سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله سید علاء الدین الغریفی از علمای عراق

حوزه/ آیت الله سید اعلای الدین الغریفی خواستار برپایی عزاداری امام حسین (ع) با نظارت هیئت های حسینی بر رعایت اصول بهداشتی شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»،  آیت الله سید علاء الدین الغریفی از علمای عراق به استفتائی در خصوص تکلیف مؤمنین و صاحبان هیئات و مجالس حسینی در ماه محرم در سایه شیوع ویروس کرونا پاسخ داد.

متن پاسخ به شرح زیر است:

بدون شک وظیفه تمامی مؤمنین و دوستداران به ویژه صاحبان هیئت ها و مجالس عزاداری حسینی، توجه به برپایی شعائر حسینی و اعلام عزای حضرت سید الشهدا (علیه السلام) در ماه محرم است.

روایات اهل بیت (علیهم السلام) به شدّت بر احیای امر آن بزرگواران و زیارت حضرت اباعبد الله الحسین (علیه السلام) در ایام و ماه های سال و برپایی عزای حسینی در عاشورای غم بار و ماه صفر و زمان های دیگر تأکید دارند و به آن تشویق می کنند.

لزوم این امر برای تحکیم و تقویت ارتباط با امام حسین (علیه السلام) صاحب این مصیبت دردناک و اهل بیت و اصحاب آن امام و یادآوری جهاد، مبارزه و ایثار امام حسین (ع) است و اینکه ایشان روح و جسم خود و فرزندان و اصحاب را برای حفظ حرمت دین و سنت رسول اکرم (ص) و اصلاح امت تقدیم کردند.

همچنین وجوب برپایی شعائر حسینی به خاطر تثیبت اعتقاد به ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، امام حسن (ع) و سایر ائمه معصومین (ع)، حرکت در مسیر سیره و روش آن بزرگواران، مخالفت با تمامی انواع استبداد، الحاد، شبهه ها و افکار انحرافی و شفای بیماران است.

این مسئله با شیوع ویروس کرونا در جهان و  آنچه امروز مؤمنین و مسلمانان از بلای الهی رنج می برند و با آن درگیر هستند، منافات ندارد، به ویژه که بهداشت جهانی و ستاد های بحران بهداشتی به خصوص در استان های عراق پایان قرنطینه کامل را اعلام کردند. لذا با مراقبت کامل و رعایت شرایط و دستور العمل های عمومی، زمینه بر اساس زمان، مکان و وضعیت فراهم می شود.

باید تمام مواردی که موجب برطرف شدن نگرانی در خصوص شیوع ویروس کرونا می شود مثل استفاده از اماکن و میدان های بزرگ و وسیع در نظر گرفته شود تا فاصله اجتماعی میان افراد رعایت و سلامت همگی تضمین شود.

باید هیئت های حسینی یک کمیته ای تشکیل دهند تا پیوسته بر رعایت اصول بهداشتی در مجالس عزاداری نظارت داشته باشند و همچنین می توان از راه های دیگری مطابق شرایط زمانی و مکانی استفاده کرد.

از مؤمنین می خواهیم به این مناسبت مهم توجه کرده و در حق آن کوتاهی نکنند و مطابق شرایط موجود و حتی با کمترین تعداد آن را برگزار کنند، به ویژه که این عزاداری و ما تحت عنایت حضرت صاحب العصر و الزمان (عجّل الله فرجه الشریف" عزادار و منتقم امام حسین (ع) قرار داریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha