چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کاشانی

حوزه/ مدرس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، به تأثیر عزاداری بر بهداشت روانی اشاره کرد و گفت: اشک ریختن و عزاداری برای امام حسین(ع)، ماتم نابهنجار و بیمارگونه نیست بلکه عین سلامت روان است، اگر اشکی که ما برای امام حسین(ع) می ریزیم در مسیر هماهنگی روح ما با روح حسینی باشد، پرواز روحی است که ما را با آرمان های حسینی همراه می کند.

حجت الاسلام مرتضی کاشانی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، به چگونگی شرکت در یک جلسه محزون و عزاداری که باعث کاهش افسردگی و احساس شادکامی می شود اشاره کرد و گفت: دوستداران اهل بیت(ع) در این گونه جلسات با عزاداری و گریه، برون ریزی و تخلیه هیجانات منفی می‌کنند و این باعث کم شدن  فشار احساسات منفی مثل غم، استرس، خشم و... می شود.

وی، به تفاوت جلسات عزاداری امام حسین(ع) با سایر جلسات ماتم و مصیبت اشاره کرد و افزود: اگر جوانی بعد از انجام اشتباه و شکست در زندگی به صورت افراطی احساس گناه، خودسرزنشگری و ناامیدی کند با شرکت در مجلس توسل به سیدالشهدا(ع) امید به رحمت خدا و شفاعت اهل بیت(ع) پیدا می کند و با این امیدواری، احساس گناه تا حدی برطرف و زمینه ابتلا به افسردگی کاهش می یابد.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بی هدفی و بی معنایی در زندگی را یکی از ریشه های اصلی افسردگی دانست و بیان داشت: معارف دینی که در جلسات عزاداری ماه محرم بیان می شود، باعث می‌گردد شخص با آگاهی از فلسفه خلقت انسان، لوازم  مسیر رشد و کمال، چرایی امتحانات الهی و سختی ها و گرفتاری های دنیا به دیدگاه معنادار و هدفمندی از زندگی خود در این دنیا  دست پیدا کند.

حجت الاسلام کاشانی نژاد تنهایی را یکی دیگر از عوامل افسردگی دانست و گفت: شرکت در هیئت همراه با تعداد زیادی از افراد، باعث می شود شخص خودش را عضو مجموعه ای به نام هیئت بداند و به این صورت به احساس هویت و حمایت اجتماعی دست یابد.

مربی قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع جرم تصریح کرد: افراد مبتلا یا در معرض افسردگی با شرکت در این جلسات فرصتی برای تأمل و اندیشیدن پیدا می کنند که اهل بیت(ع) با داشتن مقام والای امامت دچار چه مصیبت عظمایی شده اند و با مقایسه با مصیبتی که دچار هستند، ذهنشان از خطای شناختی فاجعه انگاری نجات پیدا می کند و احساس درونی بهتری پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام کاشانی نژاد ابراز داشت: چون عزاداری مسلمانان براساس شناختی که از امام حسین(ع) و اهداف عالی آن حضرت دارند، انجام می پذیرد در حین مرثیه سرایی، سوگواری روشن گرانه دارند نه شیون و غم بی هدف؛ آنان با عزاداری به سراسر زندگی خود هدف می‌بخشند و حیات خود را حسینی می سازند و کسب نشاط می کنند و از مرگ ذلت آفرین به سوی زندگی با عزت و شرافت گام بر می دارند.

وی در پایان عنوان کرد: اشک ریختن و عزاداری برای امام حسین(ع)، ماتم نابهنجار و بیمارگونه نیست بلکه عین سلامت روان است، اگر اشکی که ما برای امام حسین(ع) می ریزیم در مسیر هماهنگی روح ما با روح حسینی باشد، پرواز روحی است که ما را با آرمان های حسینی همراه می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha