری از کسانی تأکید می‌نماید که در اختلاف با یکدیگر در دین پراکندگی ایجاد نموده، گروه گروه می‌شوند و ایشان را به خداوند متعال واگذار می‌کند.

سخنران نشست با بیان این که آیات الهی در سطح بالایی، به امر به وحدت و پرهیز از تفرقه ورود نموده‌اند، یادآور شد: بخش اعظمی از فرقه‌ها در جهان اسلام، به خاطر فرار از بار وظیفه‌ای ذکرشده در آیات الهی تشکیل گردیده است.

وی ضمن تأکید بر این که تمام آیات الهی باید توأمان محور انتخاب رویکرد و عمل مسلمانان قرار گیرد، اظهار داشت: برخی از آیات الهی، ناظر به تبیین حوزه ادیان، مقوله فرقه‌گرایی را ذکر می‌کنند و ضمن توجه به اختلاف فهم، بر تأثیر اختلاف منافع در شکل‌گیری فرقه‌ها تصریح دارد.

دکتر جوادی، در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به این که دین مبین اسلام همواره راه را برای فهم عقلانی دین باز گذاشته است، یادآور شد: آیات الهی بر ارائه دیدگاه‌ها به نحو احسن تأکید دارد؛ نوع بیان دیدگاه در آیات الهی تحت عناوینی مانند جدال احسن مورد توجه قرار گرفته که بر تمام ابعاد احسن بودن آن تأکید شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha