جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مراسم عزاداری سالروز دفن پیکر شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسد

حوزه/ به گفته منابع تاریخی اولین کسانی که برای دفن پیکر مطهر شهدا به کربلا رسیدند، قبیله بنی اسد بودند و سپس امام سجاد (علیه السلام) از کوفه به کربلا آمدند تا قبور را برای دفن شهدای کربلا آماده کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، به گفته منابع تاریخی اولین کسانی که برای دفن پیکر مطهر شهدا به کربلا رسیدند، قبیله بنی اسد بودند و سپس امام سجاد (علیه السلام) از کوفه به کربلا آمدند تا قبور را برای دفن شهدای کربلا آماده کنند.

سعید زمیزم تاریخ شناس کربلا می گویند: تاریخ دسته های عزاداری در روز دفن شهدای کربلا به آغاز قرن بیستم برمی گردد. در آن زمان "سید جوده القزوینی" یکی از بزرگان شهر کربلا اقدام به تأسیس این مراسم کرد و جمعی از عشایر کربلا به همراه قبیله بنی اسد با تشکیل دادن دسته ای به سوی مرقد امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) حرکت کردند.

وی افزود: این مراسم تا سال ۱۹۷۰ میلادی ادامه داشت تا اینکه رژیم معدوم صدام برای آن محدودیت ایجاد کرد تا اینکه کاملا کنار گذاشته شد.

بعد از سرنگونی رژیم صدامی در سال ۲۰۰۳ میلادی دسته های عزاداری در روز سیزدهم محرم به شکل بزرگتر و با حضور تمامی عشایر عراق از سرگرفتند.

 امسال نیز دسته عزاداری قبیله بنی اسد و عشایر عراق در روز سیزدهم محرم و همزمان با سالروز دفن پیکر مطهر شهدای کربلا با رعایت پروتکل های بهداشتی برپاشد.

دسته عزاداری از منطقه "سیده جوده" حرکت کرده و با عبور از خیابان باب القبله وارد حرم حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) می شود و بعد از آن با عبور از بین الحرمین به حرم پرچمدار کربلا حضرت قمر منیر بنی هاشم (علیه السلام) مشرف می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha