جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اوقاف جعفریه بحرین

حوزه/ ادارۀ اوقاف جعفریه وابسته به حکومت بحرین اعلام کرده که در ماه مبارک رمضان نباید از بلندگوی مساجد و حسینیه‌ها قرآن و دعا پخش شود و باید پخش زندۀ قرآن و دعا منحصر در شبکه‌های تلویزیونی و اجتماعی باشد.

بنا به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه از شبکۀ تلوزیونی «اللؤلؤة»، ادارۀ اوقاف جعفریه وابسته به حکومت بحرین اعلام کرده که در ماه مبارک رمضان نباید از بلندگوی مساجد و حسینیه‌ها قرآن و دعا پخش شود و باید پخش زندۀ قرآن و دعا منحصر در شبکه‌های تلوزیونی و اجتماعی باشد.

در اطلاعیۀ طولانی ادارۀ اوقاف جعفریه صرفا بر این نکته تأکید شده که این دستور برای جلوگیری از شیوع ویروس کروناست و بیش از این توضیح داده نشده که پخش قرآن و مراسمات از بلندگوی مساجد و حسینیه‌ها چه ارتباطی با انتشار کرونا دارند!

این اطلاعیه موجب خشم کاربران بحرینی در فضای مجازی شده و برخی گفته‌اند نمی‌دانند چگونه ویروس کرونا از طریق بلندگوها منتشر می‌شود و برخی هم گفته‌اند که پخش قرآن و مراسم‌های مذهبی از بلندگوی مساجد و حسینیه‌ها هیچ منافاتی با رعایت مسائل بهداشتی و دستورهای لازم برای جلوگیری از گسترش کرونا ندارد. این کاربران بر این نکته تأکید کرده‌اند که پخش زنده قرآن و دعا در فضای مجازی کافی نیست و همه بویژه افراد مسنّ، توانایی و امکانات بهره‌برداری از فضای مجازی را ندارند.

برخی نیز این تصمیم ادارۀ اوقاف جعفریه را سیاسی دانسته و آن را بخشی از سیاست حکومت بحرین برای جلوگیری از انجام شعائر دینی دانسته‌اند. به گفتۀ این کاربران فضای مجازی، حکومت بحرین از طریق ادارۀ اوقاف جعفریه و با بهانه قرار دادن ویروس کرونا در صدد از بین بردن روحانیت و فضای روح انگیز ماه رمضان است و گویا اوقاف جعفریه هم در خدمت اهداف حکومت بحرین و فرقه‌گرایان در آمده است. این کاربران معتقدند این تصمیم که به بهانۀ کرونا اعلام شده، ممکن است پس از پایان کرونا هم ادامه پیدا کرده و کرونا صرفا زمینۀ آن را فراهم کرده باشد.

پیش از این نیز گفته شده بود وزارت اوقاف مصر هم با پخش قرآن از بلندگوی مساجد به بهانۀ شیوع کرونا مخالفت کرده است. این در حالی است که کرونا باعث شده در برخی کشورهای اروپایی برای اولین بار به متولیان مساجد اجازه داده شود، برای حفظ و تقویت روحیۀ مسلمانان ساکن در آن کشورها، از بلندگوی مساجد اذان پخش شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha