جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علی خادمی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه رزمایش مواسات آزمون سنجش ولایتمداری است، گفت: در بیانات نورانی ائمه اطهار(ع) موضوع مواسات همیشه یکی از اصلی‏‌ترین مواد آزمون سنجش سطح ولایت‌‏ورزی شیعیان بوده است.

حجت الاسلام علی خادمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به اجرای رزمایش همدردی و کمک مؤمنانه مواسات در لبیک به فرموده رهبر معظم انقلاب در استان، مواسات و کمک مؤمنانه را آزمون سنجش ولایت‌‏ورزی دانست.

وی افزود: در بیانات نورانی ائمه اطهار(ع) موضوع مواسات همیشه یکی از اصلی‏ترین مواد آزمون سنجش سطح ولایت‏‌ورزی شیعیان بوده است، امیرالمؤمنین(ع) در این رابطه می‏‌فرماید: «اخْتَبِرُوا شِیعَتِی بِخَصْلَتَیْنِ فَإِنْ کَانَتَا فِیهِمْ فَهُمْ شِیعَتِی مُحَافَظَتُهُمْ عَلَی أَوْقَاتِ الصَّلَوَاتِ وَ مُوَاسَاتُهُمْ مَعَ إِخْوَانِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ بِالْمَالِ».

حجت الاسلام خادمی ادامه داد: این امام همام می فرماید شیعیان من را با دو خصلت باز شناسید، اگر این دو خصلت در ایشان بود، شیعه واقعی هستند یکی از آن دو رعایت اوقات نماز است؛ به این معنی که نماز را در اول وقت آن، به جای آورند و دیگر آنکه در ثروت و مال خود با برادران ایمانی به مواسات رفتار کنند.

وی افزود: همچنین امام صادق(ع) فرمودند:  «امْتَحِنُوا شِیعَتَنَا عِنْدَ ثَلَاثٍ عِنْدَ مَوَاقِیتِ الصَّلَاةِ کَیْفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَیْهَا وَ عِنْدَ أَسْرَارِهِمْ کَیْفَ حِفْظُهُمْ لَهَا عِنْدَ عَدُوِّنَا وَ إِلَی أَمْوَالِهِمْ کَیْفَ مُوَاسَاتُهُمْ لِإِخْوَانِهِمْ فِیهَا» و تأکید کردند شیعیان ما را در سه چیز بیازمایید؛ در اوقات نمازشان که چگونه بر آنها مواظبت می کنند، در اسرارشان  که چگونه آنها را از دشمنان ما حفظ می کنند و در اموالشان که چگونه با آن به برادران خود کمک می کنند.

حجت الاسلام خادمی گفت: منظور از «عِنْدَ أَسْرَارِهِمْ کَیْفَ حِفْظُهُمْ لَهَا عِنْدَ عَدُوِّنَا» فقط تقیه نیست بلکه در واقع به معنای بصیرت سیاسی، داشتن انسجام سیاسی و تشکیلاتی در مقابله با دشمن و مراقبت از نفوذ او در خواص و عوام جامعه است.

وی افزود: در حدیث دیگری حضرت علی(ع) از یکی از شیعیان پرسیدند: آیا در بین شما هستند کسانی که اگر کسی پیراهن یا رداء(بالا پوش) نداشت، پیراهن و ردای اضافی خویش را به او بدهند؟ آن شخص گفت: نه! حضرت از روی تأسف دست بر ران مبارک خویش زده و فرمودند: اینان برادر نیستند.

وی تصریح کرد: به همین جهت حضرت گله‏‌مندانه در یک کلام کوتاه ولی پرمغز و پرمعنا، اشکال بزرگ پیروان خویش را در امر ولایت بیان کردند: «لَمْ تَتَوَاخَوْا عَلَی هَذَا الْأَمْرِ وَ إِنَّمَا تَعَارَفْتُمْ عَلَیْهِ »؛ یعنی شما در راه ولایت ما اهل بیت(ع) برادری نکردید، فقط به همین اندازه که همدیگر را به عنوان شیعه می شناسید با هم تعارف می کنید.

حجت الاسلام خادمی گفت: جایگاه مواسات به قدری مهم است که امام کاظم(ع) به صراحت می‏‌فرماید: «إنّ خَواتِیمَ أعْمالِکُم قَضاءُ حَوائجِ إخْوانِکُم و الإحْسانُ إلَیهِم ما قَدَرْتُم، و إلاّ لَم یُقْبَلْ مِنکُم عَمَلٌ. حِنُّوا علی إخْوانِکُم، و ارْحَموهُم تَلْحَقوا بِنا» و تأکید می کند پایان اعمال شما و معدل کارنامه شما به این است که در حدّ توان خود نیازهای برادرانتان را برآورید و به آنان نیکی کنید. در غیر این صورت اعمال شما پذیرفته نشود. با برادران خود مهربان و دل‏سوز باشید تا به ما بپیوندید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha