جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نادر رنجبر

حوزه/ در اولین جلسه راهبردی دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان استان کردستان مطرح شد: وحدت حوزه و دانشگاه در عصر حاضر نیازمند ورود به حوزه عملگرایی به جای نظریه‌پردازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اولین جلسه راهبردی دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان استان کردستان امروز با محوریت همکاری با حوزه های علوم دینی در استان، با حضور مدیر حوزه علمیه کردستان، معاونت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و رئیس مرکز مطالعات راهبردی کردستان در دانشگاه فرهنگیان این استان برگزار شد.

در این نشست هم اندیشی که با محوریت «لزوم وحدت حوزه و دانشگاه در عصر حاضر»، برگزار شد، حجت الاسلام مهدی منادی، مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان کردستان با تاکید بر اینکه مشترکات بین حوزه و دانشگاه عامل اصلی وحدت میان این دو نهاد است، بیان کرد: از حوزه های مشترک می توان به حوزه های علمی، اقتصادی، نیازهای غریزی جوان و ضرورت پاسخ دهی چارچوب مند به آن در قالب رفتارهای نهادینه شده و سازمان یافته ای چون «ازدواج» اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حوزه علمی می توان با تعریف سامانه ای به منظور عرضه آثار علمی مشترک میان طلاب و دانشجویان هم موجب تقویت حیثیت اثباتی این دو نهاد اثرگذار شویم و هم ظرفیت کارکرد تعاملی و اشتراکی آنها را به فعلیت برسانیم. نگارش مقالات، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نیز مناظرات حول موضوعات اجتماعی از مصادیق این حوزه هستند.

حجت الاسلام منادی در ادامه گفت: نباید «تعامل» و در نهایت «وحدت» حوزه و دانشگاه را به معنای تبادل کارشناس و جلسات هم اندیشی آن هم در ایامی خاص خلاصه کرد بلکه لازم است مسئله را به صورت عمقی تر پیگیری کرد.

وی در ادامه بیان کرد: می توان قریب الافق بودن «حوزه های علمیه» با «دانشگاه فرهنگیان» را فرصتی برای هموارسازی مسیر وحدت حوزه و دانشگاه دانست. لذا بر اساس قانونِ «شروع از کم و آسان» هم که شده لازم است تا تعامل نظام مند «حوزه» و «دانشگاه فرهنگیان» در اولویت دیگر تعاملات قرار گرفته تا نمونه و الگوی خوبی برای تعامل با دیگر دانشگاه ها شود.

حجت الاسلام منادی افزود: از طرفی «معلمی» یکی از شئون «طلاب» به حساب می آید و از طرفی فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان پس از استقرار در روستاهای محل خدمت, به جهت حسن اعتماد جامعه به آنان، علاوه بر درس آموزی, متکفل شئون دینی مردم نیز خواهند بود. پس ضروری است هم «طلبه» را در قامت یک «معلم» ببینیم و هم «معلم» را برای پذیرش مسئولیتِ «تولی امور دینی» تجهیز کنیم. 

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین نادر رنجبر، مدیر حوزه علمیه استان کردستان با بیان اینکه حضور دانشگاه و حوزه در کنار هم باید با شناخت کافی از یکدیگر انجام بگیرد، اظهار داشت: برای برقراری ارتباط مؤثر بین طلبه و دانشجو باید نگاه این دو قشر به یکدیگر را عوض کنیم و این تنها با ارائه مباحث گفتمانی با حضور هر دو قشر امکان پذیر است.

در ادامه حجت الاسلام شهسواری، معاون مرکز بزرگ اسامی غرب کشور بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در عمل باید به وقوع بپیوندد و نباید در نظریه پردازی محصور شود.

معاون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور راهکار برون رفت از حصار نظریه پردازی را ورود طلاب و دانشجویان به همکاری در عرصه های پژوهشی و علمی با محوریت وحدت بین جامعه اسلامی بیان کرد.

دکتر ادیب، رئیس مرکز مطالعات راهبردی استان کردستان دیگر سخنران این جلسه نیز با اشاره به عدم وجود زیرساخت مناسب جهت انجام تحقیق مشترک در حوزه و دانشگاه، بیان کرد: انجام کارهای علمی مشترک در بین طلاب و دانشجویان نیازمند موضوعات مشترک و خاص است که این امر با نیازسنجی و پژوهش علمی به وقوع می پیوندد.

در پایان جلسه، حجت الاسلام منادی ضمن جمع بندی صحبت های انجام گرفته، گفت: با توجه به اظهار نظر همه بزرگواران «لزوم وحدت حوزه و دانشگاه در عصر حاضر ورود به حوزه عملگری به جای نظریه پردازی»  می باشد که این امر با تشکیل کمیته مشترک، متشکل از نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان و مرکز بزرگ و حوزه علمیه برادران و خواهران و دفتر مدیریت راهبردی استان کردستان برای تعیین راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه و پیشبرد این اهداف، با برگزاری جلسات مستمر امکان پذیر می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha