جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عابدینی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: قرارگاه مواسات و همدلی مؤمنانه در مسجدالنبی(ص) قزوین راه ‌اندازی خواهد شد تا کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم جمع آوری شده و در اختیار نیازمندان و محرومان قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در برنامه زنده تلویزیونی «سروش آسمانی» شبکه قزوین، اظهار کرد: عبادت، ارتباط نیازمندانه انسان برای رشد و تعالی و کمال با خدای بی نیاز و غنی است، در قرآن کریم می خوانیم که ای همه انسان‌ها شما محتاج هستید و نیاز شما آن چیزی است که فقط خدای متعال می تواند آن را برآورده کند.  

امام جمعه قزوین افزود: اگر همه عالم را به ما عطا کنند، بدون حضور خدای متعال ما نیازمند و گرفتار و زمین گیر هستیم و نمی توانیم کمال پیدا کنیم. ذکر، نماز و روزه، انفاق و صله رحم، حمایت از مستضعفان، جهاد در راه خدا برای اعتلای کلمه حق و حق طلبی و حق جویی، عدالت خواهی، کسب علم و دانش، ابتکار و اختراع برای گشایش در امر زندگی مردم و هر کار خوب و خیری برای رضای خدا، عبادت محسوب می شود.  

وی عنوان کرد: در میان عبادت ها نماز جایگاه خاصی دارد، اگر نماز پذیرفته شود عبادت های دیگر نیز قبول خواهد شد. در روایت می خوانیم که نماز عمود دین است، یعنی دین ساختمانی دارد که بدون دیوار و ستون نمی تواند سرپا باشد و نماز ستون این ساختمان است. یعنی ما هر چقدر کار خیر انجام دهیم بدون نماز این کارهای صالح ما اقامه نشده و کارهای ما در معرض طوفان های عظیمی قرار گرفته است.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ادامه داد: نماز، روزه، حج و زکات هر کدام ستونی از دین هستند اما نماز جایگاه محوری در بین بقیه احکام دینی دارد، ولی ستون ولایت و امامت محور اصلی همه عبادات الهی است. یعنی اگر ما همه اعمال خود را درست انجام دهیم اما با امامت و ولایت زاویه داشته باشیم کارهای ما دوام نخواهد داشت.  

وی با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، اذعان کرد: روزه یکی از عبادت هایی است که برای بندگان الهی تعریف شده، خداوند در قرآن کریم می فرماید ما جن و انس را جز برای عبادت نیافریده ایم و هدف خلقت همین است؛ بنابراین انسانی که عمر خود را بدون عبادت می گذراند عمر خود را بی هدف گذرانده است.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: تقوا نتیجه عبادت است و با عبادت انسان ها دارای شخصیت نورانی می شوند و فردی باتقوا و صالح تربیت خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: پرهیزکردن و یا ترسیدن ترجمه ای است که گاهی در بعضی موارد با شواهد و قرائن می تواند برای تقوا باشد اما عمده آیات قرآن کریم با این معنا نمی تواند سازگاری داشته باشد.  

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدا در مواجهه با ملحدان و مشرکان تقوا را ترس و پرهیز کردن توصیف می کند اما آیاتی که ترس و پرهیز در کنار تقوا قرار گرفته است، اندک هستند و در عمده آیات قرآن، تقوا به معنای خود را نگهداشتن معنا شده است.

وی عنوان کرد: اینکه خدا تقوا را به معنای خود را نگهداشتن معنا کرده است، یعنی انسان خود را در عبادت و بندگی حفظ کند و جز خدا چیز دیگری را عبادت نکند و در عهد و پیمانش با خدا بماند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: خدا از هر کسی که نام آدمیت بر او می تواند نهاد، عهد و پیمان گرفته است که تنها خدا آفریده عالم است و همه به اتفاق این را تأیید کرده اند. خدا وقتی می گوید تقوا داشته باشید یعنی در عهد و پیمان خود با خدا بمانید.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: انسانها در تشخیص خوبی ها از بدی ها کاملاً آگاه هستند و در همه فضائل انسانها، «خدا آموخته» به دنیا می آیند و بدون مدرسه آگاهند و می باید تلاش کنند تا پای عهد و پیمان بمانند و از بدی ها فاصله بگیرند.  

وی افزود: اگر پای کار خدا بایستیم، باتقوا هستیم و امام صادق(ع) درباره تقوا فرمودند «تقوا یعنی اینکه هر کجا که خدا می خواهد انسان را ببیند، آنجا باشد و هر کجا که نمی خواهد انسان را ببیند، آنجا نباشد» و این یک مفهوم اجمالی از تقواست.  

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: اعتقاد انسان به خدای متعال، ما را به سوی عبادت تشویق می کند، نتیجه عبادت ما نیز تقوا را ایجاد می‌کند و نتیجه تقوا نیز کرامت است و مهمترین و اساسی ترین اثر تقوا همین معناست. همانطور که خدای متعال فرمودند باکرامت ترین شما نزد من باتقواترین شماست.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: گرامی ترین و باشخصیت ترین و باعظمت ترین انسان ها نزد خدا کسی است که در کسب تقوا سیر صعودی و پیشرفت و تعالی داشته باشد. خدای متعال این نگاه را به همه بنی آدم دارد یعنی همه انسان ها را خداوند به یک مسابقه دعوت کرده است تا در کسب عبادت و تقوا بکوشند و به مرحله کرامت برسند.  

وی ادامه داد: همه انسان ها در دنیا به دنبال کسب کرامت هستند، اما عده ای گمان می کنند با حرکت در مسیر بدی و جهالت به کرامت می رسند و آدرس را نادرست رفته و عمر خود را به بیهودگی می گذرانند در صورتی که خداوند با فرستادن پیامبران خود انسان ها را راهنمایی کرده است. افرادی در مسابقه کرامت الهی برنده هستند که در تقوا موفق ترند یعنی عقیده محکم تری دارند.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اذعان کرد: زمانی که تقوا در جان ما درخشیدن گرفت و چراغ آن در وجود ما برافروشته شد و شعله تقوا وجود ما را گرم کرد آن موقع کرامت انسانی در ما بیدار می شود. یعنی این فرد دارای منش کریمانه خواهد شد و در مقابل این منش، رفتار دنائت مدارانه قرار دارد. هر بدی که از انسان سر می زند به واسطه پستی و دنائت اوست.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) آمده است که «هر کس در شخصیتش به جای کرامت به دنائت مبتلا شد و روح کریمانه در وی بیدار نشد؛ خودت را نمی توانی از شر او در امان ببینی. هر کس که به کرامت نائل شود شوق او به بدی ها و دنیا و زیاده خواهی از بین می رود». 

وی یادآور شد: همچنین حضرت در بیان ویژگی های متقین فرمودند، خدای کریم با همه بزرگی در وجود این افراد تجلی می کند و وجود این افراد دارای کرامت می شود و غیرخدا از چشم این افراد می افتد و مسلط به خود و عالم هستی خواهند شد.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه کرامت، یکی از بزرگ‌ترین آثار تقواست، بیان کرد: کرامت همه خوبی ها را در برمی‌گیرد، انسان با کرامت دارای سخاوت، عدالت، مهربانی و صداقت است و شخصی که دارای کرامت است، عدالت و سخاوت او دائمی و همیشگی است.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به دیگر آثار تقوا، عنوان کرد: دانایی یکی دیگر از آثار تقواست، انسان های باتقوا دارای یک فهم ویژه و دانایی خاص و قدرت تشخیص مخصوصی هستند که کسانی که در این وادی نیستند به آن دست نمی یابند.

وی افزود: قرآن این موضوع را به صراحت بیان فرموده است، آنجا که می گوید ای کسانی که ایمان آورده اید با کسب تقوای حقیقی، خدای متعال قدرت تشخیص دقیقی به شما عنایت می کند و در هر حوزه ای که فعالیت دارید، به بهترین شکل کارهایتان را پیش می برید.

وی اذعان کرد: یکی دیگر از آثار مهم تقوا، توانایی است، البته روح انفاق و ایثار و فداکاری و بخشش هم به خصوص در این ایام جزو آثار بزرگ تقواست. شاید در این ایام اغلب ما توانایی پرداخت کمک مالی را نداشته باشیم؛ اما می توانیم مواد خوراکی یا امکانات زندگی را در اختیار کسانی قرار دهیم که به واسطه شرایط امروز جامعه دچار مشکلات اقتصادی شده اند.  

امام جمعه قزوین در پایان گفت: در این راستا اعلام می کنیم قرارگاه مواسات و همدلی مؤمنانه در مسجدالنبی(ص) قزوین راه ‌اندازی خواهد شد تا کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم جمع آوری شده و در اختیار نیازمندان و محرومان قرار بگیرد.  

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha